Connect with us

גוף ונפש

סקס מגדרי: זאת לא ויאגרה, אבל גם לנשים יש פתרון

Published

on

התרופה ויליסי אושרה לאחרונה ע"י ה-FDA לטיפול בנשים שסבלו מבעיות בתפקוד המיני היא כונתה "הוויאגרה הנשית" והוכיחה יעילות מסוימת אבל לא גבוהה • והמנגנון המדויק שבו היא פועלת להגברת החשק המיני אינו ידוע

בעיות בתפקוד המיני הן נושא שמביך לדבר עליו, אבל הן לא נדירות בכלל: כ-40% מהנשים סובלות מבעיית תפקוד כלשהי – היעדר חשק או קושי להגיע לעוררות מינית, כאב בחדירה או חוסר יכולת להגיע לאורגזמה. התלונה הנפוצה ביותר היא ירידה בחשק המיני, עד כדי העדר מוחלט. היא מוגדרת כבעיה רק אם היא חוזרת כמה פעמים במהלך תקופה ממושכת וגורמת למצוקה או לפגיעה בקשרים בין אישיים.

לתפקוד המיני ולהנאה ממנו תורמים גורמים הורמונליים, פסיכולוגיים וסוציולוגיים, לכן ייתכנו הסברים רבים לכל בעיה. הרופאים המטפלים מנסים לאתר את הגורמים לבעיה ולהבין מה עלול להחמיר אותה תרופות, בעיות גופניות או נפשיות, או דווקא משהו שקשור לפרטנר ולקשר איתו.

הטיפולים מותאמים אישית לכל אדם ותלויים בסוג הבעיה ובחומרתה. הם כוללים ייעוץ פסיכולוגי או זוגי, המלצות לשינוי אורח חיים באמצעות שינוי דפוסי שינה, הפגת מתחים וירידה במשקל, תרגילי פיזיותרפיה, שימוש במרחיבים (מאמני נרתיק' המשמשים להחדרה הדרגתית) ובג'ל סיכוך ועוד. אם כל אלה לא עזרו, אפשר לשלב בטיפול גם תרופות. לדוגמה, כשמדובר בכאב הנובע מהירידה ברמת האסטרוגן, המתרחשת באופן טבעי יחד עם הפסקת הווסת (מנופאוזה), קיים טיפול יעיל ומקומי באסטרוגן שניתן כקרם וגינלי (אסטרופם) או כנרות וגינליים (וגיפם).

זה פתרון טוב למי שאכן סובלות מהבעיה הזו, אבל מה אפשר להציע לנשים שסובלות מירידה בחשק המיני? ממש באחרונה אישר ה-FDA את התרופה Vyleesi (ברמלנוטייד), שכונתה "הוויאגרה הנשית". זה נשמע כמו בשורה משמחת, אבל לא ברור אם היא אכן בשורה או את מי היא משמחת.

ויאגרה: בטיחות ויעילות גבוהה

הוויאגרה (סילדנפיל) הוצגה לציבור בשנת 1998 והיא מיועדת לטיפול בבעיית התפקוד הנפוצה ביותר בגברים השגת זקפה, שהיא תוצאה של זרימת דם מוגברת בכלי הדם בפין. אנזים מסוים גורם לירידה בזרימת הדם, והוויאגרה מעכבת את פעילותו כך שהזקפה לא נחלשת. זהו מנגנון הפעולה של כל התרופות לאין-אונות – ויאגרה, סיאליס, לויטרה וסטנדרה – שניטלות לפי צורך, נהנות מפרופיל בטיחות גבוה ומציגות במחקרים יעילות גבוהה של כמה עשרות אחוזים יותר מפלצבו.

עד לא מזמן נשים קיבלו רק טיפולים ניסיוניים, שלא אושרו רשמית על ידי ה-FDA (מינהל התרופות והמזון האמריקאי), מכיוון שלא נעשו מספיק מחקרים ייעודיים ומכיוון שיעילותם היתה נמוכה ולא הצדיקה את הסיכון הכרוך בשימוש בהם. כמה מהם לא אושרו לנשים, למשל שימוש בהורמוני המין הזכריים טסטוסטרון ו-DHEA, שרמות גבוהות שלהם בדם נמצאו קשורות לשיפור בתפקוד המיני.

תרופות אחרות דווקא אושרו לנשים, אך לטיפול בבעיות אחרות: בופרופיון וסורבון מטפלות בבעיות פסיכיאטריות באמצעות השפעה על מוליכים עצביים שונים, טיבולון המשמשת כטיפול הורמונלי חלופי לנשים לאחר הפסקת הווסת. דרך אגב, הוויאגרה נוסתה גם בהקשר של בעיות חשק בנשים אך לא הוכיחה יעילות של ממש.

בשנת 2015 גם אושרה לראשונה תרופה ייעודית לנשים הסובלות מירידת חשק בשם Addyi (פליבנסרין). התרופה לא נחשבה להישג של ממש והיום היא משווקת בארצות הברית בלבד. היו לכך כמה סיבות: היא ניטלת מדי ערב ולא לפי הצורך, יש לה תופעות לוואי לא נעימות כמו עייפות, סחרחורת ויובש בפה, ולפי מחקרים שנערכו היא גם לא יעילה במיוחד.

בעיית החשק בנשים מורכבת

מה לוויליסי ולוויאגרה? לא הרבה. התרופה נקשרת לקולטן בשם מלנוקורטין. הקשר הנוצר ביניהם גורם להפעלת מסלולים שונים בגוף הקשורים לרעב ולשובע, למטבוליזם ולהתנהגות המינית הן בנשים והן בגברים. עם זאת, המנגנון המדויק שבו יא פועלת להגברת החשק המיני אינו ידוע.

זוהי תרופה שניטלת רק לפי צורך ושהוכיחה יעילות במחקרים קליניים, אלא שלצד אלה קיימים גם חסרונות לא מועטים המבדלים אותה מהתרופה המיועדת לגברים. ראשית, התרופה ניטלת בזריקה, שזה הרבה פחות נוח מבליעה. יש לה גם לא מעט תופעות לוואי בלתי נעימות, שהנפוצה שבהן היא בחילה, שממנה סובלות כ-40% מהנשים. בעיה משמעותית אחרת היא הופעת פיגמנטציה בחניכיים ובפנים. אמנם זו תופעה נדירה (1% מהנשים המשתמשות), אך היא יכולה להיות בלתי הפיכה.

ההבדל המשמעותי ביותר בין הוויליסי לבין הוויאגרה הוא שלבעיית הזקפה ולטיפול בה יש מנגנונים פשוטים ומובנים, ואילו בעיית החשק בנשים מורכבת. פירוש הדבר הוא שאצל גברים התרופה הביאה לשיפור אובייקטיבי, כלומר תגובה פיזיולוגית פשוטה, בעוד שבנשים היעילות הוסקה לפי שאלונים סובייקטיביים שבהם הן התבקשו לדרג את עוצמת החשק ואת מידת המצוקה והקושי הנלווים לבעיה.

נוסף על כך, התרופה אושרה רק לנשים בגיל הפוריות, למרות העובדה שהבעיה שכיחה גם בקרב נשים לאחר הפסקת הווסת. היא אסורה לשימוש בנשים בעלות יתר לחץ דם לא מבוקר או הפרעות לב, והמינון המקסימלי שלה הוא שמונה מנות בחודש.

התרופה החדשה אכן מייצגת שינוי בתפיסה לגבי בעיות חשק של נשים, והיא יכולה להציע פתרון לנשים מסוימות. אלא שזו אינה פריצת דרך דרמטית כפי שהיתה הוויאגרה בעבור גברים, והשיח בנושא נותר מועט ומוכוון גברים בעיקר. יש לקוות שבעתיד הקרוב יפותחו תרופות פשוטות יותר, נסבלות יותר ויעילות יותר שיפתרו בעיה שלא נעים לדבר עליה אבל אי אפשר להתעלם ממנה.

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

גוף ונפש

תשעה באב: למה קוראים את מגילת איכה?

Published

on

בתשעה באב יש בכוחנו לסלק את האחיזה של המלאך השלילי עלינו. כאשר לא תהייה לו לו יותר שליטה, נוכל לגלות את היהלום שבתוכנו

השנה תשעה באב יוצא בערב יום רביעי ה29/7 ומסתיים ביום חמישי בערב ה 30/7, יום זה ידוע כיום אשר של חורבן שני בתי המקדש, אולם חכמת הקבלה מלמדת שניתן להפוך את היום הזה ליום חג.

ע״פ המסורת ישנם מנהגי אבלות אשר נוהגים באותו יום, אך לאחר שעות הצהריים של היום למחרת נהוג לקום ולאמר: ״ חג שמח״. מדוע?   כי היום הזה מביא עימו הזדמנות עצומה, לשנות את הגורל שלנו לשנה שלמה.

מלחמת יעקב במלאך השלילי

בתורה מופיע סיפור מרתק, על מלחמתו של יעקב בשטן. יעקב נזכר שבזמן שהוא העביר את המחנה שלו בלילה, על מנת לברוח מאחיו עשיו, הוא שכח פח של שמן מעברו השני של הנהר.

הוא החליט באמצע הלילה לחזור ולחצות את הנהר (מעבר יבק) על מנת להחזיר את פח השמן. באמצע הדרך הוא נתקל בדמות של אדם שעמד מולו, שלאחר מכן התברר כמלאך של עשיו( השטן). יעקב נאבק עימו כל הלילה, עד עלות השחר. ברגע שהמלאך השלילי ראה שהוא לא יכול לנצח את יעקב, הוא נגע לו בגיד הנשה ולאחר מכן ביקש ממנו שישחרר אותו.

יעקב סירב לשחרר אותו וביקש ממנו שיברך אותו. המלאך השלילי אמר ליעקב, כי מהיום הזה והלאה, לא יקרא שמו יעקב כי אם ישראל. (״לא יאמר עוד שמך יעקב כי אם ישראל יהיה שמך״ , פרשת וישלח) שם המורה על מודעות של אור המסוגלת לסלק את כל החושך.( ישראל – לי ראש , הראש מייצג מודעות) ומכאן משמעות השם ישראל, מורה על אנשים אשר מעוררים מודעות על החומר. 

בגוף האדם ישנם שס״ה (365)  גידים, המלאך השלילי נגע ליעקב בגיד הנשה. זהו הגיד אשר דרכו היצר הרע עובר ושולט במחשבות האדם. גיד הנשה מלשון לנשות, להסיט את האדם מדרך האור, לדרך החושך.

כל אחד מהגידים מחובר לאחד מימות השנה. גיד הנשה מקושר ליום התשיעי של אב , יום אשר ניתנה בו הרשות לשטן לעורר כאוס בכל העולם, ע״י שנאת חינם והתנהגות המונעת מאנוכיות.

ע״פ המסורת, המלאך השלילי ( השטן) ביקש מהבורא יום אחד בשנה, שבו הוא יוכל להשיג שליטה מוחלטת במחשבות של האנשים. הוא בחר את היום התשיעי בחודש אב – תשעה באב. הבורא הסכים, ואמר למלאך השלילי שהוא כביכול ייקח יום אחד בשנה שבו השטן לא יוכל להשפיע כלל, והיום שנבחר הוא יום הכיפורים. מכאן שיום הכיפורים הוא יום שכולו אור, ואילו תשעה באב הוא יום שכולו חושך. מדוע הבורא איפשר לשטן לקבל שליטה על יום אחד בשנה? מדוע השטן בחר דוקא בתשעה באב?

אם היום הזה נחשב כיום שכבר נקבע כיום שליטתו של המלאך השלילי, מה אנחנו אמורים לעשות? האם ניתן לשנות משהו שכבר נקבע מראש? כיצד ניתן לסלק את החושך בתשעה באב?

כל מי שלומד קבלה, יודע שיום שלילי מביא עימו הזדמנות להפוך את החושך לאור.

המלאך השלילי הבין את הכוח העצום של חודש אב, מכיוון שהוא החודש היחידי אשר מושפע רק מהשמש. השמש מייצגת את הכוח הזכרי המשפיע, לכן בחודש הזה מתגלה אור עצום.

השטן ידע כי גילוי האור מתגלה בעולמנו, דרך עשר הספירות, ועל מנת למנוע את הגילוי של האור ביום העשירי של חודש אב, הוא החליט להיכנס ולהפריע ביום התשיעי, הידוע לכולנו כתשעה באב.

בתשעה באב, חרב בית המיקדש הראשון, בית המקדש הני, המרגלים חזרו מארץ ישראל והעבירו דיווחים שליליים על הארץ בתשעה באב,  ההחלטה על הפיתרון הסופי קרתה בתשעה באב, מלך ספרד חתם על הצו לגירוש יהודי ספרד בתשעה באב, מסופר כי כריסטופר קולומבוס היה אמור להתחיל את המסע שלו בתשעה באב, אולם ידע את ההשפעה של יום זה, לכן הורה לאנשיו לשבת בספינה ולחכות עד שיעבור היום. הוא השיק את תחילת המסע שלו ב10- באב, ועוד.

מדוע הבורא איפשר לשטן לקבל שליטה על היום הזה? ספר הזוהר מלמד כי ביום הזה הבורא נותן לנו הזדמנות של פעם בשנה, לבטל את השליטה של השטן מעלינו. אותו כוח אשר זורע הרס, חורבן, מגיפות ומלחמות, מתגלה בכל כוחו בתשעה באב וביום הזה ניתן להכניע אותו..

מה כדאי לעשות בתשעה באב?

על מנת לבטל את ההשפעה של השטן מעלינו, ראשית עלינו להבין כי כוחו של השטן ( הפירוש בארמית הוא המבלבל) הוא ביצירת פירוד ביננו לבין אנשים אחרים ופירוד ביננו לבין הפוטנציאל שלנו.

המלאך השלילי – מזריק מחשבות לראשנו, כמו  ״אני לא מספיק טוב/ה, ״אני לא אצליח״, ״אין לחיים שלי משמעות״,  ״איזה שעמום״, ״חסר לי״, ״ אם רק היה לי את זה…..״,  ״אם היה לי את מה שיש לו…״,  ״ לא מעריכים אותי מספיק.".

אלו מחשבות אשר מקורן במלאך השלילי, אשר כוחו הגדול הוא ביצירת תחושה של חיסרון. כאשר אנו חושבים בצורה של חיסרון, אז זה משפיע על הרגשות והדרך שבה אנו מתנהגים. לדוגמא: ״איזה משעמם… בוא נאכל.״.. מרגישים טוב באותו רגע ואז בהמשך רואים כמה שאנו כבדים וכתוצאה מכך לא מעריכים את עצמנו.

דוגמא נוספת: ״זה לא צודק איך שהתנהגו אליי", מעורר תחושה של חיסרון ואז אני צורח/ת על הילדים שלי.

כל סוג  של התנהגות אשר יוצרת פירוד, שיפוטיות ושנאה, מקורה בהשפעת המלאך השלילי עלינו. כמו כל התנהגות המונעת מאגו ורצון לקבל לעצמו הנובעת ממחשבות של חיסרון. אם נצליח לזהות את הקול של היריב(המלאך השלילי) ולהכניס מחשבה אחת של אור באותו רגע – אנחנו נצליח לשנות את המציאות.

מחשבות של אור למשך 5 דקות ביום, מחשבות של וודאות, של הערכה, של נתינה, יכולות ליצור שינוי של המציאות. 

בתשעה באב, הוא יום שליטתו של השטן , כדאי להימנע מאכילה ושתייה וכל סוג של הנאה גופנית, מכיוון שהאוכל, השתייה וכל סוג של הנאה גופנית, מלאים באנרגיה של המלאך השלילי באותו יום.

אלו הדברים שכדאי להימנע מהם בתשעה באב, (הכל כמובן בהתאם למודעות, לא כדאי לעשות דברים כי ככה כתוב, אלא רק אם אני מרגיש את החיבור ומעורר רצון אמיתי לדבר):

1. לא כדאי לאכול ולשתות ( בשום פנים לא לצום למי שלא יכול מבחינה בריאותית)

2. לא כדאי להתקלח

3. לא כדאי להתבשם

4. לא כדאי לקיים יחסי מין

5. לא כדאי לנעול נעלי עור

הימנעות מאכילה, שתייה והנאה גופנית, מנתקת אותנו מהשליטה של הכוח השלילי עלינו. בנוסף, המקובלים נוהגים לקרוא את מגילת איכה אשר נכתבה ע״י ירמיה הנביא, המתארת את חורבן בית המקדש. מדוע לקרוא על חורבן בית המקדש? מכיוון שהחיסון מפני החורבן נמצא במגילה, וכאשר שומעים את המגילה בתשעה באב, ניתן לקבל את החיסון הרוחני מפני השפעת כוחות ההרס מעלינו.

הצום ושמיעת המגילה יוצרים הגנה ממודעות האגו  למשך כל השנה. מודעות אשר גורמת לנו להגיב בצורה רובוטית ולחיות את חיינו בחוסר שליטה מוחלט.

תשעה באב – יום לידת המשיח

חכמת הקבלה מלמדת,  כי ביום של החורבן הכי גדול מתגלה האור הכי גדול.

ע״פ המסורת, תשעה באב הוא יום לידתו של המשיח. היום שבו ניתן להזריק כמות של אור המסוגלת לבטל מהשורש את מודעות השטן מהעולם.

משיח הוא לא אדם אשר יבוא על חמור לבן ויבשר לכולנו שהכל טוב, אלא מודעות גלובאלית אשר תיתגלה בעולם, וכולם יידעו את ההשפעה ההרסנית של הרצון לקבל לעצמו. הבחירה של הרוב  תהייה בלהתנהג כמו האור, במקום להמשיך ליצור פירוד.

מודעות זאת, תביא חופש אישי וחופש גלובאלי שיגרום לשמחה בעל העולם ( משיח אותיות ישמח).

הרב אשלג, אשר כתב את פירוש הסולם על ספר הזוהר, ומייסד מרכז הקבלה, כתב כי הדבר תלוי בהפצת חכמת הקבלה ברבים. מדוע? מפני שתפקידו של השטן זה לגרום לנו להתמקד בחיצוניות, לחפש את הסיבה לכל דבר אשר קורה לנו בחיים בחיצוניות, ואילו חכמת הקבלה מלמדת כי הכל תלוי רק במודעות של האדם. אנו רואים שכל פיתרון חיצוני מביא איתו שינוי זמני ואז כל הכאוס חוזר, גם ברמה האישית וגם ברמה הגלובאלית. מודעות של אור, היא לא דבר מובן מאליו, והיא מצריכה מאמץ והתמדה, לעומת מודעות של חושך, אשר לא צריך לעשות כלום על מנת להתחבר אליה והיא תמיד באה בחינם.

השטן ידע כי בני האדם תמיד יעדיפו את האור על פני החושך, ולכן הוא משכנע אותנו בכמה אנחנו מוגבלים אבל בסה״כ מרוצים ממי שאנחנו. אם היינו יכולים לראות מי אנחנו באמת, ואת האחריות הגדולה שכל אחד מאיתנו קיבל לפני שהוא בא לעולם, לא היה לנו זמן לחשוב מחשבות מגבילות לרגע אחד.

בתשעה באב, יש בכוחנו לסלק את האחיזה של המלאך השלילי מעלינו. ואז, כאשר לא תהייה לו לו יותר שליטה , נוכל לגלות את היהלום שבתוכנו.

מאחל לכם חודש מנחם אב מלא באור וברכות!

==

ניתן לפנות אליי לייעוץ אישי אשר יעורר בכם את הכוח להגדיל את מודעות האור בחייכם. Avner.Madar@kabbalah.com

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות