Connect with us

גוף ונפש

רוצים שיסלחו לכם? תבקשו כמו שצריך

Published

on

כמו שנעליים מותאמות על פי מידה, סגנון, אופנה, עונה ושלל העדפות, כך בסליחה אין מידה אחת שמתאימה לכולם

רנדי פאוש היה פרופסור אמריקאי למדעי המחשב, שככל הנראה היה נותר אלמוני לולא נשא את הנאום המפורסם שגם עובד לספר בשם "ההרצאה האחרונה". אותה הרצאה אחרונה אכן הייתה הפעם האחרונה בה עלה על דוכן הנואמים של אוניברסיטת קרנגי מלון, כיוון שזמן קצר
אחריה הוא נפטר מסרטן הלבלב. בין המסרים הכנים, ההומור המפתיע וזרימת הרעיונות הקולחת ניתן למצוא את התייחסותו של פאוש להתנצלות. "כשמתנצלים לא בלב שלם ובחוסר כנות עדיף היה לא להתנצל כלל. התנצלות מהסוג הזה גרועה יותר כיוון שהיא מעליבה את האדם שנפגע", הוא אמר "אם עשיתם משהו רע ופגעתם ביחסכם עם אדם אחר, הדבר נשאר שם כמו דלקת. התנצלות טובה פועלת כמו אנטיביוטיקה, והתנצלות גרועה היא כמו מלח על הפצעים".

נדמה שיש כמה סימנים לבואו של הסתיו הקצר; חגי תשרי, צינון השרב ובקשות סליחה הממלאות את הרשת החברתית, הודעות הוואטסאפ, וכל שיחה שתתקיים לפני יום הכיפורים. עם ריבוי בקשות המחילה צריך לשאול כמה מהן מתאימות לסליחה האמיתית שמתאר פאוש ואיך ניתן לייצר התנצלות טובה שיוצאת מן הלב ונכנסת היישר ללבו של הצד הפגוע.

המדריך למתנצל האמיץ

האופציה הקלה, הבטוחה וזו שגורמת לנו לא לפתוח פצעים סגורים או לחוות חוסר נעימות היא פשוט להימנע מבקשת סליחה. ניתן למצוא בקלות שלל סיבות כדי לוותר על האקט המלחיץ הזה שמחייב אותנו להודות בטעות ולדבר על רגשות. "הוא כבר שכח מהעניין", אני אתנצל רק אם היא תתנצל גם כן", "היה לי יום נוראי, אינני אשם", הם רק חלק מהקולות שעולים בנו לפני שאנחנו ניגשים להשפיל מבט ולתקן את שעיוותנו. אבל למעשה חוסר ההתנצלות הוא קל ונוח רק בטווח הקצר, אם נתמיד במדיניות "לא מתנצל, לא מצטער", נגלה שכמות החברים שלנו מצטמצמת פלאים, היחסים הזוגיים שלנו עולים על שרטון, ואין איש בעולם שיתנדב לנהל איתנו שיחה. איך מתנצלים בצורה יעילה, כנה, שגם מצליחה לעורר אמפתיה? זה בדיוק מה שבחנו החוקרים חובבי הסליחות של אוניברסיטת אוהיו.

הם נתנו לנבדקים שלהם שני תרחישים של אנשים שעברו על חוקי המיסים בטופס שהיה עליהם למלא. הטעות יכלה להיגרם בשל חוסר ידע בתקנות המס, או מתוך כוונת זדון להרוויח עוד כמה דולרים בחודש. לאחר שקראו את התסריט על גנבי המס, הם גם קראו סוגים שונים של התנצלויות. לגבי כל התנצלות התבקשו הנבדקים לציין עד כמה הם היו סולחים והאם ההתנצלות אפקטיבית. כל התנצלות כללה אחד, שלושה או שישה מהמרכיבים הבאים לסליחה אפקטיבית: הבעת חרטה על המעשה שעשינו, מתן הסברים שהובילו לאירוע, לקיחת אחריות תוך הכרה בחלקנו בשגגה, הבטחה שלא לחזור על המעשים, נתינת הצעה לתיקון הפגיעה ובקשת סליחה על המעשה.

תוצאות הניסוי הראו באופן לא מפתיע שמעשה שנעשה בלא יודעין זכה להיסלח בקלות רבה יותר ממעשה שנעשה מתוך תכנון וידיעה. התנצלויות שהכילו מרכיבים רבים יותר היו כאלה שהביאו עימם סיכוי גבוה יותר לסליחה ומחילה. עד כאן, הגיוני וצפוי. אבל מסתבר שיש מרכיבים בהתנצלות שהם חשובים מאחרים, והופכים את בקשת הסליחה למוצלחת יותר.

המרכיב שקיבל את הנתח השמן ביותר בעוגת ההתנצלות הטובה" היה מרכיב לקיחת האחריות. כשאנו מבקשים את סליחתו של אדם אחר, אנחנו לרוב נוהגים לספר לו על מה שעבר עלינו באותו יום, על המחסור בשעות שינה, ועל הריב עם בת הזוג שהביא אותנו להיות בלתי נסבלים כלפיו. "כשהייתי כתבת לענייני משפט" מספרת סיון רהב מאיר ", ישבתי שעות באולמות הדיונים ושמתי לב שכמעט אף פעם נאשמים לא לוקחים אחריות. גם אם זה יעזור להם ויקל בעונשם הם לא מסוגלים להגיד טעיתי'. זה יכול להיות עבריין צעצוע שהלך מכות עם מישהו, ויכול להיות השר הכי בכיר."

הרכיב החסר הזה הוא מה שגורם לאנשים לסלוח לנו, ההכרה שלנו באחריות על המעשה שעשינו. הרכיב שהגיע למקום השני בתחרות יעילות הסליחה הוא רכיב ההצעה לתיקון הנזק או הפגיעה. הרכיב הזה בעצם מעיד על רצונכם לתקן את שקולקל ולפצות את הפגוע. אם חשבתם שלמילה "סליחה" לבדה יש יכולות קוסמיות, טעות היא בידכם. הרכיב האחרון שמרצה את האנשים שפגענו בהם הוא אמירת סליחה בייחוד כשזאת עומדת לבדה. אנחנו לא רוצים שיאמרו בחצי פה "סליחה", אנחנו צריכים להבין שהאמירה מגיעה ממקום פנימי יותר.

סליחה בהתאמה אישית

כמו שנעליים מותאמות על פי מידה, סגנון, אופנה, עונה ושלל העדפות, כך בסליחה אין מידה אחת שמתאימה לכולם. אך חדשות טובות, חוקרים מאוניברסיטת מרילנד בדקו כיצד אנשים בעלי ערכים שונים מגיבים להתנצלויות מסוגים שונים. לשם כך הם ניסחו שלושה סוגי התנצלות: התנצלות המציעה פיצוי, התנצלות המביעה אמפתיה, והתנצלות המכירה בכך שהמעשה שנעשה הוא הפרה של חוקים ונורמות חברתיות. ממצאי הניסוי מראים שההתנצלות תהיה הכי אפקטיבית כשהיא מתאימה לערכים החשובים לאדם הפגוע.

החוקרים מצאו כי אנשים עם תפיסה עצמית אינבידואלית, המתייחסים אל עצמם קודם כל כיחידה אוטונומית בעלת תחושות, רצונות וצרכים העדיפו התנצלות המכילה בתוכה הצעה לפיצוי. עבור אותם אנשים, כשפגעת בהם בעצם שלל מהם את הזכויות, ההרגשה הטובה, והרווחה שלהם, ועל מנת לתקן את אותה טעות, עליך לפצות אותם.

לעומת זאת, אנשים שהינם בעלי תפיסה עצמית חברתית, ונוהגים להגדיר את עצמם דרך מערכות היחסים שלהם הגיבו הכי טוב לבקשת סליחה שכללה הבעת אמפתיה. אנשים אלה משקיעים זמן רב במערכות היחסים שלהם, ומעריכים במיוחד צעדים הנעשים על מנת לשמור ולתחזק את אותם הקשרים. לכן הבעת האמפתיה מבורכת במיוחד מבחינתם. נשים רבות מתאפיינות בתפיסה עצמית שכזו, ויעדיפו התנצלות אמפתית על פני התנצלות המכילה פיצוי, גם אם הוא פיצוי יקר ונחשק בצורת תכשיט או שוקולד. לבסוף, אנשים עם דימוי עצמי קולקטיבי, שמגדירים את עצמם דרך הקבוצות, הארגונים או התרבות אליהם הם שייכים, יסלחו במידה רבה יותר להתנצלויות בהן תצוין ההכרה בכך שנורמות וחוקים הופרו.

כיצד תוכלו לדעת באיזו הגדרה עצמית מחזיקים הקרובים אליכם, ואיזו התנצלות תהיה הכי יעילה בתקשורת מולם? שאלו את עצמכם מהם התחומים בהם אותם אנשים משקיעים את מרבית הזמן שלהם. האם הם משקיעים בבני המשפחה? בקהילה ובעבודה? בפיתוח מיומנויות אישיות? אם יתבקשו להציג את עצמם, איזו כותרת תעלה ראשונה? היותם הורים ובני זוג, השתייכותם לארגון או תרבות, או אולי התחביב ותחום המומחיות שלהם? התשובות לשאלות הללו יעזרו לכם להגיש התנצלות המתאימה לרחשי הלב של האדם שמולכם.

תשעה מרכיבים להתנצלות טובה

  1. וותרו על כמות, לכו על איכות: אנשים המפזרים סליחות לכל עבר, לרוב נתפסים ככאלה שהסליחה שלהם לא שווה הרבה. התנצלו בכנות במי שפגעתם בו והקדישו זמן כדי להביע אמפתיה ודאגה לשלומו.
  2. . שימו את האגו בצד: בואו נודה על האמת, התנצלות היא אינה מעמד פשוט. יש להודות בטעות, ולבקש סליחה. לרוב אנחנו מנסים להגן על האגו הפגוע שלנו על ידי האשמות הדדיות, חוסר לקיחת אחריות והתחשבנות לגבי האשמים. היו אמיצים לומר "טעיתי, אני מצטער". הדבר אינו גורע מכבודכם, בדיוק להפך.
  3. שמרו על אותנטיות: בעוד שבקשת סליחה היא מעשה מבורך, בקשת מחילה וסליחה רק כדי לצאת ידי חובה היא מבורכת הרבה פחות. היו כנים בהתנצלות שלכם, הביעו עניין ודאגה לרגשותיהם של אחרים, קחו אחריות, ואל תפחדו להביע רגש.
  4. בזמן ובמקום הנכון: אם פגעתם במישהו, אל תחכו ליום הכיפורים
    הבא, יום ההולדת שלו, או אפילו עוד שבועיים מהיום כדי להתנצל. רלוונטיות עושה פלאים לסיכוי שלכם לקבל את סליחתו.
  5. התאזרו בסבלנות: גם אם התנצלתם סמוך לאירוע, יכול להיות שהאדם שנפגע ממעשיכם לא יוכל לסלוח לכם באותה המהירות. תנו לו את הזמן הדרוש לו, ובשרו לו שהקשר ביניכם חשוב לכם, ואתם מוכנים להמתין אם צריך.
  6. רחל בתך הקטנה: היו ספציפיים כשאתם מבקשים סליחה, אל תאמרו "אני מצטער על התייחסותי אליך בזמן האחרון", כי אם מנו את הדברים המסוימים עליהם אתם מצטערים. כך תוכלו לסמן למקבל הסליחה שלכם שאתם מודעים לפרטי האירוע, ומתייחסים אליהם בכובד ראש.
  7. ממחר מבטיח לך: זה נפלא להתנצל, אבל נפלא עוד יותר לעזוב את ההרגלים הרעים, ולא להידרש לסליחה מעתה והלאה. כדי לזכות באמונו של האדם בו פגעתם, וגם כדי להפוך לאנשים טובים קצת יותר, נסו לחשוב כיצד אתם יכולים להבטיח להתנהג אחרת.
  8. אמצעי עזר: אם התנצלות פנים מול פנים גורמת לכם חרדה, ואתם מרגישים שמילים לא עומדות לעזרתכם באותו מעמד, הוציאו דף נייר והתחילו לכתוב. כך תוכלו לסדר את המחשבות שלכם, ולוודא שהמסר שלכם עובר כפי שתכננתם. עוד יתרון לכתיבה הוא שהיא מאפשרת לאדם הפגוע לקרוא את המכתב שלכם כמה פעמים.
  9. מעשים חזקים ממילים: אם נתנצל שוב ושוב על אותה ההתנהגות, נשים לב שאנשים לוקחים אותנו פחות ופחות ברצינות. מילים מאבדות משמעות כשמשתמשים בהם יתר על המידה. נסו להיות רגישים יותר לאנשים שסביבכם ולא להבטיח הבטחות שאולי לא יקוימו.

יהודית כץ עוסקת בפסיכולוגיה חיובית לאתר האישי: http://www.judithkatz.me

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

גוף ונפש

יום הכיפורים: חתימה בספר החיים

Published

on

כדאי להיות בשמחה גדולה ביום כיפור – אנו זוכים לעליות רוחניות שאין כמותן בכל השנה. יש הזדמנות לעזוב את מי שהייתי בשנה שעברה ולפוך להיות אדם חדש לגמרי

״בוא וראה, ביום ההוא , דראש השנה, נתכנסה הלבנה, שהיא המלכות, ואינה מאירה עד בעשור לחדש, שישראל כולם חוזרים בתשובה שלמה, ואמא עלאה שהיא בינה, חוזרת ומאירה לה, ויום הזה , דיום הכפורים, לוקחת המלכות הארות אמא, שהיא בינה, ונמצאת שמחה בכל.״

(ספר הזוהר, פרשת אמור, פסוק רכ״ד)

לאחר חטא העגל ושבירת הלוחות אשר כללו בתוכם את האור של חיי נצח, משה עלה שוב להר, לשמונים ימים נוספים וחזר עם הלוחות השניים בי׳ בתשרי – יום כיפורים.

מכאן ידוע שיום כיפורים נחשב ליום הגבוה ביותר בשנה, אשר בו ניתן להתחבר לשפע של אור אשר לא מתגלה כמותו בשאר ימות השנה.( למעט חג פורים)

האם יום כיפורים נקבע בגלל שהלוחות השניים ניתנו בו? חכמת הקבלה מלמדת שההיפך הוא הנכון: הלוחות השניים ניתנו ב י׳ בתשרי בגלל שהיום הזה נקבע מזמן בריאת העולם, כיום של זיכוך רוחני, המאפשר לכל אדם לנקות את כל מה שחוסם אותו מלהגשים את הייעוד שלו.

התרת נדרים לעומת תפילת כל נדרי

בראש השנה, לפני כניסת החג, נהוג לעשות התרת נדרים וביום כפורים נהוג להתחיל בתפילת כל נדרי. מהי משמעות התרת הנדרים?

בכל פעם שהבטחנו לעשות משהו ולא קיימנו, נוצר חור אנרגטי בחיינו. מכיוון שבעולם הרוחני אין זמן תנועה ומקום, כאשר האדם מחליט לעשות פעולה מסויימת הוא מקבל את האנרגיה (את האור) על מנת שיוכל להוציא אותה לפועל.

כאשר אין הוצאה לפועל של מה שהאדם אמר שיעשה, האור שהוא קיבל עובר לצד השלילי ויוצר חסימה בחייו. התרת הנדרים מאפשרת לנו להתחיל את השנה עם כלי רוחני נקי ללא חסימות.

מהי משמעות תפילת כל נדרי?

ביום הכפורים נהוג להתחיל בתפילת כל נדרי.

ספר הזוהר מלמד כי תפילת כל נדרי, להבדיל מהתרת נדרים, מבטלת את כל הנדרים של המלאכים אשר אחראים על ההוצאה לפועל של גזרי הדין כלפינו חס ושלום.

מומלץ לכוון שאנו מבטלים את כל הדינים אשר לא הצלחנו לנקות בראש השנה, ולראות איך אנחנו מתחילים את השנה עם מודעות חדשה וגדולה יותר, כדי שנוכל להגשים את כל האור שעלינו לגלות בשנה הבאה.

משמעות חמשת העינויים

״ מצוה זו היא להתענות ביום הכפורים, להכניע הגוף והנפש, בסוד ה׳ עינויים ה׳ מדרגות של יום הכפורים… כי המקטרג בא להזכיר עונותיהם כמו שלמדנו,  וכלם, כל ישראל, הם בתשובה שלמה לפני אביהם..״

(ספר הזוהר, פרשת אמור, פסוק רכ״ז)

ע״פ המסורת, נהוג לצום ביום כפורים, על מנת לבקש סליחה ולכפר על כל החטאים והשליליות אשר גרמנו בשנה שעברה. חכמת הקבלה מלמדת, כי בקשת הסליחה היא לא העיקר ביום כפורים, אלא היכולת לעורר רצון להשתנות. עיקר העבודה ביום כפורים הוא בלנקות את הקליפות אשר מונעות מאיתנו להתחבר למהות שלנו שהיא מהות של נתינה.  פעם בשנה, ניתנת לנו ההזדמנות להתרחק מכל סוג של קבלה עצמית על מנת לעורר את מודעות האור שבתוכנו.

אדם אשר פגע בנו ובא לבקש סליחה ביום כיפורים, יכול לקחת את הכאב אשר גרם בחזרה? בוודאי שלא. לכן, התקינו חכמי הקבלה את חמשת העינויים ביום כפורים, אשר יכולים לנקות את כל השליליות שגרמנו לאחרים ולעצמנו על מנת שנוכל  לשנות את המודעות שלנו לכל השנה.

כדאי להיות בשמחה גדולה ביום כיפורים מכיוון שאנו זוכים לעליות רוחניות שאין כמותן בכל השנה. יש הזדמנות לעזוב את מי שהייתי בשנה שעברה ולפוך להיות אדם חדש לגמרי.

אלו הם חמשת העינויים:

1. איסור אכילה ושתייה 

2.איסור רחצה

3.איסור בישום ותמרוקים

4.איסור נעילת הסנדל ( מעור)

5. איסור תשמיש המיטה

הסיבה לחמשת העינויים היא לאפשר לנו להתחבר לחמשת העולמות אשר מחברים אותנו עם השלמות שהיתה לנו בזמן בריאת העולם. כל סוג של מילוי אשר אנו מקבלים בשאר ימות השנה, נמוך בהרבה מהמילוי אותו אנו מקבלים ביום כפורים, האור של ספירת בינה מאיר את היקום ומאפשר לנו לנקות את כל השליליות שלנו על מנת שנוכל לגלות את האור הבלתי מוגבל שלנו.

עבודת הכהן הגדול ביום כיפור

״ והכהן עומד במזרח ופניו למערב. הוא עומד באימה לפני אל עליון , ואומר עליו דברי וידוי…   וכך היה אומר: אנא השם.. חטאתי עויתי פשעתי לפניך אני וביתי…כפר נא לחטאים ולעוונות ולפשעים, שחטאתי ושעויתי ושפשעתי לפניך אני וביתי… והכהנים והעם, העומדים בעזרה, כשהיו שומעים את שם המפורש, יוצא מפי כהן גדול בקדושה וטהרה, היו כורעים ומשתחוים ונופלים על פניהם, ואומרים ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד״

( כתבי האר״י, פרי עץ חיים, שער יום כפורים)

אחת מהקריאות המרגשות ביום כפורים היא הקריאה על העבודה של הכהן הגדול, אשר היה נכנס לקודש הקודשים פעם אחת בשנה – ביום כפורים.

תפקידם של הכוהנים היה לדאוג לאנשים אחרים ולחבר אותם לאור הבורא. לכהן היה אסור לדאוג לעצמו ולכן הוא יכל להיות צינור טהור למשיכת שפע וברכות מהעולמות העליונים. ביום כיפורים ניתנת לנו ההזדמנות להתחבר למודעות של הכהן הגדול. כפי שהכהן הגדול היה נכנס לקודש הקודשים, כך אנו נכנסים לקודש הקודשים על מנת להתחבר לגדולה האמיתית שלנו.

הכהן הגדול היה מחבר את  העם עם המלאך מיכאל, אשר אחראי על אנרגיית החסד בעולם. הקריאה על עבודת הכהן הגדול מעוררת אותנו להיות כמו הכהנים, להתפלל תמיד עבור אנשים אחרים, אשר עוברים קשיים בחייהם. כמו כן מתגלה אור של רפואה בכל העולם דרך הקריאה על עבודת הכהן הגדול. 

איזו מתנה נפלאה!

תפילת מנחה

בתפילת מנחה ביום כפורים אנו קוראים את הסיפור על יונה, אשר ניסה לברוח מהאחריות שהבורא נתן לו, לעזור לתושבי העיר נינוה. יונה עלה על אונייה ביפו, וכאשר פרצה סופה והאונייה כמעט טבעה, הוא ביקש מהמלחים לזרוק אותו לתוך הים על מנת להשקיט את הסערה. יונה נזרק אל הים, לויתן עצום בלע אותו והקיא אותו בחזרה לאותו חוף אשר ממנו הוא בא.

ספר הזוהר מלמד אותנו כי לכל אדם יש אחריות על כל כך הרבה אנשים אחרים, אשר תלויים בו רוחנית וגשמית . כאשר האדם בורח מהאחריות ומהייעוד שלו, הוא יחווה כאב עד אשר יחזור ויתחבר לעבודה הרוחנית והאור אשר הוא בא לגלות בעולם.

הקריאה על יונה הנביא מחברת אותנו עם הגשמת הייעוד שלנו בשנה החדשה.

בנוסף, בקריאה זאת מתגלה כח של שפע ופרנסה לכל השנה.

לראות את הטוב לכל השנה

ישנו סיפור על מקובל בשם רבי לוי יצחק מברידצ׳יב אשר היה ידוע כמלמד זכות על כולם וביכולת שלו לראות רק את הטוב בכל אדם. פעם ביום הכיפורים, רבי לוי יצחקהיה בדרכו לתפילה, וראה יהודי אחד אשר ישב בחצר ביתו ואכל את ארוחת הבוקר. רבי לוי יצחק עצר על ידו ואמר: בני היקר, אני בטוח שהשתדלת לצום אבל בגלל החולשה של גופך לא יכולת להחזיק יותר מעמד״. אותו יהודי ענה לו בחוצפה: לא, לא הרגשתי בשום  חולשה, אני פשוט לא מחשיב את היום הזה ולכן אני לא צם!

רבי לוי יצחק נשא את ידיו לשמים ואמר: ריבונו של עולם, תראה את הבנים הקדושים שלך, אפילו לשקר הם לא מסוגלים… 

היכולת לראות את הטוב בכל אדם, לראות את הטוב בכל מצב ובעיקר לראות את הטוב בעצמנו ניתנת לנו כמתנת חינם ביום כפורים.

תפילת נעילה 

תפילת הנעילה בסיום החג, מאפשרת לנו לנעול את המודעות שלנו הנתינה ואהבה ללא תנאי לכל השנה. השנה החדשה תביא איתה הזדמנויות עצומות להצלחות וברכות גדולות ולכן עלינו להעריך את כל מה שקיבלנו ולזכור שאנו מסוגלים לעשות הכל אם הכוונות שלנו הן למטרות נתינה וגילוי של אור בעולם.

יש כל כך הרבה אנשים אשר צריכים את עזרתנו! שנזכה להיחתם בספר החיים!

==

Avner.madar@kabbalah.com

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות