Connect with us

Featured

‫״המטבח הישראלי‬ ‫עוסק במצויינות‬ כי כל מנה היא אולי הסעודה‬ ‫האחרונה שלנו‪…‬״‬

Published

on

אייל שני פתח מסעדה חדשה וכשרה בתל אביב (״כדי שב‪ 11-‬בלילה‬ ‫ירקדו פה דתיים וחלוניים ביחד על הבר״) • מרחיב את הצלחת ״המזנון״‬ ‫במנהטן (״יש לישראלים כאן געגוע עמוק לאוכל ישראלי״) • ומספר‬ ‫מה שהוא מתכנן להציג בלוס אנג׳לס בפסטיבל ‪TASTE OF ISRAEL‬‬ ‫(״שבילים עליהם יצעדו הטבחים שלי וישימו רוטב מיוחד על הכרובית״) •‬ ‫ראיון עם השף‪-‬הפילוסוף הכי מפורסם ופורה בישראל‬

‫הדבר הכי נפלא באוכל זה שהוא יודע להכיל‬ ‫את החלומות של האדם שמכין אותו״‪.‬‬ ‫לעיתים רחוקות אפתח כתבה בציטוט של‬ ‫מרואיניי‪ ,‬אך כאשר מדובר בעוד פנינה מבריקה‬ ‫עליה חתום שף אייל שני הדבר כמעט מתבקש‪.‬‬ ‫שני ידוע בשפתו המליצית שהפכה לסימן ההיכר‬ ‫שלו‪ ,‬יחד עם הערצה כמעט אובססיבית לעגבניות‪.‬‬ ‫כזו‪ ,‬שגרמה לו להתלונן באוזני כבר בדקות הראשונות‬ ‫של שיחתנו על דרך הטלאים שעוברת עגבניה שגדלה‬ ‫בשלווה בקליפורניה כל הדרך עד למטבח של‬ ‫מסעדתו החדשה בניו יורק‪ .‬החוק הכי חשוב עבורו‪,‬‬ ‫הסביר לי‪ ,‬הוא הימצאותם של מוצרי גלם טריים‪.‬‬ ‫כאלו שלא איבדו את ״אשיותם״ ושיובילו את השף‬ ‫להגיע לרמות הבישול הגבוהות ביותר‪.‬‬ ‫

שף אייל שני נכנס לתודעה הטלוזיונית כבר בשנת‬ ‫‪ ,2004‬אז הגיש את התוכנית ״אוכל למחשבה״ בערוץ‬ ‫‪ 8‬יחד עם הבמאי שחר סגל במהלכה היה מבשל ודן‬ ‫בנושאים של זוגיות‪ ,‬נטיות מניות‪ ,‬משפחה וילדים‪.‬‬ ‫שני‪ ,‬שאוהב לדבר על המשמעות הפילוספיות‬ ‫והחברתית מאחורי האוכל‪ ,‬המשיך בסדרה הדו־‬ ‫קומנטרית ״איפה האוכל?״ שם היה מציג בכל‬ ‫פרק מרכיב אחר בעולם האוכל‪ ,‬מנתח ומסביר על‬ ‫מאפיוניו‪ .‬באותם שנים גם פתח את המסעדות‬ ‫המצליחות שלו‪ :‬״צפון אברקסס״ וכמה שנים מאוחר‬ ‫יותר את ״המזנון״ ברחוב אבל גבירול בתל אביב‬ ‫שבנויה על טהרת הפיתה‪.‬‬

‫שני הפך כוכב באופן רישמי כאשר נבחר להיות‬ ‫שופט בתוכנית הראליטי המצליחה ״מאסטר שף״‬ ‫בפריים טיים של ערוץ ‪ .2‬שם‪ ,‬בלטה בין היתר‬ ‫היכולת הוורבלית העשירה שלו שהייתה לא פחות‬ ‫צבעונית מהאוכל אותו הכין‪.‬‬ ‫כיום‪ ,‬שני הוא הבעלים של מסעדות מצליחות‬ ‫רבות בארץ (פורט סעיד‪ ,‬רומנו‪ ,‬מלכה) וגם בצרפת‪,‬‬ ‫אוסטרליה ולפני מספר חודשים פתח את הסניף הניו‬ ‫יורקי של ״המזנון״ שם הוא מאכיל בפיתה כ‪1800-‬‬ ‫לקוחות בכל יום‪ .‬ב״הארץ״ דווח השבוע ששני עומד‬ ‫לפתוח בניו יורק שתי מסעדות נוספות והוא הולך‬ ‫לבלות בתפוח הגדול זמן רב‪.‬‬ ‫

תפסתי את שני לשיחה בעודו מתרוצץ ב״מלכה״‬ ‫המסעדה החדשה והכשרה שפתח לפני מספר‬ ‫חודשים בתל אביב‪ .‬הוא סיפר לי שחבריו חשבו‬ ‫שהשתגע שהחליט לפתוח מקום כשר‪ ,‬אבל אייל‬ ‫שני כמו אייל שני נשאר נאמן לחזון שלו וכמו שאר‬ ‫המסעדות שלו בארץ וברחבי העולם‪ ,‬״מלכה״ היא‬ ‫סיפור הצלחה‪.‬‬ ‫רגע לפני שהוא מגיע לככב בפסטיבל ‪Taste of‬‬ ‫‪ Israel‬שיתקיים במרכז סקירבול ב‪ 7-‬ביוני‪ ,‬ויארח‬ ‫נבחרת שפים מכובדת מישראל וקליפורניה‪ .‬ישבנו‬ ‫לדבר אוכל‪ .‬הגלגול של המטבח הישראלי‪ ,‬השף‬ ‫כסלבס והאגו שמגיע איתו‪ ,‬מה הוא חושב על אסף‬ ‫גרניט‪ ,‬מה הוא הולך לבשל בפסטיבל הקרוב וגם‬ ‫אחרי ההצלחה הגדולה של ״המזנון״ בניו יורק האם‬ ‫הוא עומד לפתוח מסעדה גם אצלנו בעיר המלאכים‪.‬‬

‫גן עדן קולינרי‬

‫אייל‪ ,‬הביקור האחרון שלך ב‪ L.A-‬היה לפני ‪15‬‬ ‫שנה‪.‬‬ ‫

״נכון‪ ,‬עבר יותר מידי זמן אני לא מכיר אצלכם‬ ‫כמעט שום מסעדה היום‪ .‬אני מבין שלוס אנג׳לס‬ ‫היא גן עדן קולינרי ‪ -‬התחושה היא שאני נוחת לזמן‬ ‫קצר לתוך עולם אין סופי של אוכל‪ .‬אני יודע את זה‬ ‫מהרשת ומסיפורים ואני מבין איזה עוצמה נהדרת יש‬ ‫שם‪ .‬אתה יודע‪ ,‬אחרי חודשים של עבודה בניו יורק‬ ‫שהיא עיר מאוד לא פשוטה מבחינה קולינרית אני‬ ‫רואה שבצד החוף המזרחי של ארצות הברית העולם‬ ‫התהפך״‪.‬‬ ‫

מה ההבדל בין הקולונריה בתפוח הגדול וזו שבעיר‬ ‫המלאכים?‬

‫״ניו יורק זו עיר שכמעט בלתי אפשרי להכניס לתוכה‬ ‫אוכל‪ .‬יש במנהטן קרוב לעשרה מיליון תושבים‪ ,‬כולל‬ ‫תיירים‪ ,‬על שטח כל כך קטן‪ .‬איך אתה דוחף ‪30‬‬ ‫מיליון ארוחות ביום לאנשים? איך אתה מארגן את‬ ‫הלוגיסטיקה מבחינת החומרים? אם טראמפ היה‬ ‫אומר לי לדאוג לבעיית האוכל בעיר הייתי אומר ‪-‬‬ ‫תכניס ‪ 30‬מיליון מנות קרב לתושבים״‪.‬‬ ‫

תסביר‪.‬‬ ‫

״קישוא לא בנוי שינהלו אותו דרך הובלות‪ ,‬ודרך‬ ‫אריזה במחסנים ושינוע של שבעה שמונה ימים‬ ‫מהרגע שהוא נקטף בקליפורניה ועד לניו יורק‪ .‬הוא‬ ‫בנוי שתופעל מולו תשוקה ולא ניהול‪ .‬כשמופעלת‬ ‫מולו תשוקה קישוא אחד יכול להפוך ליצירת מופת‪.‬‬ ‫לטריות יש משמעות עליונה‪ ,‬וגם למרחק הקצר של‬ ‫הירק מהאדמה לצלחת שמשמרת את האופי של‬ ‫הירק‪ .‬כשאין טריות אין חיים‪ ,‬וההבדל בין קישוא‬ ‫לבין חציל קטן‪.‬‬ ‫

הטריות הוא סימן החיים שמפעיל את הטבח‬ ‫והיצירתיות שלו‪ .‬חלק מהטבחים לא מבחינים בדבר‬ ‫הזה‪ ,‬אבל ברגע שעומד מולם משהו רוטט מחיים הוא‬ ‫קורא אליהם לבוא אליו והוא מגרה אותם וממקד את‬ ‫כל העולם שלהם מולו‪.‬‬ ‫״בניו יורק אתה רואה לפעמים יצירות מופלאות של‬ ‫אוכל‪ ,‬אבל ההרגשה היא שונה‪ :‬אם חס וחלילה הכיש‬ ‫אותך נחש ואתה מגיע לבית חולים‪ ,‬שם נותנים לך‬ ‫נסיוב‪ .‬כלומר‪ ,‬הצורה החיצונית של מולוקולת הארס‬ ‫אבל אין בה את התוכן של הארס‪ .‬כך גם האוכל‬ ‫בניו יורק ‪ -‬אתה מקבל את הצורה החיצונית של כל‬ ‫הטקסים‪ ,‬הטכניקות והידע עם אוכל מהמשובחים‬ ‫שקיימים אבל בפנים לא קיים את התוכן שמרעיד לך‬ ‫את הנפש״‪.‬‬

‫מה אתה הולך להכין ב‪?Taste of Israel -‬‬ ‫

״אני מבין שזה הולך להיות במוזיאון‪ ,‬ושאלתי את‬ ‫עצמי מה אני הולך לעשות שם‪ .‬אמרו לי שיהיו ‪1800‬‬ ‫איש ושזה קורה הכל בשלוש שעות‪ .‬החלטתי שאני‬ ‫אלך על הסמל הכי גדול שלי בניו יורק ‪ -‬הכרובית‪.‬‬ ‫אותה אני אסדר בתוך אדמה באולם‪ ,‬ואני אצור‬ ‫שבילים עליהם יבוא הטבחים שלי וישימו רוטב‬ ‫מיוחד על הכרובית‪.‬‬ ‫״אני לא בטוח אם אני אעשה משהו בפיתה‪ ,‬יכול‬ ‫להיות‪ ,‬נראה איך יהיה המעבר בין כרובית החורף‬ ‫לכרובית הקיץ‪ .‬אז אולי אני אלך על שנים שלושה‬ ‫דברים בפיתה כי אז זה פינגר פוד ‪ -‬בן אדם יכול‬ ‫להחזיק את זה‪ ,‬ללכת עם זה ולדבר‪ .‬זה נפלא לאירוע‬ ‫כזה״‪.‬‬

‫מה ההבדל מבחינתך לבשל לישראלים בארץ לבין‬ ‫ישראלים בחו״ל?‬

‫״יותר קל לבשל לישראלים בחו״ל ואני רואה‬ ‫את זה בניו יורק‪ .‬יש לישראלים כאן געגוע עמוק‬ ‫לאוכל ישראלי‪ .‬אני אספר לך משהו‪ :‬אני מגדל צבים‬ ‫ישראלים כל החיים שלי‪ .‬לפני שנה קיבלתי מבחורה‬ ‫צבה סודנית קטנה‪ .‬הצב הסודני מגיע לגודל של‬ ‫מטר וחצי‪ ,‬חי ‪ 250‬שנה ושוקל ‪ 150‬קילו. הצבה שלי‬ ‫היא קטנה וכל יום היא גדלה ב‪ 2-‬גרם‪ .‬היא כנראה‬ ‫הוברחה מסודן (תכתוב שאני לא עוסק בסחר בבעלי‬ ‫חיים)‪ .‬עכשיו אני רק מגדל אותה תחת התנאים שצריך‬ ‫לגדל צב‪ ,‬ובכל זאת‪ ,‬אני רואה שהיא לא אוהבת את‬ ‫האדמה שיש פה‪ ,‬היא לא אוהבת את אור השמש פה‪,‬‬ ‫היא לא אוהבת את טעם האוכל כאן‪ .‬היא לא קשורה‬ ‫אליו אין לה געגעועים אליו‪.‬‬

‫״גם אתה כשהיית ישראלי ועברת לכאן‪ ,‬למקום‬ ‫אחר‪ ,‬אתה יכול להסתדר חברתית‪ ,‬כלכלית‪ ,‬יצירתית‪.‬‬ ‫יכולים להיות לך חיים מופלאים‪ ,‬אבל אנחנו חיות‬ ‫והחיה שבך גולה מארצה‪ .‬אני רואה שאנשים מגיעים‬ ‫אליי ל׳מזנון׳ בניו יורק עם עיניים דומעות מהתרגשות‪,‬‬ ‫מתקווה ומגעגועים כשהם אוכלים את האוכל‪ .‬הם‬ ‫עוצמים את העיניים והנשמה שלהם מתייחדת עם‬ ‫הזיכרון שעובר להם דרך הטעם‪.‬‬

‫״הקהל הישראלי בארץ הוא הרבה יותר ציניקן‪,‬‬ ‫תוקפני והרבה יותר ביקורתי; והוא גם קהל חם מאוד‬ ‫וגמיש מאוד״‪.‬‬ ‫דמות הישראלי החדש‬ ‫נראה כי המטבח הישראלי עבר תהפוכות רבות‪.‬‬ ‫

מה הוא אוכל ישראלי בעינך?‬ ‫

״ישראל נבנתה ממהגרים‪ ,‬כשהם הגיעו לארץ‬ ‫המדיניות של הממשלה וההנהגה הציונית הייתה‬ ‫לחתוך את מקור מוצאם ולבנות ישראלי שהוא‬ ‫אדם עליון מסוג אחד‪ .‬הם עקרו את כל הישראלים‬ ‫מהשורש‪ ,‬מהמורשת‪ ,‬מהתרבות ומהאוכל שלהם וניסו‬ ‫ליצור דמות של ישראלי החדש‪ .‬הישראלי הוא בעצם‬ ‫עקור שורשים‪.‬‬ ‫

״אבל מצד שני לחלק גדול מהישראלים יש זיכרונות‬ ‫עמוקים מהאוכל של ההורים שלהם ושל הסבים‬ ‫והסבתות שלהם‪ .‬אוכל שנסגר בתוך הבתים כי לא‬ ‫היה להם מקום בחוץ‪ .‬אז הישראלים הם בלי שורש‬ ‫אבל עם זכרונות של שורשים‪.‬‬

‫״המטבח הישראלי הוא מהיר מאוד ואינטלגנטי‪.‬‬ ‫הוא קולט את המגמות בעולם‪ ,‬הוא יבואן מצויין‬ ‫שמייבא אופנות ובארץ הוא מערבב אותם יחד‪.‬‬ ‫כלומר‪ ,‬הוא מייצר פיוז׳ן כזה‪ .‬זה תהליך שקרה בארץ‪.‬‬ ‫אם היית שואל אותי את השאלה הזו לפני חמש עשרה‬ ‫שנה‪ ,‬הייתי אומר לך שאוכל ישראלי זה רול של סושי‬ ‫שבתוכו יש שניצל‪.‬‬ ‫

״הדבר הזה מוציא מטבח הזוי‪ ,‬אבל מצד שני‬ ‫מהמטבח הזה יוצאות מוטציות ופתאום קורים‬ ‫דברים אחרים ונפלאים‪ .‬אני חושב שהרבה בהשפעתי‪,‬‬ ‫ואני לא אומר שאת זה ביהירות‪ ,‬המטבח הישראלי‬ ‫הבין פתאום שכן יש אוכל שמתאים למקום ולאנשים‬ ‫של המקום ולקיום היומי בישראל‪ .‬בארץ שלנו העבר‬ ‫עמוס מידי והוא נשכח‪ ,‬העתיד לא ברור וההווה הוא‬ ‫מאוד משמעותי‪ .‬כלומר ישראל עדיין ממשיכה לחיות‬ ‫את הרגע ומה שיקרה בעתיד אף אחד לא יודע‪.‬‬

‫״הדבר הזה של לחיות את הרגע אומר שאם אני‬ ‫שותה עכשיו אספרסו אני רוצה שזה היה האספרסו‬ ‫הכי טוב ששתיתי בחיים שלי‪ .‬ואם אני הולך עכשיו‬ ‫לאכול פסטה במסעדה אני רוצה שזו תהיה הפסטה‬ ‫הכי טובה בחיים שלי כי אולי זה הפעם האחרונה‬ ‫שאני אוכל פסטה‪ .‬כשאיטלקי הולך לאכול פסטה‬ ‫במסעדה הוא לא מצפה שהיא תהיה הכי טובה‪ ,‬כי‬ ‫סבי הסבים שלו אכלו את זה ובעתיד גם הנכדים‬ ‫שלו יוכלו את זה‪ .‬לנו לישראלים‪ ,‬במחשבה‪ ,‬אין את‬ ‫הפריבילגיה הזו‪ .‬המטבח הישראלי עוסק במצויינות‬ ‫כי כל מנה היא אולי הסעודה האחרונה שלנו‪.‬‬ ‫

״המטבח הישראלי מרהיב‪ .‬הוא התחיל להכיר‬ ‫בעצמו ונעשה פשוט יותר‪ ,‬פחות מסובך ופחות‬ ‫מתוסבך‪ .‬הכירו בקיומם של חומרי הגלם המרכזים‪:‬‬ ‫קיומה של העגבניה‪ ,‬בקיומו העצום של שמן הזית‪ ,‬של‬ ‫הטלה ושל העשבים הטריים‪ .‬מתהווה פה מטבח ים‬ ‫תיכוני חדש‪ ,‬קל מאוד‪ ,‬סוער מאוד מבחינת צבעים‪,‬‬ ‫טעמים ומלא בשמש״‪.‬‬

‫רבים מהשפים בקליפורניה התלוננו בפניי‬ ‫שעליהם להכין אוכל כשר כדי להגיע לקהל היהודי‪,‬‬ ‫דבר שמאוד מגביל את היצירה שלהם‪ .‬טענה‬ ‫מוצדקת?‬

‫״אנחנו מדברים עכשיו כשאני נמצא ב״מלכה״‪,‬‬ ‫המסעדה החדשה והכשרה שפתחתי בתל אביב‪ .‬פתחתי‬ ‫אותה יחד עם השותף שלי כי חלמנו ליצור מסעדה‬ ‫שהיא גשר בין חילוניים ודתיים‪ .‬רצינו שב‪ 11-‬בלילה‬ ‫על הבר ירקדו פה דתיים וחלוניים יחדיו‪ .‬בהתחלה‬ ‫חשבתי שאם אני אלך לעולם הכשר אני לא אצא‬ ‫מזה‪ .‬אז החלטתי שאני אעשה מסעדה שלי שתתאים‬ ‫גם לעולם הדתי‪ .‬אז נכון אני צריך לנקות את החלב‬ ‫ואת החמאה‪ .‬אבל גם ככה אני לא עובד הרבה עם‬ ‫חלב וחמאה אלא יותר עם שמן זית אפילו בקינוחים‪.‬‬ ‫אז הייתי צריך להוריד את הפירות ים וזהו‪ .‬אני מכין‬ ‫אוכל ים תיכוני שהוא במהות שלו אוכל כשר‪ .‬באמת‬ ‫שעשיתי שינויים מאוד מינורים‪ .‬הדתיים באים לכאן‬ ‫אוכלים את האוכל הזה והם אומרים ״אנחנו לא‬ ‫מאמינים שהוא כשר״‪ .‬אז אצלי אין מגבלה‪.‬‬

מה שמבדיל בין מסעדה טובה למסעדה מופלאה‬ ‫היא רמת הכוונה וצומת הלב שהשף והטבחים שלו‬ ‫יודעים לתת לאכול״‪.‬‬ ‫בפסטיבל הקרוב אתה תשתף פעולה עם מאיר‬ ‫אדוני ושאול אדרת‪ .‬לשפים יש כידוע אגו גדול זה‬ ‫באמת כל כך קשה כמו שזה נראה?‬

‫״אלעד‪ ,‬אתה ואני מדברים באותן מילים‪ ,‬אבל כל‬ ‫אחד מטעין אותן במשמעות אחרת וכל אחד ששומע‬ ‫אותן מבין בצורה אחרת‪.‬‬ ‫

״למאיר אדוני יש מחשבה ואמונה מסויימת ואחרת‬ ‫על אוכל‪ ,‬לי יש מחשבה ואמונה אחרת על אוכל‪ .‬הדבר‬ ‫המשותף בינינו הוא שכל אחד מאיתנו חי את האוכל‬ ‫במלואו ומפענח אותו ביכולת המגע שלו‪ .‬מבחינתי לא‬ ‫יכולה להיווצר תחרות‪ .‬זו לא ריצה ‪ -‬מי מגיע יותר‬ ‫מהר או מי קופץ גבוה יותר‪ .‬אצלנו זה כמו אומנות‬ ‫שלא יכולה להתחרות בתוכה‪ .‬בארץ שלנו יש מעט‬ ‫מאוד שפים ברמה מאוד גבוהה‪ ,‬הארץ לא מייצרת‬ ‫הרבה שפים‪ .‬זה מדהים ששפים קדומים יחסית כמוני‪,‬‬ ‫כמו חיים כהן ויונתן רושפלד‪ ,‬עדיין שולטים בתחום‬ ‫ללא עוררין‪ .‬איך לא קמו מלא שפים צעירים שיורשים‬ ‫אותנו? זו שאלה מאוד גדולה״‪.‬‬

‫אסף גרניט הוא היורש שלכם?‬

‫״גרניט הוא שף חדש יותר‪ ,‬צעיר יותר מאיתנו‬ ‫שכבר גדל מתוך עולם הטלוויזיה ועושה עבודה מאוד‬ ‫מאוד יפה‪ .‬אני חושב שגם מאיר אדוני כבר גדל מתוך‬ ‫עולם הטלוויזיה והאינסטגרם‪ .‬אבל הם לא הכוחות‬ ‫העצומים שהתחילו את המטבח הישראלי וששמו‬ ‫יסודות איתנים ועצומים ויצרו מבנה‪ ,‬בסיס ושלד‬ ‫של המטבח הישראלי‪ .‬אני לא אומר שהם לא טבחים‬ ‫גדולים ומופלאים‪ ,‬אבל יוצרי השפה של המטבח‬ ‫הישראלי לא הוחלפו‪.‬‬

‫״למשל ב״מאסטר שף״ של היום ‪ -‬יש את חיים‬ ‫(כהן)‪ ,‬אהרוני ואני; ויש את מיכל שבאה מכיוון אחר‪.‬‬ ‫אז אני יכול לומר שביני לבין חיים יש יחסים של‬ ‫קנאת יוצרים ושל הערצה גדולה וסמויה‪ .‬אני חושב‬ ‫שהערצה אחד לשני גוברת על הכל ונותנת לנו אהבת‬ ‫לב אמיתית ושותפות לדרך שגדולה יותר מכל קנאה״‪.‬‬

‫עגבניות או לא להיות‬ ‫

מה אייל שני אוכל כשהוא רעב?‬ ‫

״אני עובד המון שעות ביום ונמנע מארוחות‬ ‫מסודרות‪ .‬אני לא מצליח להתארגן על האוכל שלי‪,‬‬ ‫אני לא יכול לשבת במסעדות ולאכול כי אנשים ישר‬ ‫ניגשים אלי‪ .‬במסעדות שלי אני אוכל את האוכל‬ ‫במחשבה שלי אז אני ממעט לאכול בהן‪.‬‬ ‫

״אז על מה אני חולם? אני חולם לבוא הבייתה‬ ‫ולעשות לי ולאשתי פסטת עגבניות‪ .‬אני אוכל הרבה‬ ‫לחם עם שמן זית וזרי עגבניות‪ .‬אני מגיע הרבה‬ ‫למטבחים ורואה סירים שהטבחים שלי עשו וזה נראה‬ ‫נהדר אז אני אוכל מהסיר‪ ,‬מלקק עצמות של כל מיני‬ ‫חיות וזאת הסביבה של האוכל שלי‪ .‬אבל כשאני נוסע‬ ‫בעולם אני תמיד אעדיף פסטה נפלאה מאשר נתח של‬ ‫בשר״‪.‬‬

‫יש סיכוי שתפתח גם מסעדה בלוס אנג׳לס?‬ ‫

״כשאתה נכנס לניו יורק זו עיר שאתה יכול רק‬ ‫להצליח‪ ,‬או לקחת את זה כדי לפענח את העיר הזו‬ ‫ולמצוא את החריצים דרכם תוכל לחדור ולייצר‬ ‫מציאות אחרת באוכל‪ .‬בעיר הזו יש עבודה שאין לה‬ ‫סוף‪ .‬אני מרגיש אני בתחילת צעדיי שם‪ .‬זה ממש כמו‬ ‫להתחתן עם אישה ‪ -‬אתה לא יכול לעזוב אותה‪ ,‬צריך‬ ‫למצות את זה‪ ,‬וזה לא פשוט להסתובב עם בחורות‬ ‫אחרות‪ ,‬ולוס אנג׳לס היא בחורה אחרת‪.‬‬ ‫

״יש לי עוד המון זמן להיות בניו יורק‪ ,‬אני חייב‬ ‫להמשיך להתפתח שם אם אני רוצה לשרוד‪ .‬אני‬ ‫בטוח שכשאגיע לקליפורניה אומר לעצמי ‪ -‬למה לא‬ ‫התחתנתי עם האישה הזו״‪.‬‬ ‫

השפים אייל שני‪ ,‬מאיר אדוני‪ ,‬שאול אדרת ואביב משה יככבו בפסטיבל ‪ Taste Of Israel‬לצד מיטב השפים והמסעדות בלוס אנג׳לס‪.‬‬ ‫ב‪ 7־‬ביוני במרכז הסקירבול בבל אייר‪ .‬לפרטים ורכישת כרטיסים‪.323-353-4555 :‬‬

 

צילומים‪ :‬סנדי אהרון ואריאל עפרון‪-‬מלכה

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Featured

חג השבועות: האור של חיי נצח

Published

on

חג השבועות חל ב-ו׳ בסיוון ומקושר למזל תאומים. ע״פ המסורת בני ישראל יצאו ממצרים בט״ו בניסן ( ליל הסדר) ו50- ימים לאחר מכן חנו מתחת להר סיני על מנת לקבל את עשרת הדברות . ביום זה התגלה האור של חיי נצח. כל סוג של חיסרון אשר היה קיים התמלא באורו של הבורא. כל החולים הבריאו, כל העיוורים חזרו לראות, וכל בעלי המום נרפאו. החושך לא יכל לעמוד בעוצמתו של האור אשר התגלה ביום השישי של מזל תאומים.

השם שבועות מרמז על סיום ספירת העומר, הנמשכת כשבעה שבועות, אשר בסיומה מתגלה האנרגיה המאפשרת לכל אדם לגלות מי הוא באמת. חכמת הקבלה מלמדת כי הסיבה לכך שהתורה ניתנה בחודש השלישי (סיוון) ביום השישי שלו (ו׳ בחודש שווה פעמיים שלוש) מקושרת לשלושת הכוחות העיקריים ביקום  אשר התגלו בזמן בריאת העולם.

מבנה האטום ומתן תורה

שלושת הכוחות שהתגלו בזמן הבריאה מייצגים כח של איזון והם הבסיס לכל החומר הקיים ביקום. הכוח הראשון הנקרא הרצון לקבל, מקושר עם יד שמאל, ומאפשר לנו למשוך את כל מה שאנו רוצים לקבל בחיינו. לעומתו ,ישנו כוח הנקרא הרצון לתת, המקושר עם יד ימין ומאפשר לנו לתת ולהיות כמו הבורא. הכוח השלישי הוא הכוח המאזן בין השניים. שלושת כוחות אלו קיימים בכל אטום: האלקטרון המייצג את הרצון לקבל, הפרוטון המייצג את הרצון לתת והנייטרון אשר אינו נוטה לשום צד, אך יוצר את האיזון בין שניהם. חג השבועות, הוא חג מתן תורה, מביא עמו את האנרגייה המאוזנת בין שלושת הכוחות הללו לכל היקום.

כאשר המקובלים כינו את התורה בשם ״ תורת אמת״ הם ידעו את הצופן של המילה אמת: האות א' היא האות הראשונה באלף בית, האות ת' היא האות האחרונה, והאות מ' היא האות האמצעית. המילה ״אמת״ מלמדות אותנו כי התורה מכילה בתוכה את האנרגיה האולטימטיבית של איזון בין שלושת הכוחות, ולכן החיבור לתורה יוצר איזון רוחני וגשמי כאחד.

משה רבינו, אשר נבחר להיות השליח של הבורא להעביר את האור האין סופי של התורה לעולם, היה בין הנשמות המאוזנות ביותר בעולם. השם משה כולל את שלושת האותיות המייצגות איזון מושלם: האות מ' מייצגת את הרצון לתת (מים); האות ה' מייצגת את הרצון לקבל( (האות ה מקושרת עם העולם הפיסי); והאות ש' המייצגת איזון בין השניים (לכן האות ש מורכבת משלושה קווים). אחד מ72- השמות של הבורא המעביר אנרגיה של רפואה הוא השם  מ. ה. ש, אשר כולל את שלושת האותיות של השם משה.

הגוף נוטה לחלות, כאשר אין איזון בין שני הכוחות, ולכן השם מ. ה. ש מחזיר לאדם החולה את האיזון אותו הוא איבד. מכאן אנו מבינים שהתורה ניתנה בחודש השלישי, הוא חודש סיוון, וביום השישי, הכולל פעמיים את המספר שלוש, על מנת להעביר את האנרגייה הטהורה והמאוזנת של התורה לכל העולם. התורה מכילה בתוכה את כל הרפואות לכל הבעיות שהיו ויהיו מעתה ועד גמר התיקון, מכיוון שהתורה היא למעלה מהזמן וכוללת בתוכה את כל צירופי השמות של הבורא, המשמשים כערוצים לחיבור עם האנרגיה המאוזנת והנצחית  של  האור.

בשל העובדה כי התורה כתובה בצפנים, ישנה נטייה של רבים להתחבר לסיפורי התורה המשמשים רק כמלבושים לאור הבורא. לכן ניתנה הרשות לרבי שמעון בר יוחאי לכתוב את ספר הזוהר, המאפשר חיבור ישיר ופשוט לאור. כאשר האדם מחובר, יותר לרצון לקבל שלו, תהייה לו נטייה להתנהג בצורה אנוכית, ואפילו פעולות הנתינה שלו יבואו ממקום של אגו. מאידך, כאשר האדם מחובר יותר לרצון לתת שלו, תהייה לו נטייה להדחיק את הרצונות האמיתיים שלו, ולכן ירגיש תחושה של חוסר.

הדרך הטובה ביותר להשגת איזון נפשי היא היכולת לאזן בין שני הכוחות הללו, ונקראת ״הרצון לקבל על מנת לתת״. האדם עובר תהליך שבו הוא מגדיל את הרצון שלו לקבל, על מנת שהוא יוכל להיות יותר בנתינה, ובכך להשיג שיווי צורה עם הבורא. (כאן חכמי הקבלה מלמדים על הפרדוקס, אשר מצד אחד הבורא ברא את העולם על מנת להטיב לנבראיו, ומצד שני, אין אנו יכולים לקבל שום מילוי, מכיוון שאנו נמצאים בהפכיות צורה מהבורא – כמו פלוס ומינוס אשר לא מתחברים ביחד, ולכן אנו מחוייבים לעבור תהליך של שינוי הטבע שלנו, מהרצון לקבל לרצון לתת, אשר זאת תכלית החיים). בד״כ הנטייה של רובנו היא להגדיל הכוח של הרצון לקבל, ומכאן נובע חוסר האיזון הנפשי של רובנו (לדוגמא – הסיבה לחוסר שמחת חיים היא חוסר בנתינה והתמקדות ברצון לקבל לעצמי ועוד).

מנהגי חג השבועות

״ודע כי מי שלא ישן בלילה זה ( ליל שבועות) כלל, אפילו רגע אחד, ועוסק בתורה כל הלילה, מובטח לו שישלים שנתו ולא יארע לו שום נזק בשנה זו״ (האר״י הקדוש, מצטט מספר הזוהר)

המנהג החשוב ביותר בחג הוא המנהג לעסוק בדברי תורה כל הלילה והוא ידוע  כ״תיקון ליל שבועות״. מומלץ לכל מי שרוצה להתחבר עם האנרגיה של החג, לקרוא קטע מספר הזוהר הנקרא ״ בליליא דכלה״ (ליל הכלה ) המלמד על החיבור הנדיר בין אור הבורא לביננו אשר מתרחש בלילה זה. חיבור זה משול לחופה אשר מחברת בין החתן (הבורא) לכלה (הנשמה) לכל מי שמעוניין לקבל את המאמר, אנא כתבו לי ואשמח לשלוח במייל.

האר״י הקדוש מלמד כי בכל ליל שבועות מתגלה אותה האנרגיה אשר התגלתה במעמד הר סיני: האור של חיי נצח אשר ביטל את כל המוות מהעולם. מכיוון ששינה היא אחד חלקי שישים ממוות ואילו במעמד הר סיני בני ישראל חוו את המציאות של חיים ללא מוות, ללא מחלות וללא כאוס, לכן האר״י כתב שכל אדם אשר נשאר ער בליל שבועות ועוסק בדברי תורה כל הלילה יזכה לחיים לכל השנה.

מנהג מפורסם נוסף, הוא עריכת סעודת חג המבוססת על מוצרי חלב. שורש המנהג נמצא בצבעו הלבן של החלב המייצג אנרגיה של נתינה. מכיוון שהתורה מעוררת את האדם להתנהג בדרך של חסד וחמלה עם כל הסובבים אותו. לכן נהוג לאכול בחג מוצרי חלב המכילים אנרגיה של חסד ואף ללבוש בגדים לבנים.

חודש סיוון ומזל תאומים

חודש סיוון נשלט ע״י כוכב מרקורי, הקרוי על שמו של מרקוריוס – שליח  האלים ע״פ המיתולוגיה היוונית. בעברית, נקרא מרקורי ״כוכב״ (או ״כוכב חמה״) המייצג את החיבור בין העולם הפיסי לעולם הרוחני. למרות נטייתם של בני מזל  תאומים להיות אינטלקטאולים ומהירי מחשבה הסובלים מחוסר נוחות רגשי, החודש שלהם מייצג חיבור מושלם בין העולמות.

האותיות העבריות שמחברות אותנו אל האנרגיה הרוחנית של החודש הן ר' שבראה את כוכב מרקורי, ו- ז ', שבראה את מזל תאומים. יחד הן אומרות לנו שחודש סיוון מלא באפשרות לאחדות, במיוחד בין העולם הגשמי והרוחני. כאשר אנו מחברים את האותיות, נוצרת המילה רז שפירושה סוד, וערכן הגימטרי שווה למילה אור. 

סוד ההצלחה בעולם הוא היכולת להתחבר לכח האור של הבורא ולהעבירו לאחרים.

בחודש זה, תינתן ההזדמנות לכל מי שמבקש להעמיק ולגלות את המשמעות הרוחנית האמיתית המסתתרת מתחת לפני השטח של העולם הגשמי. זהו חודש בו כדאי להתמקד בפיתוח יחסים עם אחרים ולהעצים את הרצון הרוחני שלנו לגדול ולהיות האדם שאנו אמורים להיות. זהו זמן ליצור איחודים בכל תחומי החיים ובעיקר להתאחד עם האמת שכל אחד ואחת מאיתנו באנו לגלות בעולם: האמת על עצמנו. מה שאנו חושבים על עצמנו לא קרוב בשום צורה למי שאנו מסוגלים להיות. החלומות הכי גדולים שלנו, הם רק קצה הקרחון למה שאנו מסוגלים לעשות. חג שבועות מגלה לכל אדם שהקשר הכי חשוב בחיים הוא הקשר לאור הבורא ואשר ניתן להשיגו רק דרך שינוי וגדילה רוחנית. זאת מהותה האמיתית של חכמת הקבלה.

מזכיר לכולם, כי ב-1 ביוני אתחיל ביחד עם רחל אשתי, את קורס קבלה 1 און ליין, ללא עלות, למשך 10 מיפגשים, לכל דוברי השפה  העברית בעולם. ניתן לקבל פרטים בפייסבוק: Avner Madar.

חג שבועות שמח לכולם!

ליצירת קשר: avner.madar@kabbalah.com

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות