Connect with us

טוב לדעת

דיני ירושה בישראל: הקשר בין רומנטיקה ויחסי ממון

Published

on

– מאמר שני בסידרה –

בשבוע שעבר התחלנו לדון בסוגיה מה קורה לרכוש הזוגי כאשר אחד מבני הזוג הולך לעולמו, ומה הן זכויותיו הממוניות של בן הזוג שנותר בחיים לאחר מות בן הזוג השני.

במאמר זה נבחן מקרה שבו בן הזוג המנוח הותיר אחריו צוואה אבל לא נערך בין בני הזוג הסכם ממון. לאחר מותו פרץ סכסוך מר על ירושתו בין האלמנה לבין בנותיה (תיק עמ״ש 63191-01-14 מחוזי תל אביב). מעשה שהיה כך היה:

המנוח היה נשוי לאשתו הראשונה כ-19 שנים עד למותה בשנת 1978. בשנת 1979 בהיותו בן 50 נישא המנוח בשנית, לאישה צעירה בת 21. מנישואין אלה נולדו להם 5 ילדים. המנוח היה איש אמיד. אשתו השנייה הייתה נטולת השכלה, ואף טענה בבימ״ש שלא ידעה קרוא וכתוב.

המנוח השאיר אחריו צוואה משנת 1999. בצוואה ציווה המנוח את עיקר רכושו לחמשת ילדיו, בעוד שלאשתו לא הוריש דבר, זולת זכות מגורים בדירת מגוריהם של בני הזוג ופנסיה חודשית.

יש לציין, כי המנוח רכש נכסים בזמן הנישואין, ואת חלקם רשם גם על שמה של אשתו השנייה. לאחר מות המנוח, האלמנה הגישה תביעה נגד העיזבון וחמשת ילדיה. בתביעה עתרה לפסק דין הצהרתי, לפיו היא זכאית למחצית מכלל הזכויות אשר נצברו על ידי בני הזוג, ובכלל זה דירת המגורים שבה חיו ושהייתה רשומה על שם המנוח ואשתו הראשונה. שלושה מילדי בני הזוג, תמכו בעמדת אימם, והסכימו למתן פסק הדין שביקשה האם, ואילו שתי בנותיה התנגדו, וטענו כי למנוח (אביהן) לא הייתה כוונת שיתוף עם האם בנכסים הנדונים. מטרת התביעה שלה הייתה לקבוע, כי גם בנכסים שהיו רשומים רק על שם בעלה המנוח, היא בעלת מחצית הזכויות, בטענה שהייתה לו כוונה לשתף אותה בכל נכסיו. לפיכך, טענה האלמנה כי יש לצמצם היקף עיזבון המנוח למחצית מכלל הנכסים, ולקבוע כי המחצית השניה היא בבעלותה המוחלטת. מה המשמעות הכלכלית של תביעת האלמנה? או במילים אחרות, מה תהיה התוצאה של צמצום היקף העזבון כפי שהאלמנה תובעת או של אי קבלת התביעה?ֿֿֿֿֿ

צמצום היקף העיזבון: האלמנה תהיה בעלת מחצית כלל הנכסים שבבעלות המנוח, גם אם היו רשומים על שמו בלבד = ½ יעבור לבעלותה רק המחצית הנותרת של הנכסים שבבעלות המנוח עוברת לעיזבון המנוח לחלוקה בין היורשים הילדים יורשים את המחצית הנותרת לפי הצוואה המדירה את האמא.

שלושה מילדי בני הזוג, תמכו בעמדת אימם, והסכימו למתן פסק הדין שביקשה האם, ואילו שתי בנותיה התנגדו, וטענו כי למנוח אביהן) לא הייתה כוונת שיתוף עם האם בנכסים הנדונים

איזון המשאבים לפי חוק יחסי ממון: האלמנה לא תהיה בעלת זכויות בנכסים “חיצוניים״ שהיו בבעלות המנוח מלפני הנישואין או שקיבל בירושה או במתנה הנכסים החיצוניים שרשומים בלעדית על שם המנוח יעברו בשלמות לעזבונו הילדים יורשים את מלוא הנכסים החיצוניים לפי הצוואה המדירה את האמא.

עיקר הסכסוך בין האם לבנותיה התמקד בנכסים שהיו בבעלות המנוח מלפני הנישואין: דירת המגורים שהייתה רשומה על שם המנוח ואישתו הראשונה המנוחה, דירה נוספת שנרכשה על ידי המנוח ואחיו, ומגרש שנרכש על ידי המנוח.

כך הכריע בית המשפט בסכסוך שבין האם לבנותיה:

– נפסק כי על בני הזוג חל חוק יחסי ממון בין בני זוג, נוכח העובדה שנישאו זה לזו בשנת 1979. ולכן יחול עליהם הסדר איזון המשאבים.

– יש מקרים שבהם למרות הוראת חוק יחסי ממון (סעיף 5) , המחריגה מאיזון המשאבים נכסים מסוימים, ובכלל זה נכסים שנצברו טרם הנישואין, הפסיקה הכירה ברבות השנים באפשרות לקיום שיתוף בנכסים שנצברו קודם לנישואין, בין מכח מתנה ובין מכח הסכמה לשיתוף, בין במפורש ובין בדרך התנהגות.

–  במקרה דנן, מתוך חומר הראיות שהובא, לא ניתן ללמוד על כוונת שיתוף מצד המנוח לגבי נכסים שהיו בבעלותו הבלעדית. לא רק זאת, העובדה שהמנוח הדיר בצוואתו את אשתו מהירושה מדברת בעד עצמה, ומוכיחה כי לא הייתה למנוח כוונה לשתף את אשתו בכלל הנכסים שבבעלותו.

סיכומו של דבר: בית המשפט דחה את ערעור האלמנה, דהיינו: נדחתה תביעתה לצמצום היקף העיזבון; כלל הנכסים שהיו רשומים רק על שם האב עברו בשלמות לעיזבונו; רק הילדים זכו בנכסים אלה ואילו האלמנה נושלה מרכושו של בעלה המנוח, כפי שציווה בצוואתו.

****הערה: אין לראות בתוכן המאמר יעוץ משפטי או תחליף לייצוג ספציפי ע״י עורך דין לכל מקרה לגופו

 

עורכת- דין אסתר כהן צרויה , LLB היא בוגרת אוניברסיטת תל אביב ומומחית בדיני ירושה ומקרקעין בישראל. היא בעלת ניסיון רב בייצוג תושבי חוץ בישראל בתחומים הנ״ל. טלפון: 972-367-01026 +; נייד:972-522-242349 דוא״ל: esther@zeruyalaw.com mailאו באתר:www.zeruyalaw.com

 

 

טוב לדעת

מה הקטע עם להישען לאחור במטוס?

Published

on

נוסעת שצילמה בטיסה נוסע שדוחף את המושב המושען שלה הציתה דיון סביב שאלת ההישענות עתיקת היומין ■ מנכ"ל דלתא איירליינס: "לפני שנשענים ראוי לשאול את האדם מאחוריך אם זה בסדר"

האינטרנט והטוויטר גועשים השבוע בשאלה הרת-גורל: האם זה בסדר להשעין את מושב הכיסא אחורה במטוס? הכל התחיל כשהנוסעת וונדי וויליאמס פירסמה סרטון של 45 שניות בטוויטר, שבו היא נראית נשענת אחורה במושב במטוס, כשהאדם שיושב מאחוריה דוחף שוב ושוב את המשענת שלה. בסרטון אפשר לראות שהמגש המתקפל של הנוסע פתוח, ושהטלפון שלו מונח עליו. "הוא כעס שהשענתי את המושב שלי והכה בו בערך תשע פעמים בצורה חזקה. בשלב הזה התחלתי לצלם אותו", כתבה וויליאמס בטוויטר. הדחיפות האלה המשיכו לכל אורך הטיסה בת ה-80 דקות.

היא גם אמרה שהדייל של אמריקן איירליינס נזף בה, ביקש ממנה למחוק את הסרטון ונתן לה התראה על הפרעה לנוסע. הנוסע המטריד לעומת זאת קיבל קוקטייל על חשבון הבית. "נתנו לו רשות להמשיך, ולא יכולתי לעשות עם זה כלום", היא אמרה בראיון ביום שישי שעבר. אמריקן איירליינס הגיבה כי היא מודעת למחלוקת בין הלקוחות שהתרחשה בטיסה. "אנחנו מפצירים בלקוחות שלנו לכבד אחד את השני", אמר רוס פיינשטיין, דובר מטעם החברה.

התגובות על הסרטון ברשת לא איחרו לבוא, וכרגיל לא הציגו דעות מורכבות מדי: או שאתה אדם שנשען אחורה, או שלא. לפי הנרי הארטולדט, אנליסט שמתעסק בתעשיית התיירות, כללי ההתנהגות בשמיים מסובכים למדי: החוק הלא-כתוב בקשר להישענות אחורה אומר שעדיף להימנע מהפעולה. "הנימוס אומר שנשענים אחורה רק כשבאמת חייבים. גם אז, צריך להשעין את המושב רק במעט, מבלי לפלוש יותר מדי לשטח של האדם מאחורייך". לדבריו, הנוסע שישב מאחורי וויליאמס התנהג שלא כשורה. "יש לאדם זכות להישען אחורה. זה אולי לא הוגן, אבל החיים אינם הוגנים". הוא הוסיף כי הזינוק במספר הנוסעים והקטנת המרחב האישי במטוסים "הופכים את הרגשות במטוס לעזים יותר".

בראיון ל-CNBC, מנכ"ל דלתא איירליינס, אד בסטיאן, הסכים עם החוק הלא-רשמי של השמיים. לדבריו, "הדבר הנכון לעשות לפני שנשענים אחורה הוא לשאול את האדם מאחוריך אם זה בסדר". רשות התעופה הפדרלית נמנעת מלהסדיר את גודל המושבים במטוסים, חרף תלונות של נוסעים בנושאי נוחות ובטיחות. וויליאמס נותרה בינתיים בעמדתה. "אני אמשיך להישען", כתבה. "חברת התעופה צריכה לטפל בבעיה, לא אני"

המשך לקרוא

טוב לדעת

מזל טוב: מתי כספי בן 70

Published

on

אחד המוזיקאים החשובים של ישראל, שגם בילה כמה שנים הזויות בלוס אנג'לס, חגג השבוע יומולדת • לרגל האירוע יואב קוטנר מבקש להזכיר לכם כמה הוא ענק, וכמה יצירות הוא הספיק להעניק לנו

מתי כספי עולה לבמה, מניד בראשו לקהל, מתיישב ליד הפסנתר או לוקח גיטרה – ומתחיל לשיר. וכשהוא שר, הוא לא בן 70. המוזיקה של מתי כספי חסרת גיל. היא שמימית, מושלמת, הכי עצובה בעולם, הכי מצחיקה בעולם, תמיד מרגשת ומעוררת. כשהוא שר ומנגן – הכל נעלם כלא היה. הוא מעביר אותך לעולם אחר.

מתי כספי הוא אחד המוזיקאים הישראלים שאני הכי מעריץ ואוהב מאז התחלתי להאזין למוזיקה, לפני יותר מ־40 שנה. מאז הוא חלק מפסקול חיי, מאהבותיי, ממשפחתי. לפעמים מפגש מחודש עם אמן שאהבת פעם – עשוי להיות מאכזב. הרי כמעט שום דבר לא נשאר כמו שהוא בזיכרונות שלנו.

אבל במקרה של מתי כספי זה לא ככה. יצא לי לפגוש אותו לא מעט בשנים האחרונות, גם כצופה בהופעות שלו וגם קצת יותר מקרוב, במפגש על הבמה או בשיחה אישית לתוכנית טלוויזיה, והקסם שלו לא פג. הדיוק המושלם בנגינה ובשירה, החום והתקווה שיש במוזיקה שלו, ההומור המשונה שבין השירים – כל אלה עדיין קיימים, ואף משתבחים עם השנים. 

יצירה מקורית ואישית

ברור וידוע שכמות היצירה החדשה של כספי ב־20 השנים האחרונות אינה בנפח של השנים הראשונות. ככה זה כמעט אצל כל אמן, אבל איכות הביצוע והמחויבות הבלתי מתפשרת לשירים – אלה לא נחלשו. 

נכון, הוא התבגר, אבל זה רק מוסיף עוד עומק לקלאסיקות הרבות שיצר. כששומעים אותו שר היום את "ברית עולם", "ואותך", "זה מכבר" או שירים נוספים שיצר בשנות ה־20 לחייו, מרגישים שהגיל והבגרות רק מוסיפים ליופי. ויש במחסנים שלו כל כך הרבה יופי. 

כספי הוא אחד המוזיקאים הכי פוריים ומגוונים שפועלים בארץ מאז סוף שנות ה־60. הוא מושפע ממגוון רחב של סוגי מוזיקה, ממוזיקה ברזילאית ועד מוזיקה בלקנית, מ־Fאנק ונשמה ועד מוזיקה קלאסית, משירי ארץ ישראל ישנים ועד בלוז, מפופ ועד רוק מתקדם, מתזמורי ענק ועד מינימליזם מעודן. 

הוא מטמיע בלחניו ובעיבודיו את ההשפעות הרבות שלו והופך אותן ליצירה מקורית ואישית, שהיא בעלת צבעים רבים אך תמיד מאוד אופיינית לו ומזוהה איתו. 

שימו לב לשיר, לא לגימיקים

תרומתו העצומה למוזיקה הישראלית מוסיפה להדהד גם 40 שנה אחרי. בימינו, כשהכל חולף במהירות, אולי כדאי להזכיר שמתי כספי היה שם הרבה לפני תוכניות הריאליטי והרבה לפני יו־טיוב. והוא תמיד עשה את זה בדרכו המיוחדת. עומד על הבמה בפנים קפואות, כמעט ללא תנועה, כמו אומר "שימו לב לשיר, לא לגימיקים של ביצוע". והקהל שם לב. 

בעשר השנים הראשונות לפועלו היה לו הספק כמעט חסר תקדים: להקת פיקוד דרום; שלישיית "לא אכפת להם"; "מאחורי הצלילים" עם שלמה גרוניך; מלחין ומעבד בשירים ובאלבומים של חוה אלברשטיין, אושיק לוי, מאיר אריאל, דני ליטני, נתנאלה, יוסי בנאי, חנן יובל, דורי בן־זאב, יהודית רביץ, יצחק קלפטר, יעל לוי, דני רובס, ארז הלוי, ריקי גל, ועוד ועוד ועוד. 

חשבו על רשימת השירים הבאה: "אני מת", "פנקס הקטן", "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה", "אחותי הקטנה", "כלבלב הו בידי בם בם", "שיר היונה", "איך זה שכוכב", "הנה הנה", "אליעזר בן יהודה", "שלא ייגמר לי הלילה", "בלילות הקיץ החמים", "זה מכבר", "מקום לדאגה", "עוד יבוא היום", "ימי בנימינה". קלאסיקה אחרי קלאסיקה, שכולן נוצרו עוד לפני שמלאו לו 30. 

40 שנה אחרי הוא כבר אייקון ישראלי. מזל טוב, מתי. 

המשך לקרוא

טוב לדעת

11 מיליון איש בוכים: סרטון הפרידה של הספורטאי מהכלב שלו שכבש את הרשת

Published

on

מיליוני אנשים צפו בפרידה העצובה של טים טיבו מברונקו, שמלמדת המון על הקשר המדהים שבין בני אדם לחיות המחמד שלהם

שחקן הבייסבול והאושייה האמריקאית טים טיבו אמנם סופר למעלה מ-5 מיליון עוקבים באינסטגרם, אבל הסיבה שבגללה שמו הפך לוויראלי בסוף האחרון לא קשורה לאיזה מהלך מדהים שביצע במדי הניו יורק מטס – אלא בגלל סרטון מרגש בהשתתפותו של כלבו האהוב ברונקו. "זאת אחת הפרידות הכי קשות שחוויתי", כתב טיבו בחשבונות המדיה שלו, שעות לפני מותו של כלבו האהוב, אז בחר לשתף את רגעיו האחרונים לצד חיית המחמד שלו ותיעד את הפעם האחרונה בה האכיל את ברונקו. ״רציתי לחלוק כבוד מיוחד ל'ילד' המתוק מכולם. תודה על כל השמחה שהבאת לנו ועל כל הזיכרונות", כתב טיבו לצד הסרטון שפרסם וסופר כבר למעלה מ-11 מיליון צפיות.


טיבו החל את הקריירה שלו  בענף הפוטבול האמריקאי, אז שיחק במדי הדנוור ברונקוס – משם בחר את השם לכלבו האהוב. אחרי הפיכתו של הסרטון לוויראלי ואלפי הודעות התמיכה שקיבל, כתב טיבו פוסט נוסף שהצליח לרגש את המיליונים שעוקבים אחריו: "אני אסיר תודה על התמיכה והאהבה שאתם מעניקים לי. יכולתי להניח לברונקו לנוח על משכבו בשלום ולהשאיר אותו במקום מאוד מיוחד בשבילי. תודה לכולם על האהבה. אני אוהב אותך ברונקו".

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות