Connect with us

Featured

הבהלה העולמית לזהב: סין מובילה בקניות זהב לצד רוסיה

Published

on

סין מחזיקה זהב בשווי למעלה מ־3 טריליון דולר אחרי רכישות מאסיביות • רוסיה מנסה למתן השפעת ארה"ב באותה דרך

החששות מפני מלחמת סחר בעולם, בעיקר בין ארה"ב לסין ולרוסיה, הובילו את הבנק העממי של סין לפתוח בחודשיים האחרונים במהלך נרחב של קניית זהב.

לפי הודעת הבנק, עתודות הזהב של סין עלו מ־59.56 מיליון אונקיות בחודש דצמבר 2018 ל־59.94 מיליון אונקיות בסוף ינואר. שווי אחזקות המדינה בזהב זינק בשלושה מיליארד דולר בהשוואה לשנה שעברה ועומד כעת על 79.319 מיליארד דולר.

היואן זינק מול הדולר

יש לציין כי מדובר במהלך ששובר קיפאון ארוך; מאוקטובר 2016 עד לנובמבר 2018 עמדו עתודות הזהב של סין על 59.24 מיליון אונקיות. מאז, בעיקר על רקע משבר הסחר עם ארה"ב ועל רקע העובדה שמדינות רבות מחפשות נתיבים עוקפי דולר, החלה סין לצבור מחדש עתודות זהב. למאמץ הקנייה הסיני יש השפעה רוחבית על השוק; מחיר אונקיה הגיע היום ל־1,315.20 דולר לאונקיה.

המאמץ הסיני לא מסתכם רק בקניית זהב ומלווה בהעלאת יתרות מטבע החוץ שלה. היתרות האלו עלו לאחרונה ב־15.2 מיליארד דולר למספר שיא – 3.088 טריליון דולר בחודש ינואר, שהם כ־6 מיליארד דולר מעל המלצות כלכלנים שהתראיינו לסוכנות רויטרס.

נוסף על כך, שער היואן זינק לרמה הגבוהה ביותר שלו מול הדולר בששת החודשים האחרונים, בעקבות הציפיות להתקדמות ההבנות בעניין הסחר בין ארה"ב לסין.

כך או כך, ככל הנראה על רקע החששות ממאבק עולמי בין המעצמות, שנת 2018 נרשמה כשנת שיא מבחינת קניית והחזקת הזהב על ידי מדינות ברחבי העולם. על פי מועצת הזהב העולמית, כמות הזהב שנקנתה על ידי מדינות שונות היא השנייה בגודלה אי פעם. המדינות השונות קנו 651.5 טונות זהב, ומדינות העולם השונות מחזיקות כעת 34 אלף טונות זהב.

גם עיראק במובילות הרכש

אחת המדינות שמובילות את המגמה היא רוסיה של פוטין, שמבקשת באמצעות אחזקת הזהב לצמצם את השפעת הדולר עליה, וכך למנוע את השפעת הסנקציות האמריקניות עליה.

מדינות נוספות שקנו בשנה שעברה זהב בכמויות גדולות הן טורקיה, קזחסטן, הודו, עיראק, פולין והונגריה. מומחה לתחום הסחר העריך כי "סין פועלת בעוצמה לקנות זהב וכן לגוון את השקעותיה מעבר לשוק האמריקני, כדי לאפשר לעצמה התמודדות טובה יותר עם ארה"ב במקרה שמלחמת הסחר לא תסתיים בקרוב".

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Featured

פסטיפאן 2019: תעלומה בממלכת החיות

Published

on

נעמה אתל מפיקה כבר בפעם השישית מופע לילדים והורים עם חיזוק משמעותי מהארץ: אבי דור מ'הופה היי' ומיכל הקטנה • המופע ב- 31במרץ יכלול מסר חינוכי, שירים מכל שנות הפסטיפאן וגם חומרים חדשים לגמרי – חוויה לכל המשפחה • ההרשמה בעיצומה

הפנינג הילדים המקומי הכי גדול של השנה נכנס השבוע להכנות אחרונות. וכולם כבר יודעים שאנחנו מדברים על פסטיפאן 2019 שעוד מעט יוצא לדרך.

כמו בכל שנה, נעמה אתל, הידועה בשם הבמה שלה ׳נעמה סופר על׳, מתכננת לילדי הקהילה הישראלית בלוס אנג׳לס שואו גדול עם סיפור חדש, שירים חדשים ומוכרים וכוכבים גדולים שטסים במיוחד כל הדרך מישראל.

הפסטיפאן, שמתקיים זו השנה השישית, הפך למסורת שנתית שמחברת ילדים ומשפחות רבות בלוס אנג׳לס, ניו יורק, מיאמי ובישראל.

נעמה, שזוכה לפופלאריות גדולה גם בארץ, חיה על קו לוס אנג׳לס תל אביב, ולאחר המופע הגדול אצלנו היא תמשיך לסיבוב בחוף המזרחי. לאחרונה התבשרה שהיא גם תהיה חלק מהופעות יום העצמאות החגיגיות בארץ הקודש.

לקוראינו החדשים שאינם מכירים את נעמה נספר שהיא זכתה לפרסום ראשון בישראל כיוצאת להקת״חמסה״, שניפקה להיטי פופ קליטים בישראל ביניהם ״אתה חייב למות עליי״. כאן נעמה היא כוכבת ילדים מוכרת וביחד עם צוות אמנים מוכשרים שמביאה בכל שנה היא דואגת שהילדים היהודים ישראלים בארצות הברית יחשפו לתרבות, למוזיקה, לשפה הישראלית והכל עם המון המון פאן.

פסטיפאן 2019 נקרא תעלומה בממלכת החיות – והוא יקח אתכם למסע מרתק בשילוב סיפור חינוכי, מעשיר ומשעשע על כיצד עלינו לדאוג ולשמור ולהגן על בעלי
החיים סביבנו.

גם השנה נעמה רתמה כוכבים גדולים ומוכשרים מישראל. בראשם אבי דור, מפיק, במאי והשחקן הבלתי נגמר של ׳הופה היי׳- אחת מתוכניות הילדים המצליחות בכל הזמנים. כוכבת גדולה שמצטרפת השנה היא מיכל ויצמן, הידועה בשם הבמה שלה ׳מיכל הקטנה׳. היא התפרסמה בארץ כשהוציאה די-וי-די וספרי ילדים, שיחקה בסדרות שנשאו את שמה ב YES, כיכבה ב׳מותק של פסטיבל׳ 6 ו 7 וזכתה לקמפיינים של חברות נעלים והלבשה.

עוד בצוות הפסטיפאן השנה כוכב הילדים רוי בוי עם השיער הארוך, שמופיע בהצגות ילדים כיכב ב ׳גיבורי האור׳ ובקלטות ילדים רבות. דמות חדשה שמצטרפת לקאסט הוא השחקן עידן שמעוני שמופיע בהצגות ילדים רבות בישראל.

בשיחה אישית נעמה סיפרה לי במה תעסוק העלילה השנה:

״השנה אנחנו נצא למסע בממלכת החיות. נעמה סופר על מגיעה לביקור והופעה בחוות חיות בה יש מנהל מאוד רשע (ריף-רף) שמתעלל בחיות ומתאכזר אליהם. כאשר הוא מקפיא אותם ומכניס אותם לכלוב כמו בכלא. נעמה סופר על מגיעה למקום והחיות נפתחות כלפיה ומספרות לה מה ריף רף הרשע מעולל להם. היא מבינה שצריך לעזור להם וככה היא וחברותיה נתרמים לסייע לבעלי החיים ויוצאים לעזרתם.

על הבמה מספרת לי נעמה הולכים להופיע בובות מיוחדות של בעלי חיים עם דיבובים משעשעים. נעמה: ״הבאנו שחקנים סופר מוכשרים וזה מרגש. אנחנו תמיד מנסים לעשות את המופע יותר גדול ונוצץ. השנה יהיה לנו גם מסך לידים אינטרקטיבי מיוחד שלוקח חלק בסיפור ההצגה. יהיה גם חלק בהופעה שיהיה מוקדש למחרוזת שירים מכל התקופות של הזמר יגאל בשן שכידוע הלך איתנו השנה".

השנה הבאת גם כוכבת קטנה גדולה מישראל.

״כן, ׳מיכל הקטנה׳ מאוד מצליחה בישראל. והיא גם בחורה מקסימה. אנחנו בקשר ממש טוב. פגשתי אותה גם כשהייתי בארץ, יצאנו ביחד התחברנו והילדים שלה יגיעו לאל איי לפגוש את הילדים שלי. ״

את הפסטיפאן השנה כתב וביים אבי דור, והלחנים לשירים המקוריים נכתבו על ידי נעמה שכמו תמיד ערוכה ודרוכה לקראת המופע הגדול: ״יש צוות שלם של אנשים שעובדים איתי ביינהם: הבימוי של אבי דור, ההפקה המוזיקלית של אסי טל, שהיה גם המפיק המוזיקאלי של אקס פקטור ישראל. כוריאוגרפיה של אתי פולישוק שכמובן תגיע עם כל הרקדניות המוכשרות שלה. יש לנו תלבושות חדשות של אודי סויסה ועל הסאונד והתאורה אחראי תומר כהן.

"אני רוצה להודות לעוזרת ההפקה בת אל סלקינדר ולבחרות שעוזרות לי בשיווק: סיגל אבירוש, טלי ספיר וברידג׳יט צדוק".

ציפור קטנה בלב

אל השנה השישית נעמה מגיעה למודת נסיון. היא הבינה את תפקידה המורכב כשחקנית ראשית, זמרת, כותבת, מלחינה ומפיקה. כל אלו העניקו לה את הכלים ליצור ולהפיק פרוייקטים גדולים. בשנה שעברה היא גם פתחה חברת הפקות של אירועים מוזיקלים בלוס אנג׳לס. כמה ימים לפני הפסטיפאן ב -26 במרץ נעמה תערוך את ״ציפור קטנה בלב״ – ערב מחווה מיוחד לזכרו של הזמר יגאל בשן בשילוב סיפורים מעניינים על חייו. ״למדתי עם שנים של עבודה על הפסטיפאן איך להיות מפיקה מהשורה. כשנכנסתי לפרוייקט הפסטיפאן לפני שש שנים לא היה לי מושג מה הולך להיות, אבל החיים לקחו אותי לשם והבנתי שזה בדיוק מה שאני אמורה לעשות".

במשך חצי עשור נעמה יוצרת את הפסטיפאן שהפך להיות המופע המרכזי והמושקע ביותר לילדים הישראלים בלוס אנג׳לס. גם השנה המופע יהיה כולל מסר חינוכי ומתאים, עם שירים מכל שנות הפסטיפאן וגם חומרים חדשים לגמרי – חוויה לכל המשפחה.

נעמה עובדת על המופע במשך כל השנה, וכלל איננה מדברת עימי במושגים של רווח כלכלי. היא פטריוטיות נדירה שחושבת שלילדים הישראלים והאמריקאים מגיע וחשוב שיהיה מופע חינוכי ומבדר בעברית. שיעניק להם את התרבות, הערכים הישראלים, יחזק את השפה העברית ואת הקרבה לתרבות הישראלית. מומלץ וחשוב להגיע ולתמוך בפרוייקט הנהדר הזה. שהוא לטעמי הפקת הילדים הכי טובה ומקצועית שיש לנו כאן.

תודה רבה לנותני החסות על התמיכה במופע החשוב והחינוכי הזה.

1. דורותי אלון – Sophea Interior Design

2. יניב רז – HML Investment

המשך לקרוא

Featured

שאנל אלטיט – מיס ישראל LA לשנת 2019!

Published

on

התחרות נהנתה מצוות סלבס מהארץ, הופעה של כיתריה וטקס מתוקתק ומאורגן להפליא של שני לאובר וחני כהן במועדון MAYAN בדאון טאון

מועדון THE MAYAN בדאון טאון של לוס אנג׳לס התמלא ביום ראשון האחרון ביופי ישראלי-אמריקאי כאשר תחרות מיס ישראל של לוס אנג׳לס הראשונה בהיסטוריה יצאה לדרך. כבר בחמש וחצי בערב החלו להגיע אורחים רבים מהקהילה לאירוע הנוצץ שנפתח על השטיח האדום המסורתי והמשיך בריספשן נפלא עם משקאות ופינגר׳ס פוד של יונתן ארט שף.

אזור המועדון היה מחולק ל-3: מתחם אורחים, בלקוני שהיה מלא בקהל צעיר ותוסס, ומתחם ה-VIP קרוב לבמה שכלל את הורי הבנות, ספונסרים של האירוע ודמויות מתעשיית האופנה בעיר המלאכים. את הטקס הנחו השחקנים רון שחר ומגי אזרזר. בין השופטים: הכוריאוגרפית עדן שבתאי, מנחה הבידור צחי קומה, כוכבת האינסטגרם אלין כהן, מלכת היופי לשעבר ניקול הלפרין ואשת העסקים וחברת הכנסת לשעבר פנינה רוזנבלום. רוזנבלום עוררה התרגשות רבה בקרב הקהל והמנחים ואמרה בין היתר: ״לא הייתי באל-איי כבר 42 שנה. תודות לשני לאובר אני פה איתכם בתחרות. אני שמחה לחזור ולראות את הקהילה הישראלית כאן כל כך מאוחדת. הוליווד והתעשייה כאן היא מקום לא פשוט, אבל כל חלום הוא אפשרי ויש פה המון הזדמנויות אז תמשיכו לחלום".

16 הפיינליסטיות בתחרות עלו להצגה הראשונה שלהם כשהן לבושות בג׳ינס כחול של YMI וחולצה לבנה עם לוגו התחרות והמספר שלהן. על המסכים הוקרן קליפ שסקר את הדרך אותה עשו הבנות במהלך השנה האחרונה, ההכנות לתחרות, עבודה על הכוריאגרפיה, צילומים לעיתון ״שבוע ישראלי, שהיה גם אחד מנותני החסות לאירוע, וגם פעילות ההתנדבות של הבנות בעמותות ׳גדולים מהחיים׳, ׳בשמחה׳, בית מחסה לבעלי חיים ועוד. לאחר מכן נערכה תצוגה נוספת של הבנות, הפעם עם ג׳ינסים קצרצרים טופ חושפני וג׳קט בסגנון ספורטיבי, שהמשיך למופע ריקוד דאנס היפ הופ ללהיט ׳טאקי טאקי׳, כאשר ברקע די ג׳י אביאל נותן בראש ונאמברים לאורך כל הערב. בשלב הזה התבקשו האורחים להוריד את אפליקצית MENTIMER ולהתחיל להצביע למתמודד האהובה עליהם.

את החלק האמנותי מילאה הזמרת הצעירה כיתריה, פיינליסטית ׳הכוכב הבא לאירווזיון׳, שביצעה גירסת כיסוי נפלאה ל-Just the way you are של ברונו מארס, את ׳מראות׳ של ג׳סטין טימברלייק וגם מחווה לזמרת האהובה עליה, ריאנה. הבנות עלו שוב על הבמה ונדרשו לשאלה משותפת: מה הסיבה שבחרתן להשתתף בתחרות?. השופטים נראו מופתעים מהתשובות, שכללו אזכורים רבים לרצון לייצג את הקהילה הישראלית באל-איי ואת מדינת ישראל, והמטרה להרגיש חלק מישראל למרות המגורים בלוס אנג׳לס. קליפ מיוחד של גיא פינס, היישר מישראל, סיפר על ההצלחות הרבות של ישראלים בתעשיית הבידור באל-איי: מחיים טופל ׳בכנר על הגג׳, ׳בטיפול׳, ׳חטופים׳, ׳רמזור׳, ׳פאודה׳ – ואי אפשר בלי גל גדות כמובן.

המועמודות הסופיות עלו על הבמה אחרי הסינון הראשוני באפליקציה. לקראת שמונה
בערב נחשפו הזוכות הגדולות: דורית אלון ויניב רז העניקו את פרס חביבת הקהל, בו זכה תמרה אוחנה. נטלי ויניב אביבי בעלי ׳ביודי סלון׳ העניקו את הפרס (טיפולי יופי למשך שנה שלמה) לזוכה במקום השלישי: אביב גדי. את הפרס למקום השני העניקה רקפת אהרן (מאמנת אישית ומייסדת עמותת ׳גדולים מהחיים׳) יחד עם פנינה רוזנבלום למאי אור, שתקבל קורס אימון אישי ועיסקי. בין לבין מיכל סיאס, מייסדת עמותת ׳בשמחה׳ העניקה אות הוקרה לאופנאית דינה בראל, התומכת הגדולה בפרוייקט מיס ישראל אל-איי.

חני כהן, שני לאובר, שאנל אלטיט, אביאל אלטיט

המתח היה גדול ובני המשפחות את הבנות נעמדו על רגליהם לפני הרגע המרגש בו הוכרזה הזוכה במקום הראשון: שאנל אלטיט היא מיס ישראלLA לשנת 2019 שאנל קיבלה את הסרט וזר פרחים ענקי משני לאובר וחני כהן מ-TopOne Productions, המפיקות והמנהלות בפועל של האירוע הנוצץ והמוצלח. בנוסף שאנל זכתה בכרטיס טיסה לישראל, כתבת שער בעיתון ׳שבוע ישראלי׳ וראיון בערוץ 2.
ברכות למשתתפות ולזוכות – ולהתראות בשנה הבאה.

המשך לקרוא

Featured

הקול כלול

Published

on

נא להכיר: הילה פליטמן, זוכת פרס הגראמי הרושמת הצלחות בקונצרטים בארצות הברית ובישראל • בעלת חגורה שחורה ב"טיי קואן דו", אמנות לחימה קוריאנית ואמא הליקופטר לבנה אש • ולהיט גדול אחד, בשיר הנושא לסרט "קוד דה וינצ'י" בכיכובו של טום הנקס • חשיפה

הילה פליטמן היא תכשיט נוצץ בסצינת המוסיקה הבינלאומית, ידועה בזכות המוזיקה המדהימה שלה, הקול היפה והמיוחד והיכולת לבצע יצירות מאתגרות חדשות. מבחינה קולית היא מוגדרת כ"סופרן קולורטורה", וקולה מתאפיין בצבע ייחודי וביכולת עוצרת נשימה בצלילים הגבוהים של הטווח הקולי. לכך מתווספת אישיות בימתית מקסימה, מלאת חן ועומק הבעה.

היא עבדה עם מנצחים מובילים, והופיעה עם הפילהרמונית של לוס אנג'לס, הפילהרמונית של ניו יורק, התזמורת הסימפונית של לונדון ועוד.

הצליל הגולש של הילה מרחף גבוה מעל במות האופרה העולמית "בקלילות שמיימית שמשווה את איכויות קולה עם אלו של קתלין בַּ אטל או דון אַ ּפשוֹ (שתיים מזמרות האופרה הגדולות ביותר בארצות הברית)", כך קבעו מבקרי הסי.אן.אן לאחר ששמעו את קולה של הילה פליטמן בסרט המצליח "צופן דה וינצ'י".

היה בזמנו ויכוח על איכות הסרט, אבל על איכות קולה של הילה פליטמן הייתה תמימות דעים. התשבחות לא פסקו. "וושינגטון פוסט" דיבר על זמרת עם אנרגיות סטאטוספריות, בהירות מחודדת בדיבור, קול צליל מלאכי בשירה, "אבל אם צריך היא יודעת להפיק קולות יבבניים כמו השרקן".

"לוס אנג'לס טיימס" מספר על זמרת שמתחילה בצליל שהוא כולה אקסטזה לא מרפה ויש אחרים שפשוט מקנאים במיתרי קולה הנפלאים שהטבע העניק לה.

"זה היה תהליך שונה ממה שאני רגילה לו. למען האמת לא קראתי את הספר, וכשהתבקשתי להקליט את הקול שלי לפסקול הסרט, לא היה מדובר בטקסט מילולי מושר אלא טקסט שרומז על פולחן, על משהו מיסטי. ישבתי וצפיתי בסרט והוספתי את הקטעים בקול הדק והגבוה לפי ההנחיות של מצבי רוח וכו'. היו מקרים במהלך העבודה שהצפייה בילבלה אותי, נסחפתי בקטע זה או אחר של הסרט כצופה ושכחתי להיכנס בזמן. היה צריך להתחיל מחדש. דבר אחד שהדריך אותי בהקלטות האלה, ולא רק בהן, הוא הידיעה שזמר אינו צריך להיות בעצמו עצוב על הבמה, הוא צריך לגרום לאחרים להרגיש עצבות. אם הוא השיג את התחושה הזו אצל זולתו, הוא
הצליח. נראה לי שהצלחתי במשימה".

הסופרנו השמימית שנולדה קרוב לאלוהים, בירושלים, מתגוררת בשנים האחרונות בעיר המלאכים, לוס אנג'לס. גרתי בחצי העולם אבל פה זה הבית ומכאן אני מרקיעה שחקים לכל מקום בעולם שמבקשים אותי לשיר", היא אומרת. הילה הגיעה לאל.איי לאחרונה לאחר שהתגוררה מספר שנים עם בעלה לשעבר, המנצח והמלחין אריק ויטקר ובנם אֵ ש בלונדון. "הצליל העברי של המילה 'אש' מצא חן בעיני אריק ולכן נשאר השם…", מסבירה הילה.

פליטמן, זוכת פרס הגראמי על ביצוע יצירה, רושמת הצלחות בקונצרטים רבים בעיקר בארצות הברית, ואפילו בעלת חגורה שחורה ב"טיי קואן דו", אמנות לחימה קוריאנית, שיש בה בעיקר הרבה בעיטות.

מה הקטע הזה של לחימה?
זה היה שיגעון של רגע שנתפסתי לו. באחד המופעים שאריק (בעלה לשעבר המלחין אריק ויטקר), חיבר והיו בו שילובים של טכנו, אופרה, מיוזיקל, ובתוך זה היה עניין של לחימה. ואני תמיד הייתי בן אדם פיזי. זה מאוד אים לי ונדבק".

איך הספורט קשור עם לעשיית מוזיקה?

"בדרך שלי לעשות מוזיקה עם תחושה חזקה של תנועה ותזוזה יש לספורט הזה מקום. אם כי אני חייבת להודות שעכשיו, כשאני עסוקה עם הבן, הורדתי את מינון הטיי
קואן דו".

וזה לא השינוי היחיד. היום, כלומר בשנים האחרונות, הילה משתדלת להיות הרבה עם הבן אֵ ש ולכן היא צמצמה לא רק את העיסוק בספורט אלא גם את מספר הופעותיה באולמות הקונצרטים. אבל לפחות פעם בחודש היא נמצאת על הבמה. וכיוון שהרפרטואר שלה הוא בעיקרו מוזיקה שנכתבת עכשיו, כל הופעה כרוכה בחזרות לא מעטות. "אז אני לוקחת את אש איתי לכל מקום, לפעמים הוא לא כך כך אוהב את ההסתובבות אבל הוא מדי פעם מסוקרן".

בין פופ וקלאסיקה

הכל התחיל אצל הילה כאשר גילתה את המוזיקה דרך הפסנתר בגיל חמש,, מעט לאחר מכן את הזימרה, וממש מאוחר יותר היא גילתה גם את הספורט. אבל כזמרת צעירה במקהלת "אנקור", השילוב של ספורט לא נראה למנצח ארנון מרוז. הוא העמיד בפני הילדה את הברירה: ספורט או מוזיקה". הילה בחרה בספורט, ויתרה על המקהלה. המורה טעה בגדול בזיהוי הכישרון של הילה והעתיד הוכיח עד כמה ההערכה הפדגוגית הייתה שגויה.

הילה ויתרה על המקהלה אבל לא על החינוך המוזיקלי. היא למדה בתיכון שליד האקדמיה בירושלים. מי שהחזיר אותה לכיוון הזמרה הייתה המנצחת מיה שביט (מייסדת מקהלת העפרוני). בתיכון למדה בהדרכתה של פנינה שוורץ, שהקנתה לה את הדרך להעמיק בהבנת הטקסט בחיפוש המשמעות ולפעמים גם את הרובד הפילוסופי
שמאחורי המילים. העיקר שהקשר עם הזמרה לא נותק.

"ביוזמת מיה שביט ניגשתי לאודיציה באופרה הישראלית, עוד באולם נגה ביפו, לתפקיד פלורה (באופרה טבעת החנק' של בריטן) והתקבלתי. שם גם הכרתי את המנצח אשר פיש". התחנה הבאה הייתה בית הספר ג'וליארד בניו יורק. תואר ראשון, תואר שני, אמן, היכרות עם אריק ויטקר, מי שיהיה בעלה וגרושה (אביו של אש).

את מזוהה בעיקר במוזיקה העכשווית שאת שרה.
"נכון, והמקום הזה טוב לי. יצירותיו של קורליאנו, יצירות של דיוויד דל טרדיצ'י, של הפיני המוכר יותר כמנצח אסה פקה סלונן. היצירות מתקשרות עם הקהל בדרכים משלהן. אם בטקסטים של המשוררת היוונייה הגדולה סאפפו או אפילו ביצירות ללא מילים, מעין וקאליזות. יש מסרים חזקים ליצירות האלה.

"גם בישראל אני מופיעה תדיר ולאחרונה שרתי את היצירה של דל טרדיצ'י. ובביצוע בכורה בישראל – 'עיני חמור הים', יצירה למילים של לואיס קרול מתוך החלק השמיני של 'אליס בארץ המראה'. את היצירה הזאת כבר שרתי בעבר עם הפילהרמונית של ניו יורק בניצוח מהטה ומזור. דל טרדיצ'י התעסק הרבה עם אליס, הגיבורה המוכרת של
לואיס קרול".

כשאת שרה את דל טרדיצ'י אבל גם מוזיקה של באך ושל מוצרט. איך זה מסתדר לך לשיר מוזיקה המוכרת, הקלאסית, עם השירה של החומרים המודרניים?
"זו שאלה מורכבת שגם אני מתחבטת בה מדי פעם. למרות השוני בין המוזיקה של באך למשל לזו של דל טרדיצ'י, נראה לי שבשתיהן יש מרכיב של רעננות, של ראשוניות ושל טוהר".

אם איזו מוזיקה את מזוהה יותר?

"אני לא רואה את עצמי כזמרת של סוג מסוים של מוזיקה, אני לא בדיוק זמרת אופרה ולא בדיוק זמרת קונצרטים. בכלל נראה לי שהתיחום המוזיקלי, השייך למגמות שמרניות במוזיקה, הולך ונעלם. איפה נגמר הפופ ומתחילה הקלאסיקה. ככלל רווחת התפיסה שמוזיקה קלאסית היא מורכבת, טעונה, משמעותית, אינטליגנטית והולכת לקצוות, לעומת המוזיקה הפופולרית שהיא בסיסית, פשוטה, משעממת ונטולת עניין. אני מעריצה גדולה של הזמרת ביורק, יש במוזיקה שלה מורכבות גדולה והכל מרתק והיא מקוטלגת כזמרת פופ".

האם את מיישמת את זה בהופעות?

דווקא כן, עם חברת האמרגנות איתה אני עובדת אנחנו מכינים רסיטלים, יענו רסיטלים שיש בהם מוזיקה מודרנית והרבה גרסאות כיסוי לשירים מוכרים, כלומר קלאסיקה של פעם ושל היום ופופ מסוגים שונים ובכלל."

ואיך הקהל מגיב?

"מקבל, אולי בעיקר משום שזה לא צפוי".

היה לכם גם סטוץ של כמה שנים בלונדון?

"ללונדון (צ'לסי) הגעתי לאחר שהות ממושכת בלוס אנג'לס, שם כאמור הייתי בסצנת המוזיקה הקלאסית. המעבר נבע, בעקבות ביקוש גובר לקונצרטים באירופה של בעלי לשעבר – המלחין האמריקאי, אריק ויטקר סיבה נוספת הייתה רצון למצוא בית ספר איכותי לבננו, אש, שהיה אז בן שש, ולקצר את המרחק לארץ. למרות שהייה בדרך
כלל סגרירי, אהבתי את החיים בלונדון… הייתי מאושרת", מציינת פליטמן, כשהיא משווה בין לונדון לאיכות החיים בלוס אנג'לס. העולמות המוזיקליים שלה ושל בעלה מתחברים ואף מתנגשים, כמו במחזמר שהוא כתב, "גן העדן האבוד" שהועלה מספר פעמים בארה"ב והוצג גם בווסט-אנד, ובו פליטמן הייתה אחת הזמרות במופע. "היה תהליך של למידה", היא מספרת על העבודה המאתגרת עם בן זוגה. "צריך ללמוד לא לקחת דברים באופן אישי, משני הצדדים, ולא לתת לרגש להתלקח. עשינו הרבה קונצרטים קלאסיים יחד ולמדנו לדבר בצורה מקצועית".

אך לונדון הייתה גם הקש ששבר את גב הגמל והזוג החליט להיפרד ולחזור ביחד ללוס אנג'לס.

משנה תוקף לבוב דילן

את גם כותבת שירה?
אני צריכה להודות בעניין הזה שוב לאריק. יש לו תכונה של פרגון לכל מי שעובד בסביבתו והוא גורם לו להיות שותף בתהליך היצירה וליצור בעצמו. כך למשל את חמישה שירים עבריים כתבתי אחרי שחברים מגרמניה היו שותפים להזמנת יצירה. אריק עודד אותי בכיוון וכך נולדו השירים, אבל אני לא מלחינה, לכל היותר מחברת מוזיקה".

על איזו יצירה זכית בגראמי?
"זו היצירה 'מיסטר טמבורין' של ג'ון קורליאנו שנכתבה לטקסטים של בוב דילן. לדעתי הנוסח של קורליאנו מעניק לטקסטים החשובים של בוב דילן משנה תוקף ומשנה משמעות. היצירה נכתבה בהתחלה לזמרת הנפלאה סילביה מקניר, שגם שרה אותה בליווי פסנתר באולם 'קרנגי'בניו יורק. אחרי כמה שנים קורליאנו ערך מהיצירה נוסח תזמורתי והוא רצה אותי ליצירה הזאת. אנחנו משתפים פעולה בעוד יצירות".

את מגדירה את עצמך כהצלחה?
"ברגע שנגמר משהו אחד, אני לא אוהבת את מה שאני עושה, ומרגישה שאני מסוגלת להגיע לאיכות יותר טובה ולשפר. אבל החיים, הגיל והניסיון לימדו אותי שאם אתה שלם עם עצמך, אפילו כשיש מקום לשיפור, אם אתה אסיר תודה ומרוצה במה שאתה עושה עכשיו – אז אתה כן הצלחה. לדעתי, זה לא עניין של הישגים חיצוניים גראמי', כסף וכד"'…

אז סוד ההצלחה הוא אושר פנימי?
"אני לא חושבת שאי פעם אגיע לנירוונה. אני לא בן אדם שישיג את זה עד המוות או משהו, אבל אולי הסוד הוא שהחיים הם תהליך, להיות שקוע בתהליך ולנסות ליהנות ממנו".

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות