Connect with us

Featured

"לא ממש מפתה לחזור לישראל של היום, לגדל בה ילדים"

Published

on

כבר 15שנה שגדי ענבר, מחזאי בכיר ומוערך, חי על קו לוס אנג'לס-תל אביב – עכשיו, עם שני ילדים קטנים ("נשמות יפות וטהורות המביאים אור לחיינו שקשה לתאר") הוא מתלבט היכן לגדל אותם, יחד עם בן זוגו עמיר פלג – ראיון חשוף במיוחד

מאת: מיכה קינן

גדי ענבר הוא יליד קיבוץ גבעת-חיים איחוד. מחזאי, במאי ורעיונאי. בארץ הוא כיהן כקופירייטר בכיר ומנהל קריאטיבי במשרדי פרסום גדולים, ובמספר מערכות בחירות לכנסת. ביים להקות צבאיות, כתב וביים לתכניות טלוויזיה, ושימש במאי ומורה לדרמה בבתי-ספר למשחק. בשנות השמונים הקים בניו-יורק את "תיאטרון יאיר" (על שם אחיו שנהרג במלחמת יום-הכיפורים), שעסק בנושאים ישראליים ויהודיים. כמה ממחזותיו תורגמו לצרפתית ולאנגלית, ביניהם המחזמר Mike – Laisse Nous T'aimer, שהועלה בשנים 2010-2011 בתיאטרון "Comedia" בפריס, והיה מועמד ל"פרס מולייר" הצרפתי בקטגוריית המחזמר הטוב ביותר.

״קודם כל תכתוב על הילדים שלנו", הוא אומר בפתיחת ראיון שהעניק לי, "זאת היצירה הכי גדולה ויפה שלנו. עולה על כל היצירות האחרות שאני חתום עליהן לאורך השנים".

חמש-עשרה שנה חיים גדי ענבר ובן זוגו, העיתונאי עמיר פלג, בלוס-אנג'לס, ולפני שנתיים וחצי נולד להם בנם הבכור, אורי ('חולם' ב"ו"), ילד תכול עיניים, יפהפה ושובה לב, ואחרי שנה וחצי גם בנם יובל, קסום ויפה עיניים אף הוא. "הם נשמות יפות וטהורות", אומר ענבר, מביאים אור לחיינו שקשה לתאר".

כיתם הרבה שנים עד שהחלטתם.

״הרבה מאוד שנים. עמיר אוסר עלי להגיד כמה עשרות שנים אנחנו יחד, זה מסגיר את גילנו המתקדם".

אומרים שהורות מאוחרת זאת מתנה, גם להורים וגם לילדים.

״אומרים וצודקים. אנחנו רק בשבילם היום. מאוזנים, מסופקים, עם טונות של ניסיון חיים. עבודה, קריירה, מנעמי החיים, עשינו כבר הכל בחיינו, הגענו לכל הפסגות. עכשיו זה הם, הכל מתגמד לעומתם.

״כששואלים אותנו 'למה חיכיתם עד עכשיו?', אנחנו עונים בשיא הפרוזאיות: כי צריך בנק בשביל זה, מאות אלפי דולרים, עוד לפני שהילדים פוקחים את העיניים. כל תהליך הפונדקאות, גם במדינה מתוקנת כמו ארצות-הברית, הוא עסק מורכב ויקר מאין כמוהו. למי היה את הכסף הזה? אנחנו שני קיבוצניקים, לא קיבלנו אגורה בחיינו מאף אחד, בטח לא מההורים. עכשיו, כשהיה לנו את הכסף, פרי עבודה קשה ומאומצת, הלכנו על זה, ואין מאושרים מאיתנו".

זה לא פשוט שני זאטוטים ב"גילכם המתקדם", כהגדרתך.

״סיכמנו ביננו, עמיר ואני, שהמילה 'קשה' היא לא בלקסיקון שלנו יותר. אנחנו שומעים הורים צעירים על ידנו מתאוננים, מקטרים, מרחמים על עצמם, לפעמים גם בצדק. לנו אין את הלוקסוס הזה, אנחנו הלוא 'הבאנו את זה על עצמנו'. כשהרופא שלי שואל אותי בבדיקה שגרתית 'מה שלומך?' – בגילי הרי באות כל מני צרות של אמורטיזציה – אני עונה לו: 'אין לי מושג, דוקטור, אין לי זמן לחשוב על זה".

איפה תרצו לגדל את הילדים, כאן באמריקה?

״שאלה טובה. תחושת הבטן שלנו, שלא בא לנו לגדל ילדים אמריקאיים. אנחנו רואים חברים שלנו כאן, גם שהם ישראלים במלוא רמ"ח אבריהם, ובבית מדברים בעיקר עברית, הילדים שלהם, מופלאים ככל שיהיו, גדלים להיות אמריקאים. נכון, אין שום רע בכך. אבל אנחנו, בחלומנו, היינו רוצים שהילדים יגדלו בשפה שלנו, יצמחו על התרבות שלנו, וגם יהיו מוקפים משפחה, שאין לנו כאן".

אז מתלבטים.

״כן. לא ממש מפתה לחזור לישראל של היום, לגדל בה ילדים. אני מקווה שלא יסקלו אותי על הדברים האלה. כל התקופה הזאת שאני כאן, אני משתדל לא להתבטא בנושאים פוליטיים וחברתיים הקשורים לישראל, לא בראיונות ולא ברשתות החברתיות, גם כשזה עומד לי על קצה הלשון. אני מרגיש שאין לי זכות בתור מי שבחר, גם אם זמנית, לא לחיות בארץ.

״אבל אני קורא, שומע, ומתפלץ. הכנסת הפכה למושב ליצים. יושבת שם חבורה של דגנרטים – לא כולם כמובן, יש גם ח"כים מצויינים – שעושים בושה למוסד הזה ולכולנו. ההנהגה, כולל השרים, ניראה שעסוקה רק בדבר אחד, בלהיבחר שוב. 'עובדים בשביל הבייס שלהם" זאת המנטרה עכשיו. ומה זה 'הבייס שלהם', אלה שיבחרו בהם שוב. הכל התבלבל, האזרחים לא מעניינים אותם בכלל.

״ישראל, בהשפעת מנהיגיה, הפכה למטורללת. ניראה שכולם שונאים את כולם. אין פירגון, אין כבוד, אין שום אחוות אחים. ניראה שהדבר היחיד שמלכד אנשים זה שינאת האחר. דווקא מי שחי בחוץ, ומגיע לגיחות עבודה קצרות, רואה את זה טוב יותר מכולם".

בתור יוצר, שעובד הרבה בארץ, מה דעתך על "חוק הנאמנות בתרבות" שעלה עכשיו?

״אין מה להיבהל מזה, לדעתי. נכנסים לתקופת בחירות, יהיו התוצאות אשר יהיו, השרה לא תישאר בתפקיד הזה, אני מניח, כך שלא יהיה לזה כל מימוש. ואם כן, אז לתקופה מאוד קצרה. אבל לשאלתך, לשרה רגב אין שום מושג מה תפקידה. היא מתנהלת כמו פיל בחנות חרסינה, דוחפת, הורסת, שוברת. אמנות, שזה דבר עדין, לא באמת מעניינת אותה.

״מה שמעציב אותי, שמקבלי החלטות בתיאטרונים, התחום אליו אני שייך, גם אם לא יודו בזה בקול רם, התחילו כבר להתנהל לפי התכתיב הזה שלה. משתדלים לא להעלות הצגות שיעלו את חמתה של השרה. אני אומר לך את זה, וכבר שומע את תגובתו של עמיר, ברגע שיקרא מה שאמרתי: השתגעת??! יש לך הצגה מצליחה עכשיו בהבימה (המחזמר "מיקה שלי" – מ.ק), זה יתנקם בך!".

היו לאחרונה כתבות בטלויזיה על מוסר התשלומים של הבימה, התיאטרון שבו אתה עובד עכשיו. יוצרים טוענים שהבימה לא משלם להם, מלין את שכרם. לך, כמחזאי, שילמו?

״לא. למרות שחלפה כבר חצי שנה, וההצגה מצליחה מאוד וממלאה אולמות. אבל בוא נעצור את זה כאן, אחרת עמיר יהרוג אותי".

מנכ"לית התיאטרון מאשימה את משרד התרבות, שלא מעביר לה את הכספים שהובטחו. אתה מאמין לה?

״כן. אפילו שלחתי לה מכתב שאני מחזק את ידיה".

לפני שלוש שנים העלה תיאטרון הקאמרי מחזה שלך, אח יקר", שמותח ביקורת קשה מאוד על צה"ל.

״על תרבות הטיוח הנהוגה בצבא, שלא מאפשרת לו להפיק לקחים".

זה מחזה מאוד אישי שלך, שנוגע באחיך, יאיר, שנפל במלחמת יום-הכיפורים.

״המחזה מתכתב עם הסיפור שלנו. סיפור של משפחה שכולה, שלא מספרים לה את האמת על נפילת בנה, אלא מטייחים את הפאשלה בהענקת צל"שים למפקדים".

המחזה הזה היה עומד בחוק הנאמנות של השרה?

״כניראה שלא".

גם המחזה שלך "אחרון ימיה", שעלה בתיאטרון בית-ליסין לפני מספר שנים, ולפני כן בתיאטרון באר-שבע, עם אורנה פורת בתפקיד הראשי, עוסק בנושא אישי.

״במקור זה היה "אחרון ימיו". מבוסס על סיפורו של אבי, יוסף ענבר, שהיה איש ציבור ידוע, שהתבשר על מותו המתקרב, בגלל סרטן לבלב תוקפני, וביקש שאזמן אליו, לפי סדר שקבע מראש, את האנשים שיש לו חשבון לסגור איתם, כדי להשאיר מאחוריו דף חלק אחרי מותו. אורנה פורת אהבה את זה, ושיניתי ל"אחרון ימיה". מדענית חוקרת אלצהיימר שמתבשרת על מותה המתקרב. זה היה אחד התפקידים האחרונים והטובים ששיחקה בו".

במהלך התקופה שאתה חי בלוס-אנג'לס, חמש-עשרה שנה, הועלו עשרה מחזות שלך בתיאטרונים בארץ, ביניהם כל התיאטרונים הגדולים. בהבימה רץ עכשיו בהצלחה המחזמר "מיקה שלי" שכתבת. זה די נדיר בהתחשב בעובדה שאתה חי רחוק משם.

״כן. כשאני חושב על זה, זה די מפתיע. אני הרי כבר לא נפגש, לא מתחכך, לא מגיע לפרימיירות, לא עושה לעצמי יחסי ציבור, כמעט שלא נמצא בארץ, ובכל זאת מחזות שלי עולים. אפשר להגיד שזה די נדיר".

בעבר ביימת אושיות במה כמו חנה מרון, אורנה פורת, עודד תאומי, גילה אלמגור. לא מדגדג אותך לחזור ולביים?

״ההתחייבויות שלי כאן לא מאפשרות לי להגיע ארצה לתקופות ארוכות ולביים. אני 'מסתפק' בלהעביר את המחזות שלי לידיים אמונות אחרות. וגיליתי שזאת חוויה מרתקת עבורי, לראות איך עולם שיצרתי מקבל חיים דרך עיניו של במאי אחר".

מה על הפרק עכשיו?

״חוץ מלגדל ילדים? אני כותב כל הזמן. לצערי גיליתי שאני לא יכול בלי זה".

לצערך?!

״זה תיק לא פשוט הכתיבה, והייתי שמח שלא היה 'גוזל את זמני'. יש שני מחזות שסיימתי לאחרונה, ועוד מחזמר שבכתיבה עכשיו. ימים יגידו אם יגיעו לבמה בארץ, אני מאמין שכן, אלה מחזות טובים".

לסיום, עם אילו שחקנים בארץ היית הכי רוצה לעבוד?

״התקלת אותי. יש הרבה שחקנים נהדרים. הכי הרבה עם גיל פרנק. גם עם יונה אליאן. גם עם ששון גבאי".

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Featured

קטנה גדולה

Published

on

השחקנית הישראלית שירה האס בת ה-25 תתחרה על האמי מול ארבע מהשחקניות המעוטרות ביותר בהוליווד — קייט בלנשט, רג'ינה קינג, קרי וושינגטון ואוקטביה ספנסר * העובדה שהוחתמה בסוכנות CAA, שבה חתומים כוכבים כמו ג'ורג' קלוני וג'ניפר אניסטון, רק מחזקת את מעמדה כאיט גירל החדשה * אז למה כולם שואלים על הגובה שלה? *  גל גדות, מאחוריך

כשמקלידים את שמה של שירה האס בגוגל, תוצאת החיפוש הראשונה היא "שירה האס גובה". השחקנית הישראלית בת ה–25 קיבלה לראשונה, מועמדות לפרס האמי – הישג יוצא דופן לשחקנית ישראלית – עבור תפקידה כגיבורת המיני־סדרה "המורדת" של נטפליקס. דווקא משום שהאס קטנת ממדים, היא מלוהקת לתפקידים על המנעד של הילדה־נערה־אשה, שמאפשרים לה ורסטיליות מרשימה. כך, לדוגמה, כשהיתה בת 16 גילמה בת 12 בסרט "פרינסס" על ילדה שמתמודדת עם אלימות מינית בתוך המשפחה. האס קיבלה על התפקיד את פרס השחקנית הטובה ביותר בפסטיבל ירושלים ב–2014. שנה לאחר מכן עלתה על הרדאר של חובבי הקולנוע העצמאי בארה"ב כשהסרט הוצג בסאנדנס.   האס תתחרה על האמי מול ארבע מהשחקניות המעוטרות ביותר בהוליווד — קייט בלנשט, רג'ינה קינג, קרי וושינגטון ואוקטביה ספנסר. הקריירה שלה לא צמחה יש מאין. הסוכנת שלה בישראל, זהר יעקובסון, מספרת כי האס היא "הארד וורקרית" מהמעלה הראשונה שלא בוחלת בתפקידים מאתגרים, גם כשאלו מחייבים הקרבה אישית. יעקובסון מספרת כי כשקיבלה את התסריט של "המורדת", שחקניות רבות בישראל ויתרו על התפקיד בשל הדרישה לגלח את השיער. "אצל שירה לא היתה התלבטות בכלל", אומרת יעקובסון. "היא לא מפחדת מתפקידים מאתגרים. יש בה המון עומק. זה תמיד היה ככה. יש בה גם צניעות גדולה והיא עבדה קשה מאוד כדי להשיג את התפקיד הזה ב'המורדת'. הוא דרש חודשיים של אימוני שפה ביידיש ובאנגלית ששימרו את המבטא הסאטמרי". 

גם הבמאית טלי שלום־עזר, שביימה את האס ב"פרינסס", מסכימה. "היא אחת בדורה", היא אומרת. "אני זוכרת ששירה עשתה את התפקיד המורכב הזה כשהיא היתה בסך הכל בת 16. תלמידה בתלמה ילין שעד אז עשתה רק תיאטרון. זו היתה פעם ראשונה שעבדה בסרט קולנוע ופתאום היא צריכה לשחק מול קרן מור, שאותה היא העריצה וידעה את כל המערכונים של 'החמישייה הקאמרית' בעל פה. היה פער עצום בין הילדה הביישנית שפגשתי בחזרות לבין הרגעים בהם היינו בעבודה. מהרגע שנשמע ה'אקשן' — כל העוצמות שלה באו לידי ביטוי". שלום־עזר מוסיפה שהאס היתה מקצוענית והגיעה לכל חזרה כשהיא יודעת את הטקסט בעל פה ואחרי שחקרה לעומק את הדמות ואת הדיאלוגים. "היא בן אדם של עבודה קשה, עומק וכישרון", היא אומרת. "אפשר גם לראות שהיא בחרה את הפרויקטים שלה מאוד בקפידה. מצד אחד הם מאוד מגוונים, ומצד שני מסמנים איזו התפתחות והתבגרות". 

גם אלי רוזן, שעבד עם האס כמתאם היידיש ב"המורדת" ומשחק בסדרה את הרב יוסל'ה, אומר כי לפני הכל, האס היא אדם מקורקע. "עבדתי איתה חצי שנה על התפקיד הזה ואני יכול להגיד לך שהיא בת ה–25 שאני הכי אוהב בעולם. מעולם לא שמעתי ממנה תלונה אחת", הוא אומר. 

ניצחה את תחזיות הרופאים

האס נולדה ב–1995 וגדלה בהוד השרון. כילדה חלתה בסרטן הכליות והחלימה בגיל שש. בעבר סיפרה שההקרנות פגעו בעמוד השדרה שלה ופגעו בצמיחתה. בסופו של דבר היא ניצחה את תחזיות הרופאים וצמחה בכ–20 סנטימטרים יותר מכפי שחזו לה. "כילדה זה מאוד בלט, הייתי מאוד בוגרת לגילי, גם מבחינת הדברים שהתעסקתי בהם, גם באופן שדיברתי על החיים", סיפרה בראיון ל"הארץ" לפני שנתיים. היא גם התחילה אז לכתוב שירה, הרגל שמלווה אותה עד היום. "אני בטוחה שזה (הסרטן) השפיע עלי כאדם וגם כשחקנית. מה זה 'פרינסס' למשל? זה לשחק דמות שהיא מאוד צעירה, אבל בוגרת לגילה. וגם דמויות אחרות שעשיתי הן כאלה. אין לי ספק שזה חלק ממי שאני, ואני משתדלת לא לראות את זה רק כדבר רע, כמלה נוראית. זה לא".   גם ב"המורדת" מתכתבת האס עם הגבול בין ילדות ולבגרות, ומגלמת דמות שלמרות שהיא נראית מאוד צעירה — נדרשת להיכנס להריון. הסדרה, שביימה הבמאית והשחקנית הגרמנייה מריה שרדר (שחתומה בין היתר על הגרסה הקולנועית של "חיי אהבה" על פי ספרה של צרויה שלו), זכתה לשבחי המבקרים והצופים. "האס היא פנומן, אקספרסיבית ושובת לב", נכתב עליה בביקורת שפורסמה ב"ניו יורק טיימס". המבקר ג'יימס פוניבוז'יק הוסיף: "כאשר אסתי עושה את דרכה החוצה ונמשכת לנתיב של תקווה שמציעה המוזיקה, אנחנו יכולים לראות בפניה של האס את הסימפוניות שנמצאות בראשה".   ב"ווראייטי"   כונתה עבודת המשחק של האס "סנסציונית" בשל יכולותיה לשלב בין מראה מבועת וסקרן. בהמשך נטען כי היא מהווה מין שילוב בין השחקנית ג'ין סיברג (גיבורת "עד כלות הנשימה" של של ז'אן לוק גודאר) לבין הדמויות המככבות בסרטיהם של האחים דארדן. גם ב"הוליווד ריפורטר" ציינו לטובה את המשחק של האס, תוך שימת דגש על עיניה האקספרסיביות. "העיניים מושכות אותך פנימה, וכמעט שקשה לדמיין מה היה קורה אם הדמות הזו היתה פחות משכנעת, שכן לרבים מהדמויות בסדרה לא ניתנו אפילו שמות, שלא לדבר על תכונות אישיות", נכתב שם.

שער בווריאטי והוליווד ריפורטר 

לעליית "המורדת" בנטפליקס בחודש מארס היו אמורות להתלוות ארבע הקרנות בכורה בינלאומיות. השלטים בטיימס סקוור בניו יורק ובברלין כבר הוצפו בפניה רבות ההבעה של האס, אלא שאז הגיעה מגפת הקורונה והאירועים בוטלו. אך מעז יצא מתוק, והמגפה העלתה את נתוני הצפייה של ענקית הסטרימינג לגבהים חסרי תקדים. "המורדת" הוכתרה מיד כהצלחה מסחררת וזכתה לעשרות אייטמים בכלי תקשורת מובילים בעולם. פניה של האס התנוססו במגזיני אופנה וקולנוע יוקרתיים דוגמת "וראייטי" (שם היא זכתה לכתבה נרחבת נוספת גם השבוע), "הוליווד ריפורטר" ואחרים. העובדה שהוחתמה בחודש שעבר בסוכנות CAA, שבה חתומים כוכבים כמו ג'ורג' קלוני וג'ניפר אניסטון, רק מחזקת את מעמדה כאיט גירל החדשה.   זהר 

לצד הכישרון הבולט של האס, שאותו הפגינה גם ב"שטיסל" (בימים אלו היא מצטלמת לעונה השלישית של הסדרה, שעונותיה הקודמות זמינות בנטפליקס) ובסרטים וסדרות נוספים, ניכר שההצלחה של "המורדת" קשורה גם בתכנים שהוליווד אוהבת לאהוב. במרכז הסיפור ניצבת אשה צעירה שמתריסה מול הפטריארכיה של האורתודוקסיה היהודית, בורחת אל עולם חדש ולא מוכר ומפגינה רוח עצמאית שמתיישבת היטב עם ערכי תנועת "מי טו". לכך יש להוסיף את גילוח השיער (שחקניות שמתכערות לרגל תפקיד תמיד זוכות לשבחים בתעשיית הסרטים האמריקאית) ולמידת שפה מאפס, והרי לכם מתכון מנצח לדמות שלא ניתן יהיה להתעלם ממנה בעונת השטיחים האדומים. כמו במקרה של גל גדות, כוכבת ישראלית אחרת שעשתה חיל באמריקה, ההצלחה של האס מדגימה עד כמה אוהבת הוליווד לאהוב דמויות נשיות חזקות ומורכבות. 

האס הדהדה את המסרים הללו גם בראיונות. בשיחה עם השחקנית ג'סיקה צ'סטיין (השתיים עבדו יחד בסרט "אשתו של שומר גן החיות")   עבור "וראייטי", סיפרה האס כי העובדה שכל צוות הסדרה — כולל הבמאית, היוצרות, המפיקות ואפילו הצלמות — היו נשים, היוותה עבורה הקלה משמעותית. "זה תמיד נחמד שיש צוות נשי, אבל בסיפור הזה ספציפית אני מגלמת דמות של אשה שמנסה למצוא את הקול שלה. ממש הרגשתי מוגנת הודות לנשים שעבדו איתי על הסט. הרגשתי שהן מקשיבות לי". היא הוסיפה כי גם בצילומי סצינות המין היה לה יותר קל להשתתף, כיוון שהיתה מוקפת נשים שאיפשרו לה דיאלוג פתוח.  

לפי כל הסימנים, להאס צפויה קריירה משגשגת ומאתגרת בהוליווד. יעקובסון אומרת כי תסריטים ממשיכים לזרום אליה כל הזמן. עם זאת, בעתיד הנראה לעין היא תמשיך להתגורר בתל אביב ולהשתתף בפרויקטים מקומיים לצד בינלאומיים, כפי שעשתה עד כה. משבר הקורונה עיכב את יציאתו של עוד פרויקט בכיכובה — הסרט "אסיה" בבימויה של רותי פרי בר, שזכה השנה בשלושה פרסים בפסטיבל טרייבקה.   "אני לא רואה את עצמי עוזבת את הארץ אבל זה משהו שאני בהחלט חושבת עליו", בראיון לפני חמש שנים. "הייתי ילדה שעמדה בגיל 11 מול המראה עם מסרק ודמיינה שהיא אוחזת בפסלון אוסקר או מיקרופון מעל במה ענקית". אם לשפוט על פי מסלול ההמראה עליו ניצבת האס ברגע זה, לא יהיה מופרך לצפות כי בשנים הקרובות היא תוכל להגשים את חלום הילדות ההוא. 

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות