Connect with us

גוף ונפש

תשעה באב: למה קוראים את מגילת איכה?

Published

on

בתשעה באב יש בכוחנו לסלק את האחיזה של המלאך השלילי עלינו. כאשר לא תהייה לו לו יותר שליטה, נוכל לגלות את היהלום שבתוכנו

השנה תשעה באב יוצא בערב יום רביעי ה29/7 ומסתיים ביום חמישי בערב ה 30/7, יום זה ידוע כיום אשר של חורבן שני בתי המקדש, אולם חכמת הקבלה מלמדת שניתן להפוך את היום הזה ליום חג.

ע״פ המסורת ישנם מנהגי אבלות אשר נוהגים באותו יום, אך לאחר שעות הצהריים של היום למחרת נהוג לקום ולאמר: ״ חג שמח״. מדוע?   כי היום הזה מביא עימו הזדמנות עצומה, לשנות את הגורל שלנו לשנה שלמה.

מלחמת יעקב במלאך השלילי

בתורה מופיע סיפור מרתק, על מלחמתו של יעקב בשטן. יעקב נזכר שבזמן שהוא העביר את המחנה שלו בלילה, על מנת לברוח מאחיו עשיו, הוא שכח פח של שמן מעברו השני של הנהר.

הוא החליט באמצע הלילה לחזור ולחצות את הנהר (מעבר יבק) על מנת להחזיר את פח השמן. באמצע הדרך הוא נתקל בדמות של אדם שעמד מולו, שלאחר מכן התברר כמלאך של עשיו( השטן). יעקב נאבק עימו כל הלילה, עד עלות השחר. ברגע שהמלאך השלילי ראה שהוא לא יכול לנצח את יעקב, הוא נגע לו בגיד הנשה ולאחר מכן ביקש ממנו שישחרר אותו.

יעקב סירב לשחרר אותו וביקש ממנו שיברך אותו. המלאך השלילי אמר ליעקב, כי מהיום הזה והלאה, לא יקרא שמו יעקב כי אם ישראל. (״לא יאמר עוד שמך יעקב כי אם ישראל יהיה שמך״ , פרשת וישלח) שם המורה על מודעות של אור המסוגלת לסלק את כל החושך.( ישראל – לי ראש , הראש מייצג מודעות) ומכאן משמעות השם ישראל, מורה על אנשים אשר מעוררים מודעות על החומר. 

בגוף האדם ישנם שס״ה (365)  גידים, המלאך השלילי נגע ליעקב בגיד הנשה. זהו הגיד אשר דרכו היצר הרע עובר ושולט במחשבות האדם. גיד הנשה מלשון לנשות, להסיט את האדם מדרך האור, לדרך החושך.

כל אחד מהגידים מחובר לאחד מימות השנה. גיד הנשה מקושר ליום התשיעי של אב , יום אשר ניתנה בו הרשות לשטן לעורר כאוס בכל העולם, ע״י שנאת חינם והתנהגות המונעת מאנוכיות.

ע״פ המסורת, המלאך השלילי ( השטן) ביקש מהבורא יום אחד בשנה, שבו הוא יוכל להשיג שליטה מוחלטת במחשבות של האנשים. הוא בחר את היום התשיעי בחודש אב – תשעה באב. הבורא הסכים, ואמר למלאך השלילי שהוא כביכול ייקח יום אחד בשנה שבו השטן לא יוכל להשפיע כלל, והיום שנבחר הוא יום הכיפורים. מכאן שיום הכיפורים הוא יום שכולו אור, ואילו תשעה באב הוא יום שכולו חושך. מדוע הבורא איפשר לשטן לקבל שליטה על יום אחד בשנה? מדוע השטן בחר דוקא בתשעה באב?

אם היום הזה נחשב כיום שכבר נקבע כיום שליטתו של המלאך השלילי, מה אנחנו אמורים לעשות? האם ניתן לשנות משהו שכבר נקבע מראש? כיצד ניתן לסלק את החושך בתשעה באב?

כל מי שלומד קבלה, יודע שיום שלילי מביא עימו הזדמנות להפוך את החושך לאור.

המלאך השלילי הבין את הכוח העצום של חודש אב, מכיוון שהוא החודש היחידי אשר מושפע רק מהשמש. השמש מייצגת את הכוח הזכרי המשפיע, לכן בחודש הזה מתגלה אור עצום.

השטן ידע כי גילוי האור מתגלה בעולמנו, דרך עשר הספירות, ועל מנת למנוע את הגילוי של האור ביום העשירי של חודש אב, הוא החליט להיכנס ולהפריע ביום התשיעי, הידוע לכולנו כתשעה באב.

בתשעה באב, חרב בית המיקדש הראשון, בית המקדש הני, המרגלים חזרו מארץ ישראל והעבירו דיווחים שליליים על הארץ בתשעה באב,  ההחלטה על הפיתרון הסופי קרתה בתשעה באב, מלך ספרד חתם על הצו לגירוש יהודי ספרד בתשעה באב, מסופר כי כריסטופר קולומבוס היה אמור להתחיל את המסע שלו בתשעה באב, אולם ידע את ההשפעה של יום זה, לכן הורה לאנשיו לשבת בספינה ולחכות עד שיעבור היום. הוא השיק את תחילת המסע שלו ב10- באב, ועוד.

מדוע הבורא איפשר לשטן לקבל שליטה על היום הזה? ספר הזוהר מלמד כי ביום הזה הבורא נותן לנו הזדמנות של פעם בשנה, לבטל את השליטה של השטן מעלינו. אותו כוח אשר זורע הרס, חורבן, מגיפות ומלחמות, מתגלה בכל כוחו בתשעה באב וביום הזה ניתן להכניע אותו..

מה כדאי לעשות בתשעה באב?

על מנת לבטל את ההשפעה של השטן מעלינו, ראשית עלינו להבין כי כוחו של השטן ( הפירוש בארמית הוא המבלבל) הוא ביצירת פירוד ביננו לבין אנשים אחרים ופירוד ביננו לבין הפוטנציאל שלנו.

המלאך השלילי – מזריק מחשבות לראשנו, כמו  ״אני לא מספיק טוב/ה, ״אני לא אצליח״, ״אין לחיים שלי משמעות״,  ״איזה שעמום״, ״חסר לי״, ״ אם רק היה לי את זה…..״,  ״אם היה לי את מה שיש לו…״,  ״ לא מעריכים אותי מספיק.".

אלו מחשבות אשר מקורן במלאך השלילי, אשר כוחו הגדול הוא ביצירת תחושה של חיסרון. כאשר אנו חושבים בצורה של חיסרון, אז זה משפיע על הרגשות והדרך שבה אנו מתנהגים. לדוגמא: ״איזה משעמם… בוא נאכל.״.. מרגישים טוב באותו רגע ואז בהמשך רואים כמה שאנו כבדים וכתוצאה מכך לא מעריכים את עצמנו.

דוגמא נוספת: ״זה לא צודק איך שהתנהגו אליי", מעורר תחושה של חיסרון ואז אני צורח/ת על הילדים שלי.

כל סוג  של התנהגות אשר יוצרת פירוד, שיפוטיות ושנאה, מקורה בהשפעת המלאך השלילי עלינו. כמו כל התנהגות המונעת מאגו ורצון לקבל לעצמו הנובעת ממחשבות של חיסרון. אם נצליח לזהות את הקול של היריב(המלאך השלילי) ולהכניס מחשבה אחת של אור באותו רגע – אנחנו נצליח לשנות את המציאות.

מחשבות של אור למשך 5 דקות ביום, מחשבות של וודאות, של הערכה, של נתינה, יכולות ליצור שינוי של המציאות. 

בתשעה באב, הוא יום שליטתו של השטן , כדאי להימנע מאכילה ושתייה וכל סוג של הנאה גופנית, מכיוון שהאוכל, השתייה וכל סוג של הנאה גופנית, מלאים באנרגיה של המלאך השלילי באותו יום.

אלו הדברים שכדאי להימנע מהם בתשעה באב, (הכל כמובן בהתאם למודעות, לא כדאי לעשות דברים כי ככה כתוב, אלא רק אם אני מרגיש את החיבור ומעורר רצון אמיתי לדבר):

1. לא כדאי לאכול ולשתות ( בשום פנים לא לצום למי שלא יכול מבחינה בריאותית)

2. לא כדאי להתקלח

3. לא כדאי להתבשם

4. לא כדאי לקיים יחסי מין

5. לא כדאי לנעול נעלי עור

הימנעות מאכילה, שתייה והנאה גופנית, מנתקת אותנו מהשליטה של הכוח השלילי עלינו. בנוסף, המקובלים נוהגים לקרוא את מגילת איכה אשר נכתבה ע״י ירמיה הנביא, המתארת את חורבן בית המקדש. מדוע לקרוא על חורבן בית המקדש? מכיוון שהחיסון מפני החורבן נמצא במגילה, וכאשר שומעים את המגילה בתשעה באב, ניתן לקבל את החיסון הרוחני מפני השפעת כוחות ההרס מעלינו.

הצום ושמיעת המגילה יוצרים הגנה ממודעות האגו  למשך כל השנה. מודעות אשר גורמת לנו להגיב בצורה רובוטית ולחיות את חיינו בחוסר שליטה מוחלט.

תשעה באב – יום לידת המשיח

חכמת הקבלה מלמדת,  כי ביום של החורבן הכי גדול מתגלה האור הכי גדול.

ע״פ המסורת, תשעה באב הוא יום לידתו של המשיח. היום שבו ניתן להזריק כמות של אור המסוגלת לבטל מהשורש את מודעות השטן מהעולם.

משיח הוא לא אדם אשר יבוא על חמור לבן ויבשר לכולנו שהכל טוב, אלא מודעות גלובאלית אשר תיתגלה בעולם, וכולם יידעו את ההשפעה ההרסנית של הרצון לקבל לעצמו. הבחירה של הרוב  תהייה בלהתנהג כמו האור, במקום להמשיך ליצור פירוד.

מודעות זאת, תביא חופש אישי וחופש גלובאלי שיגרום לשמחה בעל העולם ( משיח אותיות ישמח).

הרב אשלג, אשר כתב את פירוש הסולם על ספר הזוהר, ומייסד מרכז הקבלה, כתב כי הדבר תלוי בהפצת חכמת הקבלה ברבים. מדוע? מפני שתפקידו של השטן זה לגרום לנו להתמקד בחיצוניות, לחפש את הסיבה לכל דבר אשר קורה לנו בחיים בחיצוניות, ואילו חכמת הקבלה מלמדת כי הכל תלוי רק במודעות של האדם. אנו רואים שכל פיתרון חיצוני מביא איתו שינוי זמני ואז כל הכאוס חוזר, גם ברמה האישית וגם ברמה הגלובאלית. מודעות של אור, היא לא דבר מובן מאליו, והיא מצריכה מאמץ והתמדה, לעומת מודעות של חושך, אשר לא צריך לעשות כלום על מנת להתחבר אליה והיא תמיד באה בחינם.

השטן ידע כי בני האדם תמיד יעדיפו את האור על פני החושך, ולכן הוא משכנע אותנו בכמה אנחנו מוגבלים אבל בסה״כ מרוצים ממי שאנחנו. אם היינו יכולים לראות מי אנחנו באמת, ואת האחריות הגדולה שכל אחד מאיתנו קיבל לפני שהוא בא לעולם, לא היה לנו זמן לחשוב מחשבות מגבילות לרגע אחד.

בתשעה באב, יש בכוחנו לסלק את האחיזה של המלאך השלילי מעלינו. ואז, כאשר לא תהייה לו לו יותר שליטה , נוכל לגלות את היהלום שבתוכנו.

מאחל לכם חודש מנחם אב מלא באור וברכות!

==

ניתן לפנות אליי לייעוץ אישי אשר יעורר בכם את הכוח להגדיל את מודעות האור בחייכם. Avner.Madar@kabbalah.com

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

גוף ונפש

יום הכיפורים: חתימה בספר החיים

Published

on

כדאי להיות בשמחה גדולה ביום כיפור – אנו זוכים לעליות רוחניות שאין כמותן בכל השנה. יש הזדמנות לעזוב את מי שהייתי בשנה שעברה ולפוך להיות אדם חדש לגמרי

״בוא וראה, ביום ההוא , דראש השנה, נתכנסה הלבנה, שהיא המלכות, ואינה מאירה עד בעשור לחדש, שישראל כולם חוזרים בתשובה שלמה, ואמא עלאה שהיא בינה, חוזרת ומאירה לה, ויום הזה , דיום הכפורים, לוקחת המלכות הארות אמא, שהיא בינה, ונמצאת שמחה בכל.״

(ספר הזוהר, פרשת אמור, פסוק רכ״ד)

לאחר חטא העגל ושבירת הלוחות אשר כללו בתוכם את האור של חיי נצח, משה עלה שוב להר, לשמונים ימים נוספים וחזר עם הלוחות השניים בי׳ בתשרי – יום כיפורים.

מכאן ידוע שיום כיפורים נחשב ליום הגבוה ביותר בשנה, אשר בו ניתן להתחבר לשפע של אור אשר לא מתגלה כמותו בשאר ימות השנה.( למעט חג פורים)

האם יום כיפורים נקבע בגלל שהלוחות השניים ניתנו בו? חכמת הקבלה מלמדת שההיפך הוא הנכון: הלוחות השניים ניתנו ב י׳ בתשרי בגלל שהיום הזה נקבע מזמן בריאת העולם, כיום של זיכוך רוחני, המאפשר לכל אדם לנקות את כל מה שחוסם אותו מלהגשים את הייעוד שלו.

התרת נדרים לעומת תפילת כל נדרי

בראש השנה, לפני כניסת החג, נהוג לעשות התרת נדרים וביום כפורים נהוג להתחיל בתפילת כל נדרי. מהי משמעות התרת הנדרים?

בכל פעם שהבטחנו לעשות משהו ולא קיימנו, נוצר חור אנרגטי בחיינו. מכיוון שבעולם הרוחני אין זמן תנועה ומקום, כאשר האדם מחליט לעשות פעולה מסויימת הוא מקבל את האנרגיה (את האור) על מנת שיוכל להוציא אותה לפועל.

כאשר אין הוצאה לפועל של מה שהאדם אמר שיעשה, האור שהוא קיבל עובר לצד השלילי ויוצר חסימה בחייו. התרת הנדרים מאפשרת לנו להתחיל את השנה עם כלי רוחני נקי ללא חסימות.

מהי משמעות תפילת כל נדרי?

ביום הכפורים נהוג להתחיל בתפילת כל נדרי.

ספר הזוהר מלמד כי תפילת כל נדרי, להבדיל מהתרת נדרים, מבטלת את כל הנדרים של המלאכים אשר אחראים על ההוצאה לפועל של גזרי הדין כלפינו חס ושלום.

מומלץ לכוון שאנו מבטלים את כל הדינים אשר לא הצלחנו לנקות בראש השנה, ולראות איך אנחנו מתחילים את השנה עם מודעות חדשה וגדולה יותר, כדי שנוכל להגשים את כל האור שעלינו לגלות בשנה הבאה.

משמעות חמשת העינויים

״ מצוה זו היא להתענות ביום הכפורים, להכניע הגוף והנפש, בסוד ה׳ עינויים ה׳ מדרגות של יום הכפורים… כי המקטרג בא להזכיר עונותיהם כמו שלמדנו,  וכלם, כל ישראל, הם בתשובה שלמה לפני אביהם..״

(ספר הזוהר, פרשת אמור, פסוק רכ״ז)

ע״פ המסורת, נהוג לצום ביום כפורים, על מנת לבקש סליחה ולכפר על כל החטאים והשליליות אשר גרמנו בשנה שעברה. חכמת הקבלה מלמדת, כי בקשת הסליחה היא לא העיקר ביום כפורים, אלא היכולת לעורר רצון להשתנות. עיקר העבודה ביום כפורים הוא בלנקות את הקליפות אשר מונעות מאיתנו להתחבר למהות שלנו שהיא מהות של נתינה.  פעם בשנה, ניתנת לנו ההזדמנות להתרחק מכל סוג של קבלה עצמית על מנת לעורר את מודעות האור שבתוכנו.

אדם אשר פגע בנו ובא לבקש סליחה ביום כיפורים, יכול לקחת את הכאב אשר גרם בחזרה? בוודאי שלא. לכן, התקינו חכמי הקבלה את חמשת העינויים ביום כפורים, אשר יכולים לנקות את כל השליליות שגרמנו לאחרים ולעצמנו על מנת שנוכל  לשנות את המודעות שלנו לכל השנה.

כדאי להיות בשמחה גדולה ביום כיפורים מכיוון שאנו זוכים לעליות רוחניות שאין כמותן בכל השנה. יש הזדמנות לעזוב את מי שהייתי בשנה שעברה ולפוך להיות אדם חדש לגמרי.

אלו הם חמשת העינויים:

1. איסור אכילה ושתייה 

2.איסור רחצה

3.איסור בישום ותמרוקים

4.איסור נעילת הסנדל ( מעור)

5. איסור תשמיש המיטה

הסיבה לחמשת העינויים היא לאפשר לנו להתחבר לחמשת העולמות אשר מחברים אותנו עם השלמות שהיתה לנו בזמן בריאת העולם. כל סוג של מילוי אשר אנו מקבלים בשאר ימות השנה, נמוך בהרבה מהמילוי אותו אנו מקבלים ביום כפורים, האור של ספירת בינה מאיר את היקום ומאפשר לנו לנקות את כל השליליות שלנו על מנת שנוכל לגלות את האור הבלתי מוגבל שלנו.

עבודת הכהן הגדול ביום כיפור

״ והכהן עומד במזרח ופניו למערב. הוא עומד באימה לפני אל עליון , ואומר עליו דברי וידוי…   וכך היה אומר: אנא השם.. חטאתי עויתי פשעתי לפניך אני וביתי…כפר נא לחטאים ולעוונות ולפשעים, שחטאתי ושעויתי ושפשעתי לפניך אני וביתי… והכהנים והעם, העומדים בעזרה, כשהיו שומעים את שם המפורש, יוצא מפי כהן גדול בקדושה וטהרה, היו כורעים ומשתחוים ונופלים על פניהם, ואומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד״

( כתבי האר״י, פרי עץ חיים, שער יום כפורים)

אחת מהקריאות המרגשות ביום כפורים היא הקריאה על העבודה של הכהן הגדול, אשר היה נכנס לקודש הקודשים פעם אחת בשנה – ביום כפורים.

תפקידם של הכוהנים היה לדאוג לאנשים אחרים ולחבר אותם לאור הבורא. לכהן היה אסור לדאוג לעצמו ולכן הוא יכל להיות צינור טהור למשיכת שפע וברכות מהעולמות העליונים. ביום כיפורים ניתנת לנו ההזדמנות להתחבר למודעות של הכהן הגדול. כפי שהכהן הגדול היה נכנס לקודש הקודשים, כך אנו נכנסים לקודש הקודשים על מנת להתחבר לגדולה האמיתית שלנו.

הכהן הגדול היה מחבר את  העם עם המלאך מיכאל, אשר אחראי על אנרגיית החסד בעולם. הקריאה על עבודת הכהן הגדול מעוררת אותנו להיות כמו הכהנים, להתפלל תמיד עבור אנשים אחרים, אשר עוברים קשיים בחייהם. כמו כן מתגלה אור של רפואה בכל העולם דרך הקריאה על עבודת הכהן הגדול. 

איזו מתנה נפלאה!

תפילת מנחה

בתפילת מנחה ביום כפורים אנו קוראים את הסיפור על יונה, אשר ניסה לברוח מהאחריות שהבורא נתן לו, לעזור לתושבי העיר נינוה. יונה עלה על אונייה ביפו, וכאשר פרצה סופה והאונייה כמעט טבעה, הוא ביקש מהמלחים לזרוק אותו לתוך הים על מנת להשקיט את הסערה. יונה נזרק אל הים, לויתן עצום בלע אותו והקיא אותו בחזרה לאותו חוף אשר ממנו הוא בא.

ספר הזוהר מלמד אותנו כי לכל אדם יש אחריות על כל כך הרבה אנשים אחרים, אשר תלויים בו רוחנית וגשמית . כאשר האדם בורח מהאחריות ומהייעוד שלו, הוא יחווה כאב עד אשר יחזור ויתחבר לעבודה הרוחנית והאור אשר הוא בא לגלות בעולם.

הקריאה על יונה הנביא מחברת אותנו עם הגשמת הייעוד שלנו בשנה החדשה.

בנוסף, בקריאה זאת מתגלה כח של שפע ופרנסה לכל השנה.

לראות את הטוב לכל השנה

ישנו סיפור על מקובל בשם רבי לוי יצחק מברידצ׳יב אשר היה ידוע כמלמד זכות על כולם וביכולת שלו לראות רק את הטוב בכל אדם. פעם ביום הכיפורים, רבי לוי יצחקהיה בדרכו לתפילה, וראה יהודי אחד אשר ישב בחצר ביתו ואכל את ארוחת הבוקר. רבי לוי יצחק עצר על ידו ואמר: בני היקר, אני בטוח שהשתדלת לצום אבל בגלל החולשה של גופך לא יכולת להחזיק יותר מעמד״. אותו יהודי ענה לו בחוצפה: לא, לא הרגשתי בשום  חולשה, אני פשוט לא מחשיב את היום הזה ולכן אני לא צם!

רבי לוי יצחק נשא את ידיו לשמים ואמר: ריבונו של עולם, תראה את הבנים הקדושים שלך, אפילו לשקר הם לא מסוגלים… 

היכולת לראות את הטוב בכל אדם, לראות את הטוב בכל מצב ובעיקר לראות את הטוב בעצמנו ניתנת לנו כמתנת חינם ביום כפורים.

תפילת נעילה 

תפילת הנעילה בסיום החג, מאפשרת לנו לנעול את המודעות שלנו הנתינה ואהבה ללא תנאי לכל השנה. השנה החדשה תביא איתה הזדמנויות עצומות להצלחות וברכות גדולות ולכן עלינו להעריך את כל מה שקיבלנו ולזכור שאנו מסוגלים לעשות הכל אם הכוונות שלנו הן למטרות נתינה וגילוי של אור בעולם.

יש כל כך הרבה אנשים אשר צריכים את עזרתנו! שנזכה להיחתם בספר החיים!

==

Avner.madar@kabbalah.com

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות