Connect with us

במה וקולנוע

הדביקו צ'אלקה משטרתית על הטויוטה הלבנה של אמא

Published

on

איך הגיע סרט מחוסר תקציב של תלמידי מגמת קולנוע בבי"ס בפתח תקווה לזכייה במקום השני בפסטיבל הבינלאומי לסרטים קצרים בסן פרנסיסקו • באדיבות משפ' ליפשיץ מאגורה הילס

כשחבורת תלמידי תיכון ׳אחד העם׳ מפתח תקווה עבדו על פרוייקט הגמר שלהם במגמת קולנוע, הם לא חלמו ששנתיים לאחר מכן, בעודם חיילים, ימצאו עצמם בחופשה מיוחדת משירותם הצבאי; טסים כדי להשתתף בפסטיבל סרטים בין לאומי שנערך בקליפורניה.

׳טרמפ׳ – ובאנגלית Hitchhiking – הוא סרט קצר (14 דקות), שכתב וביים גל פסטמן, אז תלמיד תיכון, בשיתוף חבריו לבית הספר: נועה נגריס (מפיקה), נועם גל (צלם), שקד רגב (עורך) ואורפז זמירי אפקטים מיוחדים). התלמידים הודרכו ולוו על ידי מנהלת מגמת הקולנוע של התיכון ד״ר מאור גל -אור.

׳טרמפ׳ הוא דרמה קומית שמספר על נאטשה, בתו של ראש המאפיה הרוסית בישראל היוצאת לביצוע עיסקת חליפין מפוקפקת אליה שלח אותה אביה. שינוי בלתי צפוי בתוכניותיה מביא אותה לאסוף במכוניתה סטודנט לקולנוע שמחפש רעיון להפקת סרט הגמר שלו באוניברסיטה. השניים יוצאים לנסיעה לילית שתשנה את חייהם.

׳טרמפ׳ קיבל תגובות נפלאות מייד לאחר שיצא לאקרנים. כמו כן, זכה בפרס הבימוי לסרט הקצר הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים בירושלים, וגם במקום הראשון בתחרות ארצית לפיצ'ינג (תסריט) שהתקיימה בפברואר השנה בבית הספר סמינר הקיבוצים בתל אביב.

בזמן שחבורת התיכוניסטים התגייסו לצה״ל, מנהל המגמה והמנטור שלהם, ד״ר גל-אור זיהה את הפוטנציאל ושקד על שיווק הסרט מחוץ לגבולות ישראל. פאסט פוורד שנתיים לאחר מכן, החבורה מקבלת הודעה ש׳טרמפ׳ מוזמן להשתתף ב BENICIA הפסטיבל הבין לאומי לסרטים קצרים שהתקיים בסן פרנסיסקו.

ואומרים ששום דבר לא קורה בפתח תקווה, אה?

גל (צוחק): "בטח שקורה. התיכון שלנו כבר זכה פעם באוסקר לסרטי נוער ב-2006 עם הסרט 'מלחמה שלנו' שעסק בכל הנושא של העליה הרוסית לישראל וההתאקלמות שלהם בחברה הישראלית. לתיכון אחד העם בפתח תקווה יש מגמת קולנוע עם המון אנשים מוכשרים".

ההשראה ל׳טרמפ׳ הגיעה מסרט ישראלי קצר אחר- ׳איה׳ שיצא ב-2012 בבימויים של מיכל ברזיס ועודד בן נון וזכה להצלחה גדולה. שם, העלילה עוקבת אחרי עובדת משרד עורכי דין שאוספת את האדם הלא נכון משדה התעופה בן גוריון ויוצאת עימו לנסיעה משותפת שהופכת אינטימית במיוחד.

גל: ״היה לנו רעיון לעשות סרט על יהודי ומוסלמי שנוסעים ביחד בטרמפ. הצגנו אותו למורה שלנו והגענו למסקנה שזה לא ממש מה שחיפשנו. רצינו לעשות את הסרט יותר בידורי ופחות פוליטי. היה חשוב לנו שהסרט יהיה זורם וכייפי לצפיה. אחרי הרבה מחשבות ודיונים החלטנו ללכת על נושא מעולם הפשע".

מה היה האתגר הגדול ביותר בעשיית הסרט?

״כסף. למגמה שלנו לא היו תקציבים גדולים. בניגוד להרבה בתי ספר בתל אביב לנו אין מורה לעלילה, או מורה לסאונד ועורכים. היה לנו מורה אחד, מאור גל אור, והוא עזר לנו בכל. הוא לימד אותנו את כל מה שקשור לקולנוע ונתן לנו את כל הכלים לעשות את סרט הגמר שלנו שסיימנו בכיתה י"ב.

״השתמשנו המון במסך ירוק כדי לדמות נסיעה ברכב ועשינו את הסרט באמת כמעט בלי אמצעים. למשל, בסוף הסרט יש סצינה עם ניידת משטרה. עכשיו מאיפה ילד בן 16 יכול להביא לך ניידת? חיפשנו משרדי הפקה שיש להם ציוד, לקחנו את הטויטה הלבנה של אמא שלי והדבקנו עליה מדבקות של משטרה. הבאנו צ׳קאלקה של משטרת ישראל (זה עולה 2500 שקל) אז היינו צריכים לשכנע את המנהל של החברת ההפקות לתמוך בנו והצלחנו להוריד את המחיר ל 500 שקלים. הבאנו גם את ׳ענני תקשורת׳ כספונסר וזה עזר לנו".

זכיתם במקום השני בפסטיבל. איך הייתה החוויה עבורכם?

״היו שם 50 סרטים מ-230 מדינות מרחבי העולם. אנחנו היינו בקטגוריה לסרטים קצרים של צעירים. הרבה אנשים התלהבו כששמעו שאנחנו מישראל. הגענו לערב הפתיחה וזה היה באמת מרשים. המון אנשים מכל העולם, אוכל טוב, אירוע ממש מכובד.

״משם המשכנו להקרנה הראשונה של הסרט שלנו. אחר כך עשינו Q&A – שאלו אותנו שם בעיקר על תהליך היצירה והעשיה של הסרט. התגובות היו נפלאות וכמובן לזכות במקום השני לסרט הקצר הטוב ביותר זה חלום! הסרט הוקרן שוב בערב האחרון של הפסטיבל בגלל שאנשים רצו לראות אותו פעם נוספת".

חבורת הקולנוענים הצעירים מישראל נראו מוקסמים מחווית פסטיבל הסרטים ובהמשך ביקרו גם בלוס אנג׳לס. כאן, הם התארחו בביתם של יקירי הקהילה ורדה וכנען לפשיץ, שגם דאגו
להראות להם את נפלאות עיר המלאכים.

נראה כי זו רק ההתחלה עבור הצוות המוכשר שאומנם שקוע בימים אלו עמוק עמוק בשירותו הצבאי, אך הם בהחלט חולמים לחזור בעתיד ללוס אנג׳לס ולנסות את מזלם בתעשיית הסרטים ההוליוודית.

לינק לצפיה בסרט ביוטיוב:
www.youtube.com/watch?v=mKi4IBavR_Y

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

במה וקולנוע

כשוויל פארל פוגש את נטע ברזילי

Published

on

הקומדיה "תחרות הזמר של האירוויזיון: סיפורה של Fire Saga "כבשה השבוע את המקום הראשון בנטפליקס ארה"ב • על הקשר הישראלי והצחוקים בין לבין

בצל ביטולו ההיסטורי של האירוויזיון, שלא התקיים השנה לראשונה מאז שנוסד ב-,1956 עלה השבוע בנטפליקס הסרט "תחרות הזמר של  האירוויזיון: סיפורה של  – "Fire Saga  קומדיה מוזיקלית הזויה, פרועה ועטורת כוכבים שמהווה תחליף לא רע בכלל לדבר האמיתי. הסרט מתחקה אחר מסעם המופרך והמטופש של לארס (וויל  פרל) וסיגריט (רייצ'ל מקאדמס), חברי  הלהקה האיסלנדית האיומה  ,Fire Saga  משלב המוקדמות ועד לאירוע הגמר הגדול של תחרות הזמר המפורסמת בעולם הנערכת באדינבורו, סקוטלנד. גם נטע ברזילי שלנו מגיחה להופעת אורח קצרה ומכובדת, וזאת כחלק ממחרוזת להיטים שבה משתתפים זוכים ומתמודדים בולטים מהעבר.

במהלך החזרות לארוויזיון שנערכו בתל אביב אשתקד, נפוצו שמועות כי וויל פארל ורייצ'ל מקאדמס נמצאים מאחורי הקלעים במתחם אקספו. הסיבה הובהרה מיד: השניים מצלמים סרט חדש, בהפקת נטפליקס, שעניינו, איך לא, תחרות שירי הטראש האירופית. כמה סצנות מרכזיות צולמו במהלך החזרה הגנרלית ומקאדמס אפילו הצטלמה עם אסי עזר, ממנחי האירוע. עוד התברר, שפארל עצמו הוא מעריץ נלהב של האירוויזיון, מאז נחשף לתחרות לראשונה בשנת 1999 (כן, זו שנערכה בירושלים אחרי זכייתה של דנה אינטרנשיונל) בזכות רעייתו השבדית. 

אם יצא לכם לראות סרט או שניים עם וויל פרל בחייכם, נראה שאתם יודעים למה לצפות. עם זאת, בשעה שפרל כבר הספיק לככב בעשרות קומדיות מטופשות, כוכבי המשנה המוכשרים שלו דווקא מוכרים בעיקר כשחקנים דרמטיים: מקאדמס זכתה למועמדות  לאוסקר על תפקידה ב"ספוטלייט" וכיכבה בשלל דרמות כבדות. דן סטיבנס, שמגלם  את יריבם הרוסי שלFire Saga, מוכר  מסדרות כמו "דאונטון אבי" ו"לגיון" ומלהיטים קולנועיים כמו "היפה והחיה". ואילו פירס ברוסנן, שמגלם את אביו הקשוח של לארס, לא עשה קומדיה של  ממש מאז "גברת דאוטפייר".

כחלק מההכנות לסרט נסעו חברי הצוות גם לישראל כדי לחזות בגמר שהתקיים בתל אביב בשנה שעברה. החוויה הותירה עליהם רושם  עמוק. "היה מדהים בישראל. מערבולת רגשית אמיתית", אומרת מקאדמס.  "אלה היו יומיים מטורפים. כל כך שמחתי שיצא לי להיות שם ולהרגיש את התשוקה של המתמודדים ולחוות את התמיכה של הקהל. לא יכולנו לשכפל את האנרגיות של התחרות בסרט, אבל מאוד עזר לי שיכולתי להיזכר באנרגיות המדהימות של  הקהל הזה בזמן הצילומים". 

"היה לי את העונג לפגוש את נטע בזמן העבודה על הסרט", מוסיף סטיבנס בגאווה, "ויצא לנו לבלות יחד קצת. היא בחורה פרועה. אנחנו שומרים על קשר. בדיוק השבוע ראיתי את הקליפ החדש שלה. היא ממש אלמנט כיפי בסרט. היה מעניין לדבר איתה על כמה החוויה הזאת של האירוויזיון מטורפת ויוצאת דופן. זה אחד הערבים המוזרים בחייהם של כל המשתתפים, ואני מקווה שהצלחנו ללכוד את זה איכשהו".

חלקו הראשון של הסרט מעלה לא מעט חיוכים. הוא מבוסס על פרודיות מוצלחות על שירי וקליפי יורו-טראש, פולקלור איסלנדי, וגם דמות של רשע שנדמית כאילו נחלצה מסרטיו של מל ברוקס. זהו נגיד הבנק המקומי שמוכן לעשות הכול על מנת למנוע את זכייתה של ארצו בתחרות – מפחד שקיום האירוויזיון באיסלנד יוביל להתמוטטותה של כלכלת האי. הנגיד ככל הנראה לא שמע על התקדים הישראלי מ-1979 שהעביר את האירוח להולנד, לאחר זכייתה של גלי עטרי ולהקת חלב דבש עם השיר "הללויה" בישראל, בגלל מצוקתה הכלכלית של רשות השידור.   

עולה השאלה, מה לתחרות השירים ולציבור האמריקאי שרק עשירית האחוז ממנו צופה בה בכלל? התשובה נעוצה, מן הסתם, בשאיפותיה של נטפליקס לפרוץ אל השוק האירופי ובמקביל ליהנות מהפופולריות של פארל באמריקה. העובדה שתחרות האירוויזיון השנה בהולנד בוטלה  פגמה ברלוונטיות של הסרט (שאמור היה לצאת במקביל לתחרות והפצתו נדחתה), אבל יהיה מעניין להתעדכן כמה אמריקאים יצפו בה בשנה הבאה בזכותו. הבמאי הוא דיוויד דובקין, שכבר פגש את פארל ומקאדמס על הסט של "לדפוק חתונה" ב-2005, ופארל עצמו עמל על התסריט יחד עם אנדרו סטיל, אחד הכותבים הוותיקים של "סטרדיי נייט לייב". היסטוריונים של התחרות ישמחו לצפות בקליפים ישנים של להקת אבבא, ובגיחות של מי שכיכבו בה בשנים האחרונות כמו הדראג-קווין האוסטרית קונצ'יטה וורסט – אבל הסיפור נותר צפוי וממעט במעמדים קומיים של ממש. 

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות