Connect with us

Featured

״הכל בגלל טראמפ״: בויל הייטס נגד משפחת שלום

Published

on

מאת: גל שור

אשר וג׳קי שלום היגרו ללוס אנג׳לס מתל אביב בסוף שנות ה- 80 עם בנותיהם דפנה ויעל. הם פתחו כאן עסק מצליח, הרחיבו את המשפחה עם הבן דיוויד והבת דנה, וקיבלו אזרחות אמריקאית בתחילת שנות ה-2000. ״זה היה אחד הימים המאושרים בחיי״, התוודה שלום, תושב ווסטווד, ״לא יכולתי לעצור את הדמעות במעמד הזה״.

בתל אביב ייצר שלום בדים וחומרי טקסטיל לבגדי ים בחברה שנקראה ״ליז״. בלוס אנג׳לס הוא הקים את ״אשר פאבּריק קונספטס״, חברת טקסטיל יוקרתית ומשגשגת, המספקת בין השאר בגדים לנבחרת האולימפית של ארה״ב. משרדיה ומרכז הייצור שלה נמצאים בשכונת בויל הייטס, מזרחית לדאון טאון לוס אנג׳לס, שכ-90 אחוז מאוכלוסייתה היא היספאנית. לא מכבר החליטו בני הזוג שלום לרכוש את השטח שממול למפעל ולפתוח בית קפה-מסעדה כשרה, ממש מעבר לכביש. המקום, על פי התכנון, יהיה פתוח חמישה ימים בשבוע כשבסופי השבוע ניתן לשכור אותו למסיבות פרטיות (ל-200 איש), לכנסים ואפילו לשיעורי יוגה. מגרש החנייה הגדול יכול להכיל 80 מכוניות והקירבה לדאון טאון, מייל אחד בלבד, אמורה למשוך תנועת לקוחות ערה.

התגובות הראשוניות לקראת השקת ״Asher Caffe & Lounge״ היו חיוביות, ובית העסק החדש התקבל ללשכת המסחר של בויל הייטס, שאיכלסה בתחילת המאה הקודמת קהילה יהודית גדולה ופעילה קנטרס דלי׳ המפורסמת בפיירפקס הוקמה שם ב-1931). אבל אז התגלתה ״בעיה״: הסתבר שאשר שלום הוא תומך מובהק של הנשיא טראמפ, ובמיוחד של מדיניות ההגירה שלו. בפוסטים שפירסם ושיתף בפייסבוק אפשר למצוא אמירות כמו ״הלוואי שדמוקרטים היו נלחמים קשה בשביל אמריקאים כמו שהם עושים בשביל הלא-חוקיים״, וגם (בתרגום חופשי) ״אנחנו מביאים אנשים ממדינות חרא בגלל שהדמוקרטים החראות צריכים קולות של חראות כדי שהם יוכל להפוך את אמריקה לחור-חרא״.

ארגון מקומי בשם ״דיפנד בויל הייטס״, הנאבק בתהליך הג׳נטריפיקציה של האזור (קניית נכסים בשכונה בידי עשירים מחלקים אחרים של העיר או מערים אחרות, הדוחקת החוצה את התושבים המקומיים בעקבות העלייה בערך הנכסים), פירסם את הפוסטים של שלום וקרא לתושבים להחרים את הפתיחה הגדולה של בית הקפה, שנערכה בשבוע שעבר. במקביל, לשכת המסחר של בויל הייטס, שאמורה הייתה להגיע לערב הפתיחה עם כ-40 חברים, החזירה לשלום את דמי החבר ששילם וביטלה את חברותו, בנימוק שדעותיו אינן תואמות לרוח השכונה.

כמה עשרות מפגינים התכנסו בערב שלפני הפתיחה להפגנה סוערת מול המסעדה, במהלכה האשימו את הבעלים בגזענות ושנאת מהגרים. נשמעו שם גם קריאות ושאגות כמו Free Palestine. בתגובה פירסם שלום הודעה בה הסביר כי הוא עצמו מהגר; שהעסק שלו יצר מאות מקומות עבודה בשכונה, חלקם הגדול למהגרים, וכי הוא מעורב מאד בקהילה, תורם למטרות מקומיות רבות ומעניק הנחות של עד 40 אחוזים לשוטרים, כבאים וכאלה המשרתים בכוחות המזוינים של ארה״ב. ״אני מאמין שיש להתייחס לכל בני האדם באנושיות ובכבוד. איננו סובלים שום סוג של שנאה ב-״Asher Caffe &Lounge״. החזון שלי הוא ליצור חלל קהילתי עבור בויל הייטס שבו בני משפחה, חברים ועמיתים יכולים להתאחד סביב אוכל טוב ולחגוג את מה שהופך את הקהילה שלנו לנפלאה כל-כך״, כתב שלום.

הסיפור הפך לוויראלי ומשך תשומת לב תקשורתית, מקומית וארצית. כתב חדשות של ערוצי הטלוויזיה המקומיים 2 ו-9 ביקר את בני משפחת שלום במסעדה החדשה וריאיין אותם לגבי תחושותיהם. הבת יעל ציינה שחלק מהמפגינים הטילו למחרת ההפגנה צואה על קירות וחלונות המקום כחלק מהמחאה. ביום שישי שעבר, הבן דיוויד והאב אשר עלו לשידור במהדורת הבוקר של ״פוקס ניוז״ ותיארו את המיקרה לצופים ברחבי היבשת. במקביל, חשבון ה-yelp של המסעדה הוטרל ונכתבו בו הערות וביקורות מעליבות וגזעניות.

עם זאת, נראה שבתחילת השבוע העניינים נרגעו והגלגל התהפך לכיוונם של בני משפחת שלום. ״קיבלנו עשרות שיחות תמיכה וביקורים של אנשים מכל רחבי דרום קליפורניה״, סיפר אשר שלום בשיחה עם ״שבוע ישראלי״. ״הגיע אפילו פסטור נוצרי צעיר עם אישתו והתפלל עבורנו. אני לא מאמין שמדובר כאן בסיפור אנטישמי או אנטי ישראלי למרות שאני חובש כיפה; מדובר בקבוצה קטנה מקרב תושבי השכונה שנילחמת בקידמה, מתנגדת לפתיחת מקומות חדשים ומודרניים ורוצה להשאיר את בויל הייטס כמו טיחואנה לפני מאה שנה. למי שלא יודע, דאון טאון לוס אנג׳לס מתפתחת ומתחדשת בצעדי ענק והשכונות הסמוכות נהנות מכך. לדוגמה: ביקשתי לקבל רשיון למכירת יין ובירה מרשויות בויל הייטס. הם סירבו בטענה שהתושבים לא יוכלו לעמוד במחירים שאדרוש… הייתי צריך לקבל אישור ממקור אחר.

״השקענו במקום הרבה כסף, מחשבה, זמן ומשאבים והתגובות, גם מרבים מתושבי השכונה, הן טובות ומעודדות. אני מזמין את הקהילה הישראלית להגיע, להתרשם, ולהנות מאוכל טרי וכשר או ללגום כוס קפה מעולה״.

Asher Caffe & Lounge, 945 S Boyle Ave. Los Angeles, California 90023 P: 323-968-1000 • www.ashercaffe.com

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Featured

קטנה גדולה

Published

on

השחקנית הישראלית שירה האס בת ה-25 תתחרה על האמי מול ארבע מהשחקניות המעוטרות ביותר בהוליווד — קייט בלנשט, רג'ינה קינג, קרי וושינגטון ואוקטביה ספנסר * העובדה שהוחתמה בסוכנות CAA, שבה חתומים כוכבים כמו ג'ורג' קלוני וג'ניפר אניסטון, רק מחזקת את מעמדה כאיט גירל החדשה * אז למה כולם שואלים על הגובה שלה? *  גל גדות, מאחוריך

כשמקלידים את שמה של שירה האס בגוגל, תוצאת החיפוש הראשונה היא "שירה האס גובה". השחקנית הישראלית בת ה–25 קיבלה לראשונה, מועמדות לפרס האמי – הישג יוצא דופן לשחקנית ישראלית – עבור תפקידה כגיבורת המיני־סדרה "המורדת" של נטפליקס. דווקא משום שהאס קטנת ממדים, היא מלוהקת לתפקידים על המנעד של הילדה־נערה־אשה, שמאפשרים לה ורסטיליות מרשימה. כך, לדוגמה, כשהיתה בת 16 גילמה בת 12 בסרט "פרינסס" על ילדה שמתמודדת עם אלימות מינית בתוך המשפחה. האס קיבלה על התפקיד את פרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל ירושלים ב–2014. שנה לאחר מכן עלתה על הרדאר של חובבי הקולנוע העצמאי בארה"ב כשהסרט הוצג בסאנדנס.   האס תתחרה על האמי מול ארבע מהשחקניות המעוטרות ביותר בהוליווד — קייט בלנשט, רג'ינה קינג, קרי וושינגטון ואוקטביה ספנסר. הקריירה שלה לא צמחה יש מאין. הסוכנת שלה בישראל, זהר יעקובסון, מספרת כי האס היא "הארד וורקרית" מהמעלה הראשונה שלא בוחלת בתפקידים מאתגרים, גם כשאלו מחייבים הקרבה אישית. יעקובסון מספרת כי כשקיבלה את התסריט של "המורדת", שחקניות רבות בישראל ויתרו על התפקיד בשל הדרישה לגלח את השיער. "אצל שירה לא היתה התלבטות בכלל", אומרת יעקובסון. "היא לא מפחדת מתפקידים מאתגרים. יש בה המון עומק. זה תמיד היה ככה. יש בה גם צניעות גדולה והיא עבדה קשה מאוד כדי להשיג את התפקיד הזה ב'המורדת'. הוא דרש חודשיים של אימוני שפה ביידיש ובאנגלית ששימרו את המבטא הסאטמרי". 

גם הבמאית טלי שלום־עזר, שביימה את האס ב"פרינסס", מסכימה. "היא אחת בדורה", היא אומרת. "אני זוכרת ששירה עשתה את התפקיד המורכב הזה כשהיא היתה בסך הכל בת 16. תלמידה בתלמה ילין שעד אז עשתה רק תיאטרון. זו היתה פעם ראשונה שעבדה בסרט קולנוע ופתאום היא צריכה לשחק מול קרן מור, שאותה היא העריצה וידעה את כל המערכונים של 'החמישייה הקאמרית' בעל פה. היה פער עצום בין הילדה הביישנית שפגשתי בחזרות לבין הרגעים בהם היינו בעבודה. מהרגע שנשמע ה'אקשן' — כל העוצמות שלה באו לידי ביטוי". שלום־עזר מוסיפה שהאס היתה מקצוענית והגיעה לכל חזרה כשהיא יודעת את הטקסט בעל פה ואחרי שחקרה לעומק את הדמות ואת הדיאלוגים. "היא בן אדם של עבודה קשה, עומק וכישרון", היא אומרת. "אפשר גם לראות שהיא בחרה את הפרויקטים שלה מאוד בקפידה. מצד אחד הם מאוד מגוונים, ומצד שני מסמנים איזו התפתחות והתבגרות". 

גם אלי רוזן, שעבד עם האס כמתאם היידיש ב"המורדת" ומשחק בסדרה את הרב יוסל'ה, אומר כי לפני הכל, האס היא אדם מקורקע. "עבדתי איתה חצי שנה על התפקיד הזה ואני יכול להגיד לך שהיא בת ה–25 שאני הכי אוהב בעולם. מעולם לא שמעתי ממנה תלונה אחת", הוא אומר. 

ניצחה את תחזיות הרופאים

האס נולדה ב–1995 וגדלה בהוד השרון. כילדה חלתה בסרטן הכליות והחלימה בגיל שש. בעבר סיפרה שההקרנות פגעו בעמוד השדרה שלה ופגעו בצמיחתה. בסופו של דבר היא ניצחה את תחזיות הרופאים וצמחה בכ–20 סנטימטרים יותר מכפי שחזו לה. "כילדה זה מאוד בלט, הייתי מאוד בוגרת לגילי, גם מבחינת הדברים שהתעסקתי בהם, גם באופן שדיברתי על החיים", סיפרה בראיון ל"הארץ" לפני שנתיים. היא גם התחילה אז לכתוב שירה, הרגל שמלווה אותה עד היום. "אני בטוחה שזה (הסרטן) השפיע עלי כאדם וגם כשחקנית. מה זה 'פרינסס' למשל? זה לשחק דמות שהיא מאוד צעירה, אבל בוגרת לגילה. וגם דמויות אחרות שעשיתי הן כאלה. אין לי ספק שזה חלק ממי שאני, ואני משתדלת לא לראות את זה רק כדבר רע, כמלה נוראית. זה לא".   גם ב"המורדת" מתכתבת האס עם הגבול בין ילדות ולבגרות, ומגלמת דמות שלמרות שהיא נראית מאוד צעירה — נדרשת להיכנס להריון. הסדרה, שביימה הבמאית והשחקנית הגרמנייה מריה שרדר (שחתומה בין היתר על הגרסה הקולנועית של "חיי אהבה" על פי ספרה של צרויה שלו), זכתה לשבחי המבקרים והצופים. "האס היא פנומן, אקספרסיבית ושובת לב", נכתב עליה בביקורת שפורסמה ב"ניו יורק טיימס". המבקר ג'יימס פוניבוז'יק הוסיף: "כאשר אסתי עושה את דרכה החוצה ונמשכת לנתיב של תקווה שמציעה המוזיקה, אנחנו יכולים לראות בפניה של האס את הסימפוניות שנמצאות בראשה".   ב"ווראייטי"   כונתה עבודת המשחק של האס "סנסציונית" בשל יכולותיה לשלב בין מראה מבועת וסקרן. בהמשך נטען כי היא מהווה מין שילוב בין השחקנית ג'ין סיברג (גיבורת "עד כלות הנשימה" של של ז'אן לוק גודאר) לבין הדמויות המככבות בסרטיהם של האחים דארדן. גם ב"הוליווד ריפורטר" ציינו לטובה את המשחק של האס, תוך שימת דגש על עיניה האקספרסיביות. "העיניים מושכות אותך פנימה, וכמעט שקשה לדמיין מה היה קורה אם הדמות הזו היתה פחות משכנעת, שכן לרבים מהדמויות בסדרה לא ניתנו אפילו שמות, שלא לדבר על תכונות אישיות", נכתב שם.

שער בווריאטי והוליווד ריפורטר 

לעליית "המורדת" בנטפליקס בחודש מארס היו אמורות להתלוות ארבע הקרנות בכורה בינלאומיות. השלטים בטיימס סקוור בניו יורק ובברלין כבר הוצפו בפניה רבות ההבעה של האס, אלא שאז הגיעה מגפת הקורונה והאירועים בוטלו. אך מעז יצא מתוק, והמגפה העלתה את נתוני הצפייה של ענקית הסטרימינג לגבהים חסרי תקדים. "המורדת" הוכתרה מיד כהצלחה מסחררת וזכתה לעשרות אייטמים בכלי תקשורת מובילים בעולם. פניה של האס התנוססו במגזיני אופנה וקולנוע יוקרתיים דוגמת "וראייטי" (שם היא זכתה לכתבה נרחבת נוספת גם השבוע), "הוליווד ריפורטר" ואחרים. העובדה שהוחתמה בחודש שעבר בסוכנות CAA, שבה חתומים כוכבים כמו ג'ורג' קלוני וג'ניפר אניסטון, רק מחזקת את מעמדה כאיט גירל החדשה.   זהר 

לצד הכישרון הבולט של האס, שאותו הפגינה גם ב"שטיסל" (בימים אלו היא מצטלמת לעונה השלישית של הסדרה, שעונותיה הקודמות זמינות בנטפליקס) ובסרטים וסדרות נוספים, ניכר שההצלחה של "המורדת" קשורה גם בתכנים שהוליווד אוהבת לאהוב. במרכז הסיפור ניצבת אשה צעירה שמתריסה מול הפטריארכיה של האורתודוקסיה היהודית, בורחת אל עולם חדש ולא מוכר ומפגינה רוח עצמאית שמתיישבת היטב עם ערכי תנועת "מי טו". לכך יש להוסיף את גילוח השיער (שחקניות שמתכערות לרגל תפקיד תמיד זוכות לשבחים בתעשיית הסרטים האמריקאית) ולמידת שפה מאפס, והרי לכם מתכון מנצח לדמות שלא ניתן יהיה להתעלם ממנה בעונת השטיחים האדומים. כמו במקרה של גל גדות, כוכבת ישראלית אחרת שעשתה חיל באמריקה, ההצלחה של האס מדגימה עד כמה אוהבת הוליווד לאהוב דמויות נשיות חזקות ומורכבות. 

האס הדהדה את המסרים הללו גם בראיונות. בשיחה עם השחקנית ג'סיקה צ'סטיין (השתיים עבדו יחד בסרט "אשתו של שומר גן החיות")   עבור "וראייטי", סיפרה האס כי העובדה שכל צוות הסדרה — כולל הבמאית, היוצרות, המפיקות ואפילו הצלמות — היו נשים, היוותה עבורה הקלה משמעותית. "זה תמיד נחמד שיש צוות נשי, אבל בסיפור הזה ספציפית אני מגלמת דמות של אשה שמנסה למצוא את הקול שלה. ממש הרגשתי מוגנת הודות לנשים שעבדו איתי על הסט. הרגשתי שהן מקשיבות לי". היא הוסיפה כי גם בצילומי סצינות המין היה לה יותר קל להשתתף, כיוון שהיתה מוקפת נשים שאיפשרו לה דיאלוג פתוח.  

לפי כל הסימנים, להאס צפויה קריירה משגשגת ומאתגרת בהוליווד. יעקובסון אומרת כי תסריטים ממשיכים לזרום אליה כל הזמן. עם זאת, בעתיד הנראה לעין היא תמשיך להתגורר בתל אביב ולהשתתף בפרויקטים מקומיים לצד בינלאומיים, כפי שעשתה עד כה. משבר הקורונה עיכב את יציאתו של עוד פרויקט בכיכובה — הסרט "אסיה" בבימויה של רותי פרי בר, שזכה השנה בשלושה פרסים בפסטיבל טרייבקה.   "אני לא רואה את עצמי עוזבת את הארץ אבל זה משהו שאני בהחלט חושבת עליו", בראיון לפני חמש שנים. "הייתי ילדה שעמדה בגיל 11 מול המראה עם מסרק ודמיינה שהיא אוחזת בפסלון אוסקר או מיקרופון מעל במה ענקית". אם לשפוט על פי מסלול ההמראה עליו ניצבת האס ברגע זה, לא יהיה מופרך לצפות כי בשנים הקרובות היא תוכל להגשים את חלום הילדות ההוא. 

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות