Connect with us

Featured

בזכותי הרבה ישראלים שינו את הדעה שלהם על רומנים"

Published

on

ננסי ברנדס לא נח לרגע: אחרי שהחלים מחיידק אלים שכמעט גרם למותו הוא מעלה מופע חדש שמשלב הומור שחור וטיפול נמרץ ראיון משעשע לקראת הופעתו ב10- בספטמבר במועדון המארק בלוס אנג'לס

ננסי ברנדס לא מפסיק להצחיק אפילו לשניה אחת. זכותו אני כבר שלוש שנים מגעגע מצחוק, מקבל טלפונים ממנו באמצע הלילה, בדיחפונים. בשבוע הבא הוא כבר יהיה כאן. ב-10 בספטמבר הוא יבדר ויצחק אותנו במועדון הארועים הוותיק "המארק" בשדרות פיקו. בראיון מיוחד הוא מספר על עליתו ארצה בגיל 27 ועל ניהול חיי משפחה נורמליים עם מפעל שלם של ילדים ונכדים. הוא עוזר לכולם, אבל קשה לו לסרב להופעות, מה גם כשהנכדים שלו גדולים יותר מהילדים שלו.

כבר בשלב הראשון של הראיון הוא משחרר איזה ויצ קטן: "הנכדים שלי יכולים לעשות בייביסיטר לדודים שלהם. הנכד שלי לא הסכים לשחק עם הבת שלי כשהיא הייתה בת שנתיים", מוסיף ננסי שמן למדורה, הוא אמר לי, 'סבא, אל תכעס, אבל דודה עושה עליי פיפי'".

איך אתה מסביר את התסבוכת הזאת?

זה אולי מסובך להבנה, אבל פשוט להכנה. יש לי שתי בנות מהנישואים הראשונים. ליאור, הבכורה, אמא לשלושה. אחרי שהתחתנתי בשנית נולדו לנו יונתן ואמה. שני הילדים מנישואיו השניים קטנים יותר משלושת הנכדים. הילדים שלי לא יודעים איך לקטלג את גרושתי", הוא מגחך גיחוך רומני כזה. "הם לא יודעים מי האישה הזו שהיא אמא של האחיות הגדולות שלהם. מה זאת אומרת אמא של האחיות שלהם? הם לא מצליחים לפענח את זה". גם אני מגרד את הפדחת.

ננסי ברנדס, בדיוק כמו שאתם חושבים. עם המבטא הרומני הכבד עם כל השטיקים והמניארות של קומידיאנט אירופאי שהתאקלם בלבנט המחוספס. מבדיחות הרומניות על צ'ורבה וממליגה הוא עבר ללתיבת הדואר הפרטית שלו ולמשפחה, שם יש לברנדס ליטראז' של החומר המצחיק. הוא מתיחס למשפחה כרמש מרבה רגליים: יש לו שתי גרושות, חברה חדשה, ארבעה ילדים, שלושה נכדים ופער גילים מטריף. בנוסף לזה גם הבת הבכורה היא חוזרת בתשובה כמו שננסי אומר:. "פעם היא היתה חסידת ברנדס, היום היא חסידת ברסלב תושבת יבניאל".

"כשהכרתי את החתן שלי שאלתי אותו מה המקצוע שלו", משתעשע ברנדס. "הוא אמר לי, 'אני קבלן'. שאלתי אותו, מה אתה בונה?' אז הוא אמר, אני בונה עליך'"…

"צחוק צחוק אבל אני מסתגל למצב במשפחה. הם מתארחים פה אבל לא אוכלים פה, אז אני הולך אליהם ומסתדר הכי טוב. אני מכבד אותם. אתה עושה סוויץ' במוח ונכנס למרחב אחר. יש לי הרבה חברים חילונים שאומרים 'מה זה הדתיים האלה?' אבל לי אין שום קונפליקט. אני מגיע אליהם בשבת עם האוטו עד הדלת, אבל בתוך הבית אני לא מדליק אור וכאלה. הבת שלי יודעת שאם לא אגיע בשבת בבוקר היא לא תראה אותי, כי אין לי זמן אחר. אני אומר לה 'מחר בבוקר אני בא כי אני מתגעגע אליכם'. אין אצלה שום זיוף, היא עד הסוף. מגולחת, פאה, הכו".

אז מה מפריע לך בכל זאת עם האדיקות שלהם?

"זו נקודה כואבת כי קשה לי מאוד שהנכדים שלי בחיים לא ידעו מי זה שייקספיר, מי זה בטהובן, מי זה ברהאמס, ספילברג. זה חורה לי. יש הרבה נושאים שאני רוצה לדבר עליהם עם הנכדים שלי, והדרכים חסומות. הם מתים עליי, אני מביא להם מתנות וחיבוקים, אבל אני לא נכנס לשטחים שאני יודע שאין אליהם כניסה. הם גם באים אלי הביתה. משחקים עם הילדים שלי.

אין להם אינטרנט בבית, טלוויזיה, כלום. אין להם מושג אפילו מי זה קופיקו. נכון, שהילדים שלי, כשיהיו גדולים, ידעו מי זה הרמב"ם. נכון שהם לא ידעו להתפלל וכאלה, אבל הנכדים לא יודעים שום דבר על תרבות עולמית אלמנטרית, ובחיים לא ידעו. הם לא בסביבה שיודעת מי זה בטהובן. כל טמבל יודע מי זה. זה חורה לי. מצד שני, הם מאושרים וכל אבא רוצה לראות את הילדים שלו מאושרים. מה לעשות? יש מחיר לאושר."

מה גרם לך להפסיק לצחוק על רומנים?

"בעבר העלתי הכל לבמה, מול קהל, לא דפקתי חשבון על מושא הבדיחות המסורתי שלי, מבית. במשך שנים הסתלבטתי על הרומניות וממילא על עצמי. ספגתי אש וגופרית מבני התפוצה שלי. יש אחוז קטן מאוד של רומנים בארץ שהתלוננו מאוד על האירוניה העצמית שלי. לדעתי אין דבר חזק יותר מלעלות על הבמה ולצחוק על המוצא שלך, המשפחה שלך, הסטיגמות שיש עליך. יעקב כהן הצליח כי הוא צחק על מרוקאים ואף אחד לא כעס. אצל הרומנים לצערי יש אחוז מסוים שהוא רגשי, בלי הומור, עם הרבה רגשי נחיתות. לפעמים אני מתבייש שהם שייכים לעם הזה.

הם צועקים לי ברחוב, 'למה אתה לא צוחק על תימנים וגרוזינים? למה אתה צוחק עלינו? תתבייש'. הייתי מקבל מכתבים מעורכי דין, מאיגוד העולים מרומניה. היום כבר לא, כי אני צוחק עליהם הרבה פחות. אנשים התקדמו, וחלק מהם הלכו לעולמם. זה יישמע מאוד לא צנוע, אבל בזכותי הרבה ישראלים שינו את הדעה שלהם על רומנים."

מה הסוד של סטנדאפ מוצלח?

"בסטנד-אפ ספר לאנשים כמה לא טוב לך, זה מכנה משותף שעובד בכל מקום. אתה מספר שנדפקת? יופי, הם מתים על זה, עכשיו אנחנו רגועים, תמשיך לספר. הם נורא נהנים כשאצלך יותר גרוע. זה המנגנון הסודי שלי".

עלית לארץ מרומניה בגיל מאוחר,27 . למה עזבת?

"אכן הצלחתי שם מאוד, אין מדיה שלא הכירה אותנו ואין מקום שלא הופענו בו אבל המשטר חנק אותי והייתי חייב לקום ולעזוב. בהופעת הפרידה שעשינו היו למעלה מ- 30,000 איש שבאו לראות אותנו בפעם האחרונה כששמעו שהלהקה מתפרקת".

מחפש קהל כפייתי

בפועל לננסי ברנדס תמיד היה טוב גם כשלא היה לו טוב. הוא אופטימיסט להפליא ורואה תמיד את הצד הטוב של המטבע.טוב, הוא יכול להשוויץ במשפחה, בחברים, בקריירה, במיוחד בזו המוזיקלית, שתודות לקריירת סטנד-אפ ארוכה כמעט נשכחה לגמרי. הוא עלה לארץ מבוקרשט כרוקר מצליח ופסנתרן, אבל הפך בארץ למעבד מוזיקלי. "3,400 עיבודים רשומים באקו"ם על שמי", הוא מזכיר. כעולה חדש בן 27 התחיל אצל אילנית ומיד זינק. "את 1982 לא אשכח. 'הפרח בגני', הורה'. בשנה ההיא הפכתי מפסנתרן למוזיקאי מבוקש. זה היה מטורף. ישנתי באולפן. עבדתי עם זוהר ארגוב, חיים משה, שלומי שבת בתקליט הראשון, מרגול, זהבה בן, שימי תבורי, כולם. קיבלתי פרסים על מוזיקה לשני סרטים, 'אבא גנוב' ו' טיפת מזל.

אפילו עם הזמר המנוח שמוליק קראוס עבד כמה חודשים. "איש אלים", הוא נזכר. "עבדתי איתו כמה חודשים בסך הכל. הייתי עולה חדש והוא היה מספר עליי בדיחות שלא הבנתי. בדיעבד אני מבין שהיה לו פיצול אישיות. היו רגעים שהוא היה נחמד וחם ונותן לי חיבוק, והיו רגעים שהוא היה אלים עם הסביבה. אנשים היו נעלבים ממנו".

מה הייתה גולת הכותרת המקצועית שלך באותם הימים?

"גולת הכותרת הייתה האירוויזיון. אז גם הפכתי למעבד מוזיקלי מוכר. פעם עם אבי טולדנו ו"הורה" ופעם עם "חי" ועפרה חזה. אבל אני לא מתגעגע. איבדתי עניין בתחרות הזו לפני עשור, היא הפכה לתחרות של הפגנה טכנולוגית, של הייטק, תאורה וביגוד. פחות מוזיקה. לשבת ערב שלם ולשמוע 24 שירים שתשעים אחוז מהם משעממים – זה מיותר. אין לי סבלנות לזה. אתה זוכה את השיר שזכה לפני שנתיים? אין לך מושג. אבל שיר שזכה לפני 30 שנה אתה זוכר. התחרות הזו איבדה את הרלוונטיות שלה.

זה שואו של ערב אחד ואין שום השלכות עתידיות על הזמרים האלה. לא יקרה להם כלום. זה שזכית באירוויזיון לא מעניין אף אחד".

אילו עוד ציוני דרך יש ברזומה שלך?

"לפני הרבה שנים ניצחתי על תזמורת חיל האוויר. הייתי במדים, וזה לא ממש הסתדר. גם לצה"ל לא יום אחד הופענו בטקס צבאי", הוא מספר. "נגמרה חלוקת האותות בטקס ומפקד חיל האוויר דאז, הרצל בודינגר, עלה לברך את כל הטייסים. הוא עלה לבמה, כנראה יום לא טוב, ואמר 'חיילים, עלו והצליחו'. לא היססתי. עליתי אחריו ואמרתי 'כבוד המפקד, אני חייב להגיד לך משהו: שמעתי בחיים שלי הרבה נאומים אבל כזה דבר מרגש לא שמעתי. כולי צמרמורת. אני יושב בחוץ ובוכה כמו ילד. מאיפה אספת את המילים? מישהו כתב לך את זה. בטוח. זה לא אתה. לא יכול להיות'. הקהל נקרע, והוא בא לבמה, חיבק אותי".

ספר לנו על ה'סופרנוס'

"נשארתי על הבמה, אבל החלפתי את המוזיקה בסטנד-אפ. הקמתי הרכבים, העלתי מופעים ושיתופי פעולה ששילבו את שני התחומים, המוזיקה וסטאנד-אפ. בפרויקט האחרון, 'סופרנוס', שילבתי 44 נגנים, זמרות סופרן, טנורים, נגיעות אלקטרוניות ואני הייתי אחראי הדאחקות. זו היתה מפלצת".

תן לי דוגמא לסיטואציה משעשעת מהחיים

"לפעמים גם כשאני לא מופיע, אני מתניע סיטואציות, אני מחפש קהל כפייתי ,לפני שנה בערך הגעתי לאיזו פגישה. היו לי עוד 20 דקות, חיפשתי מה לעשות. הלכתי למגרש גרירה של העירייה. באתי לשומר ואמרתי לו, אדוני, האוטו שלי חנה כל הבוקר באדום לבן ולא גררתם אותו. המצפון שלי מעיק עליי, הבאתי לכם את האוטו'. הבנאדם היה בהלם. 'אדוני, אין דבר כזה'. התעקשתי והכנסתי את האוטו. ארבע שעות, לא שילמתי שקל. חניה בחינם. בהומור, במקרים כאלה במיוחד, אתה יכול לצאת הכי פאתטי. הנורה הזו של הפאתטיות דלוקה אצלי 24 שעות ביממה. לא להיות פאתטי וכפייתי. ברגע שאתה מתעסק בהומור זו הסכנה הכי גדולה".

"היתה תקופה שהייתי זומבי"

לפני מספר שנים היה ננסי ברנדס בין חיים למוות. הוא שכב במשך חודשים בבית חולים, כשאשתו לשעבר לצידו. הכסף אזל אחרי שלא היה יכול לעבוד במשך שנה, ואחרי שחזר לעצמו, קרה הדבר שהוא הכי פחות ציפה לו: הזוגיות נסדקה ונשברה. לפני חודש היא לקחה את הילדים ועזבה את הבית. כעת, בגיל 72 הוא מעלה מופע עם שימי תבורי , זוכה לחיקוי ב"ארץ נהדרת".

ננסי: "החיים שלי במכה אחת. היו לי פתאום כאבים עזים, סבלתי מהזיות, ולאחר שהתחלתי לדבר בצורה לא ברורה באחת מתוכניות הבוקר, מיהרו לפנות אותי לבית חולים. שם אושפזתי במחלקת טיפול נמרץ, עם חשש לקריסת מערכות כללית. בדיקות הדם גילו מתקפה של חיידק אלים.

"היתה תקופה שהייתי זומבי. לא זיהיתי אנשים בתמונות, נעלמו לי המילים, ונבהלתי שלא אצליח לחזור לעצמי. לשמחתי, הכל חזר לתפקוד מלא. אם חס וחלילה לא הייתי יכול לחזור לבמה, אני לא יודע איך הייתי יכול להמשיך לחיות. הבמה זה החיים שלי"

הוא נזקק לתקופת החלמה של חצי שנה – מתוכה ארבעה חודשים של אשפוז וטיפולים שונים. "עוברות לך בראש הרבה מחשבות. חשבון נפש של איפה טעית, ומה היית יכול לתקן. למרות שתחזיות הרופאים היו מאוד שליליות, לרגע לא האמנתי שיקרה משהו דרסטי. אם אתה אופטימי וחזק, אתה עוזר לגוף להילחם.

"המשכתי ליצור. את המופע עם אורי גלר כתבתי תוך כדי אשפוז. החיידק הביא לי הרבה רעיונות, וכנראה אצטרך לשלם לו זכויות יוצרים. גם החלטתי לכתוב ספר אוטוביוגרפי. לקחתי סופר צללים, ואנחנו בשלב הכתיבה. בגלל שהספר מתחיל כשאני רואה אור לבן בטיפול נמרץ, אז יקראו לו 'חיידק במה".

מה היעוד שלך בחיים?

"מעטים שולטים בהומור ובמוזיקה ואני שמח שאני אחד מהם. אין מנצח שמשלב סטנד-אפ ומוסיקה כמוני, זאת השליחות שלי: לשמח כמה שיותר אנשים. לקחת את הדברים בפרופורציה נכונה, כדאי שנבחר בקפדנות את הרגעים שאנחנו מחליטים להתעצבן מהם. אין סיבה להתעצבן כי זה לא עוזר אלא רק גורם לצד השני ליהנות מזה".

ואחרי כל התלאוות והחתחתים שעבר בחייו הפרטיים והמקצועיים, ברנדס לא פולט טיפת מרמור. עניין עקרוני אצלו, זחיחות 24/7. " אתה מדבר עם בנאדם שטוב לו", הוא אומר. "מצטער להגיד לכם, חברים, טוב לי. פשוט טוב לי. אתה יכול לעשות מזה כותרת: ננסי ברנדס חי וטוב לו בחיים".

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Featured

על כוס קפה עם מאיה

Published

on

מעוטף עזה להוליווד: ילדותה של השחקנית מאיה שמחי-עטר בקיבוץ ניר-עם לוותה בטראומות הקשורות לממ"דים וקסאמים • עכשיו היא השאירה את הבעל בבית לטובת מרתון אודישנים בלוס אנג'לס במטרה להפוך לגירסה הישראלית של פנלופה קרוז • חשיפה נאה

ההחלטות הכי גדולות בחיים של השחקנית מאיה שמחי עטר נעשו בממ"ד בביתה שבקיבוץ ניר-עם בעוטף עזה. שם היא גם החליטה לנסות את מזלה בלוס אנג'לס. בעבר היא נבחנה לתפקיד ראשי לסרט הוליוודי שובר קופות "DIVERGENT" וההזדמנות הזו
השאירה לה טעם של עוד.

"מאוד התלבטתי אם להגיע לכאן. הרגשתי נוח כבר מקצועית בישראל וזה היה נראה לי מפחיד. אני זוכרת את הרגע שבעלי ואני דיברנו על זה, ישבנו בממ"ד בבהלה היסטרית כשהקסאמים מתפוצצים בחוץ וגרמו לי לחשוב על מה עוד חשוב לי להספיק בחיים האלה. לא רציתי להתעורר עוד עשרים שנה ולהגיד לעצמי "יאללה, איך לא העזת?!" וזהו, זה היה זה, החלטתי שאני נוסעת. בכלל, יצא שהממ"ד הפך להיות סמלי עבורי לרגעי החלטות משמעותיות בחיים."

לפני הנסיעה נערכה לכבודה מסיבת פרידה ואחר כך היא עלתה על המטוס וטסה בעקבות החלום כמו שחקנים רבים מכל העולם. היא פחות מחודשיים בלוס אנג'לס אבל כבר יש לה מנהל, הולכת לאודישנים ומשתדלת לא לקחת דחיות באופן אישי. "אודישנים זו עבודה, כמו כל עבודה אחרת וה'לא' הוא חלק מהמקצוע, כבר הרבה פחות מתרגשת. נושמת עמוק וממשיכה. ככל שאני יותר מקורקעת ויודעת לשמור על איזון יהיה לי יותר קל וכייף במקצוע שלי. אני זוכרת שחבר טוב שלי, השחקן 'יהודה נהרי' ("ימים נוראים") אמר לי שהוא מאמין שלכל אדם יש את המתנות שלו, ואם הוא לא קיבל תפקיד כזה או אחר, זו פשוט לא הייתה המתנה שלו". אימצתי את זה. גם תראי איזו מתנה הוא קיבל עכשיו?"

היא נולדה וגדלה בניר-עם, בת לאם ממוצא ארגנטינאי ואב תימני. עד גיל 12 היא מספרת שהיא חיה בגן עדן, במקום היפה ביותר, עם מדשאות מטופחות, שדות שיבולים ומרחבים פתוחים. "בועה של אושר", היא מוסיפה, עד שהגיעו הטילים.

"לפני גיל 12 לא הייתה לי שום הכרות עם המוות. עד אז לא היו הפגזות וכל הילדות שלי גדלתי על הסיפורים של אבא; על נסיעות הטובות לשווקים בעזה. לצערי הפעם הראשונה שהמציאות הכתה לי בפנים הייתה שאספתי את אחותי הקטנה מהגן. אני זוכרת שהחזקנו ידיים והפתיע אותנו רעש מחריד. באותו היום נכנסו למציאות
חדשה ששינתה לנו את החיים."

בשנה האחרונה מצטלמת שמחי-עטר לסרט דוקומנטרי המתעד את חייה של שחקנית הגרה בעוטף עזה. "ההפקה נתנה לבעלי מצלמה וביקשה שיתעד רגעים בחיי היום יום. יום אחד הוא תפס אותי מתפרקת ובוכה על הריצפה בבית בקיבוץ תוך כדי התקפת טילים. בהתחלה הייתי נבוכה מהסיטואציה אבל אחר כך הרגשתי שחשוב יותר שאנשים יבינו מה אנחנו עוברים שם."

איך זה לגדול בצל הקסאמים וההפצצות?

"אני מרגישה שאני לא באמת אצליח לדייק את התחושה בתשובה שאתן לך. אולי פשוט: מורכב, מורכב מאוד. כנראה זו קשת רגשות מטורפת שרק אנשי העוטף יבינו. אנחנו בעיקר מותשים. עזבי, גם מותשים היא מילה קטנה מדי. תחושת הביטחון נאבדה וגם על הממ"ד קשה לסמוך שבאמת יגן עליך. התקרית הכי קשה שהייתה לי קרתה כשננעלתי מחוץ לבית במהלך הפגזת פתע. זה היה ערב מושלם, אחרי כמה חודשים של רגיעה ובדיוק החזרתי את האחיינים שלי לבית מטיול בקיבוץ. כשהייתי בדשא בדרך לבית של ההורים ופתאום הופעלה אזעקת צבע אדום' וירי הטילים כחמש שניות אחרי. מיד רצתי להתגונן וכשהגעתי לדלת גיליתי שהיא נעולה. צרחתי דפקתי על הדלת כשהטילים מתפוצצים תוך כדי מסביבי. בסוף אבא שלי שמע אותי ופתח לי את הדלת. התחושה מזעזעת, חוסר אונים מוחלט."

"החצי שנה האחרונה הייתה מטורפת והרגשתי שאני כבר על הקצה. ישבתי בין ארבעת הקירות הלבנים של הממ"ד, מאות טילים בסוף שבוע אחד, אי אפשר אפילו לברוח מהקיבוץ, כי רק בפתיחת הדלת של הממ"ד את מסכנת את עצמך. לא האמנתי שזו המציאות חיים שלי."

למה אתם נשארים שם?

״זאת שאלה שתמיד שואלים, אבל זה הבית, המשפחה, הזכרונות. אני לא יכולה להגיד לך שזו רק אידיאולוגיה, ומה ישתנה אם נעזוב? אפילו תקווה לא נותנים לנו. הנגב המערבי יכול להיות גם גן עדן קטן עלי אדמות כששקט. מי שמגיע לקיבוץ מתאהב. תחושת קהילתיות מאוד חזקה. אם מישהי יולדת למשל, כולם מגיעים אליה עם סירי אוכל, עוזרים במשך חודשים. כמו משפחה גדולה.

אפרופו ילדים, אחותי אומרת שהמציאות בעוטף דומה לחווית לידה כשנשים אומרות שהן לא יצליחו להכיל את הכאב הזה פעם נוספת ונכנסות שוב להריון. היום כשאני בשלב שלפני הילדים והחוויה הקשה של הפוסט טראומה, אני לא חושבת שאגדל את ילדי בקיבוץ בלי שיהיה שינוי משמעותי במצב הביטחוני.

מה עשית בצבא?

״הייתי מפקדת של עולים חדשים מכל העולם, העברתי טירונות וציונות יחד. שירתתי בצפון והיו פעמים שלא יכולתי לחזור הביתה כשהמצב היה מסוכן מדי. אמא היתה מתקשרת אלי ואומרת: אני מצטערת אהובה אי אפשר להגיע עכשיו הביתה".

אולי בגלל כל מה שעברת, קטן עליך להתמודד עם הוליווד

״לחלוטין. לפחות יש לי הרבה מטענים רגשיים להשתמש הם בתור שחקנית" היא צוחקת.

תמיד רצית להיות שחקנית?

״כן, אני מרגישה שזו המהות שלי. זה מה שמרגש אותי וגורם לי לרצות לחיות. זו הייתה הרגשה פנימית שכבר לא יכולתי ללכת נגדה, על אף שניסיתי בהתחלה להילחם בזה וללכת עם הזרם, עם המסלול "הנכון": צבא, טיול, תואר. למדתי במכללת 'ספיר' לימודי תואר ב'תרבות'. ואני זוכרת את הרגע הזה, יושבת בשיעור והמרצה מדבר על אקזיסטנציאליזם" והמחשבות על משמעות קיומיות לא הניחו לי תרתי משמע. אני זוכרת שחשבתי למה יש כאלה שיכולים לעשות הכל כדי לממש את החלום שלהם ואני לא?

אחרי שבוע עזבתי הכל, עברתי לתל אביב לפני שידעתי איזה בתי ספר למשחק קיימים בכלל. הייתי לפני סיום התואר והחלטתי שזה עכשיו או אף פעם, כבר לא היה אכפת לי מכלום. בפעם הראשונה בחיים שלי, עזבתי את כל מה שהכרתי והלכתי ללמוד משחק. ומאותו רגע התחלתי להבין שהמסלול חיים שבחרתי לעצמי לא הולך להיות קל, עם הקרבות אינסוף אבל לפחות עם אמת.״

כשסיימה שלוש שנים לימודי משחק היא מספרת על הרגשה של 'ריק' גדול. "היה מן תחושה של: אוקיי, מה עושים עכשיו? ואני זוכרת שבאחד האודישנים המלהקת הילה יובל' אמרה לי: "מאיה את נורא מצחיקה, למה את לא עושה עם זה משהו?!" היא בטח לא יודעת אבל היא הראשונה שעודדה אותי ליצור. באותו לילה ישבתי לכתוב וכתבתי סרטון קצר על המקום הראשון שעלה לי בראש; הקיבוץ."

שמחי עטר יצרה סרטונים ברשת שצברו מאות אלפי צפיות וגילתה שיש לה יכולות קומיות גדולות. בעקבות כך, חברות פרסום בארץ התחילו להגיע אליה עם הצעות לשיתופי פעולה והיא התחילה להופיע בפרסומות של החברות הכי הגדולות במשק. "אחת ההצלחות שלי המרגשות שלי היא פרסומת בינלאומית למונדיאל".

מה היה התפקיד הראשון שקיבלת?

״התפקיד הראשון שקיבלתי היה בהצגת תאטרון אל נקמות". הבמאי רצה שאגיע לאודישן במיוחד, אחרי שפספסתי את האודישנים כי ישבנו שבעה על סבא שלי. ביום שנגמרה השבעה הגעתי לאודישן, די שבורה וקיבלתי את התפקיד הראשי. אני מניחה שזה קשור גם לאיך שהייתי והכובד שבאתי איתו שהתאים לדמות. אבל זה היה גם רגע גדול של אושר, אחרי הרבה מאוד קושי.

״לאחר מכן הגיעו תפקידים נוספים ובמאים מוכשרים שעבדתי איתם בתעשיית הקולנוע הישראלית". התפקיד הקולנועי הראשון שלה היה בסרטו של הבמאי יעקב נס "ההספד של פיני גורביץ". זו הייתה הפקה גדולה עם בין היתר לא אחר מאשר דובל'ה גליקמן ויהודה ברקן. הסרט הסתובב וזכה בעשרות פסטיבלים בעולם. לאחר מכן הגיע תפקיד משמעותי נוסף למאיה בסרט כוס קפה" בבימויה של נורית צורף. "הסרט התעסק בסיפור האישי של נורית ותחושות החרטה והאשמה שעלו בה לאחר שנפרדה מהגבר איתו יצאה ובדרכו חזרה ממנה היא מגלה שהוא נהרג בתאונת דרכים". הסרט ייצג את ישראל בפסטיבל 'קאן' וזכה מקום ראשון בפסטיבל הסרטים WIFF באמריקה. סרטים זו האהבה הגדולה ביותר שלי אבל לשמחתי יצא לי לעבוד עם אנשים מדהימים גם בתעשיית הטלוויזיה וקיבלתי תפקיד בסדרה 'איפה אתה חי' בבימוי של ירון שילון".

איך היה להופיע ב'ארץ נהדרת?'

״ארץ נהדרת' זו התכנית בידור הגדולה והטובה בארץ ולשמחתי קיבלתי הזדמנות מדהימה לשחק שם עם משפחת טורטל'. לעבוד לצד השחקנים המצחיקים בארץ
זו מתנה".

שמחי עטר עבדה בנוסף לצד זמרים מהשורה הראשונה בארץ כאשר כיכבה בקליפים שלהם, מעמיר בניון עד אפרת גוש ולאחרונה בשיר חדש של שלמה ארצי. מבחינתי אחרי שלמה ארצי אפשר לסגור את הבסטה".

מה המשפחה שלך אמרה על ההחלטה שלך להגיע לכאן?

״לאבא שלי היו חששות, אבל ככה הוא: "אבו אל בנת'", גבר רגיש עם ארבע בנות. אבל ההורים שלי הם הכוח המאזן שלי והיום הם גם המפרגנים הכי גדולים. בכלל, האחיות שלי הן הבסיס והכוח לדרך. אני רק מדברת עליהן ואני בוכה. אולי כי אני גם רחוקה עכשיו."

לפני שהגיעה ללוס אנג'לס, היא נסעה למדריד והתגוררה שם במשך חודשיים במטרה למצוא סוכנות שחקנים ולפרוץ לשוק האירופאי. "לא ידעתי ספרדית כמעט לפני שטסתי לשם, רק: "שלום, מה קורה וכמה עולה" ולמרות שסבתא שלי היא ארגנטינאית היא לא רצתה לדבר אתנו ספרדית, רק עברית. ציונות של עולים חדשים. אני מעריכה את זה, אבל אין ספק שזה גרם לי לעבוד קשה יותר, יופי סבתא. החלטתי שאני הולכת על זה 'אול אין'. נרשמתי שם לקורס ספרדית אינטנסיבי ולקחתי מורה פרטית. למדתי מדי יום ספרדית עד שלמדתי לשלוט היטב בשפה. תעשייה הקולנוע והטלוויזיה שם ענקית עם הכניסה של נטפליקס" לשוק דרך הסדרה "בית הנייר". הנציגות של השחקנים הישראלים עדיין מצומצמת שם, לא קרוב למה שמתרחש פה מבחינת קהילת אמנים ישראלית. יש לי שם סוכנות גדולה שמייצגת אותי וזו הגשמת חלום עבורי לשחק בספרדית."

לצד מי היית רוצה לשחק?

״פנלופה קרוז הפנומנלית. היא מרגשת כל נים בנשמה שלי".

בקרוב יצא הסרט הגדול "גבורות" בו היא משחקת תפקיד ראשי בבימוי של יואב ארזי. "הסרט חוזר אחורנית לשנת 1948, לארבעה ימים שעיצבו והשפיעו על חייהם המשותפים של חברי קיבוץ מסדה ושער הגולן מאז ועד היום. הימים, ימי מלחמת העצמאות. צבא סוריה תוקף וחברי הקיבוץ מוצאים עצמם בחזית שהבינו שהקבוצה דלה בנשק וכי אין להם סיכוי לעמוד לבד אל מול הטנקים של האויב, החברים בוחרים לעזוב את הקיבוץ. הסרט נוגע בסיפור ומתרחש במרוצת 70 שנה. כשקראתי את התסריט ידעתי שאני חייבת לשחק בו. אני משחקת שלוש תקופות בחיי 'יעלי', כצעירה בת 17, בת 20 פלוס ו-30 פלוס. היא מתלבטת אם להישאר בקיבוץ בימי המלחמה".

מאיה בקושי הספיקה לדרוך ב-LA וכבר הספיקה לחבור לארגון שלא למטרות רווח: 'Women Creating Change שמעודד שיתופי פעולה ולאחד בין נשים מהמזרח התיכון וצפון אפריקה לתעשייה ההוליוודית. שמעתי על הארגון המדהים הזה ועל המקימה שלו, לי ברודה. היא אישה עוצמתית שהפכה להיות שם דבר בהוליווד. יש לה אמביציה מטורפת להפוך את העולם הזה למקום טוב יותר וזה נותן לי המון השראה באופן אישי. אני יודעת שנשים הן הכוח לשנות סדרי עולם".

בעלך בישראל, האם הוא חושב לעבור לכאן בהמשך?

״בעלי מטפל ברפואה סינית ויש לו קלינקה בארץ. הוא אמר כשנגיע לגשר נעבור אותו. היום לא חייבים דווקא לגור כאן, אפשר לחיות על הקו. 'הוונדר וומן' שלנו פתחה הרבה מאוד שערים. בקרוב אני מגיעה לארץ להצטלם לסרט חדש ושאקבל תפקידים בספרד, אטוס גם לשם. היום אני כבר מאפשרת לעצמי להיות מי שתמיד חלמתי".

המשך לקרוא

Featured

איזו מין שלוה

Published

on

הורים אומרים ששינינו לילדיהם את החיים" • להקת שלוה תופיע בלעדית בכנס השנתי של ארגון ה- IAC בפלורידה בפני 3500 משתתפי הכנס לפני שנה אף אחד לא הכיר אותם אבל היום הם ממלאים אולמות ומצטלמים לסלפי עם מעריצים בכל העולם • ראיון עם המנהל המוזיקלי שי בן שושן וסולנית הלהקה דינה סרטה

לפני כשנה עלו חברי להקת שלוה להופיע במועדון; שמונה מוזיקאים שכל אחד מהם בעל לקות שונה – לקות ראיה, סינדרום דאון וסינדרום וויליאמס. אנשים בקהל התבוננו בלהקה ולא ידעו איך לאכול אותה. "כן, זה לא היה נעים", נזכר המנהל המוזיקלי של הלהקה, שי בן שושן, "אנשים היו צוחקים, מתלחששים ואז קמים ויוצאים. מתוך 100 איש שהיו שם, נשארו אולי עשרה שפשוט לא היה נעים להם לצאת, אז נשארו במקום. זה לא היה נעים. יאיר, חבר הלהקה עם תסמונת דאון, היה כל הזמן בוכה ואומר לי: למה לא אוהבים אותי? למה בורחים ממני? היה מאוד קשה בהתחלה כשרק התחלנו להופיע, אבל תמיד אמרתי להם לא לוותר. אנחנו נמשיך להופיע, להילחם ולהוכיח שאנו כמו כולם".

והם כמובן עשו את זה. היום, שנה מאוחר יותר, אין מישהו בישראל שלא מכיר את להקת שלוה ואף אחד לא נוטש כשהם עולים לבמה. למעשה, הם כל כך מפורסמים שהם הספיקו כבר לצאת להופעות בחו"ל, בין השאר בלונדון, ארה"ב, קנדה ומכסיקו. בחודש הבא הם יופיעו בכנס השנתי של ה-IAC בהוליווד, פלורידה שיתקיים בין ה-5-8 בדצמבר.

הלהקה פרצה לתודעה כשהתמודדה בעונה השישית של תוכנית הריאליטי "הכוכב הבא לאירוויזיון", במהלכה העפילה לגמר. אז הלהקה הכריזה שלא תוכל להשתתף בתחרות האירוויזיון בגלל שהם לא רוצים לחלל את השבת וכך למעשה, ויתרה על האפשרות לנצח ולייצג את ישראל באירוויזיון, שנערך כזכור בתל אביב. עם זאת, הלהקה השתתפה בחלק האמנותי בחצי הגמר השני של האירוע הנוצץ עם השיר "מיליון חלומות", שנכתב על ידי בנג' פאסק וג'סטין פול. ביום העצמאות היא הופיעה הלהקה באחד הארועים הנחשבים והמרגשים ביותר בישראל, טקס הדלקת המשואות.

"רגע הניצחון הגדול שלנו היה אחרי אחת ההופעות הגדולות בישראל", מספר בן שושן בראיון טלפוני. "יותר ממאה מעריצים עמדו מחוץ לאולם וחיכו ליאיר, ביקשו לעשות איתו סלפי ולקבל חתימה ועטפו אותו באהבה וחיבוקים. המעריצים כל כך אוהבים אותו שלפעמים הוא אומר: די, מספיק, נמאס לי, אני רוצה קצת שקט".

סיפורה המדהים של להקת שלוה מתחיל אולי עם פציעתו של בן שושן שנפצע ב-2002, במהלך שירותו הצבאי ביחידת דובדבן, כשהיה בן 22 בלבד. במהלך פעולה בשטחים הגיע בן שושן עם היחידה שלו ללכוד מבוקשים בכפר ליד טול כרם. התפתח קרב יריות שבמהלכו התפוצץ לו הנשק בפנים. למרות הכל, הוא המשיך להילחם בלית ברירה כשהוא חוטף עוד ועוד רסיסים. הוא הוגדר כפצוע בינוני עד קשה. כשהגיע לבית החולים הוא לא ראה בעין שמאל, היו לו רסיסים בעין ובלסת ובכל הגוף ושיניים רבות נשברו לו. הפה שלו היה סגור כמה חודשים והוא נאלץ לקבל אוכל טחון. גם הדיבור נפגע לו כתוצאה מהפגיעה והוא היה צריך לעבור תראפיה בדיבור.

שי: "ביום בו נפצעתי לא חשבתי יותר מדי על הפציעה שלי כי התאבלתי על מותו של המפקד שלי שנהרג באותה פעילות. רציתי להשתקם ולחזור להיות לוחם ביחידה ובאמת, אחרי שמונה חודשי שיקום שבתי ליחידה אבל אז שוב נפצעתי בפעילות מבצעית והפעם קשה יותר. לאחר מכן כבר לא יכולתי לחזור. תהליך השיקום היה קשה מאוד. פתאום מלוחם גדול כזה שכולם מסתכלים עליו בהערצה, אתה הופך לנצרך ונזקק לעזרת אחרים, שצריך ללמוד איך לאכול ולשתות. במהלך השיקום התחברתי לאנשים בעלי תסמונת דאון ופתאום הרגשתי שוב כאחד שיכול לעזור למישהו אחר. הם היו מעודדים אותי ואילו חברים ובני משפחה הסתכלו עלי כמסכן. פתאום הבנתי איך בעלי מוגבלות מרגישים ואיך החברה מתייחסת אליהם כאל מסכנים וידעתי שברגע שאתאושש מהפציעה, אני עושה משהו בנידון. כך גם הגעתי למקום המדהים הזה, מרכז שלוה, מקום שמשרת מאות אם לא אלפי ילדים ביום. נותן להם בית חם ומגשים להם חלומות. באתי אליהם וביקשתי לעשות משהו. אחר וכך נולד הרעיון ללהקה ביחד עם קלמן סמואלס, שייסד את שלוה לפני30 שנה".

המפגש עם שלוה שינה את חייך.

"לחלוטין. הייתי במקום הכי גבוה בחיי ואז ירדתי למקום הכי נמוך עם הפציעה שלי ושוב עליתי למעלה וחזרתי להיות מי שהייתי, אולי לא לוחם, אבל לוחם בדרך אחרת, לוחם למען שוויון חברתי ולמען קבלת האחר. אם לא הייתי פוגש את הלהקה הזאת הייתי כמו חלק מחברים שלי, סובל מפוסט־טראומה. חברים שלי לא יכולים לישון ולנהל חיי משפחה בצורה תקינה. אני באמת מודה לחבורה הזו שפגשתי".

בן שושן התחיל לעבוד עם בעלי לקויות משלוה, ערך אודישנים וליהק את הלהקה המפורסמת. בין השאר הוא צירף ללהקה את דינה סמטה, צעירה בת 21 שהתעוורה בילדותה. הראיון עם השניים נערך בשיחת ועידה בין לוס אנג'לס ותל אביב, רגע לפני יציאת הלהקה מסע ההופעות שלה בארה"ב.

דינה, ספרי לי על ההופעה הראשונה שלך עם הלהקה.

״הגעתי לשלוה במטרה לעזור לילדים לשיר כי שמעתי על המקום ועל הלהקה ואז שי בא ושאל אותי: 'דינה, את רוצה להופיע אתנו עוד יומיים?' אמרת לו: כן, אבל קצת חששתי. פתאום מצאתי את עצמי בבנייני האומה בהופעה הראשונה שלי. מאוד התרגשתי,. שאלתי את שי: כמה אנשים יהיו בערך בקהל והוא ענה לי: אל תדאגי, לא יהיו הרבה, אולי מאה'. סיימתי לשיר ופתאום שמעתי מחיאות כפיים סוערות והבנתי שהוא עבד אלי והופעתי מול 3000 איש. זאת אחת המתיחות הכי טובות שהיו לי והיא הוכיחה לי שאני יכולה להופיע בפני קהל גדול שכזה".

היום את יכולה לחוש באיזה סדר גודל קהל מדובר?

״היום כבר אי אפשר לעבוד עלי… גם כשאני לא רואה, אני יכולה להרגיש אם זה קצת או הרבה. גם ענאל כליפה, אחת הסולניות בלהקה) וגם אני יכולות להרגיש אם יש קהל גדול או קטן".

ספרי לי על היום בו הבנת שאת לא רואה יותר

״קודם כל, גדלתי בהודו עם לקות ראיה במקום שלא היה בו שום מענה למישהו כמוני עם בעיית ראיה. למרות כל הניתוחים, לא הצלחתי לראות טוב. בגיל חמש עוד ראיתי צבעים ואור אבל שבועיים לפני שהתעוורתי התחלתי לראות צלליות וזה מאוד הפחיד אותי. ביום בו התעוורתי לחלוטין הייתי בבית הספר והרגשתי סחרחורת והבנתי שהולך לקרות אתי משהו. לקחתי את התיק שלי והתחלתי לרוץ הביתה. בקושי הצלחתי להגיע וכשהגעתי הביתה הכל היה כבר חשוך, לא יכולתי לראות כלום. ההורים לא היו בדיוק בבית, וכשאמא חזרה מהקניות, ניגשתי ואמרתי לה: 'אמא אני לא רואה יותר' והיא פשוט התחילה לבכות. כשראיתי אותה בוכה, הבנתי שאני חייבת להיות חזקה בשבילה. אמרתי לה: 'אל תדאגי, הכל יסתדר'. לא יודעת מאיפה היה לי האומץ להגיד את זה. אבל הנה, הכל באמת הסתדר והגשמתי את החלום הכי גדול שלי – להיות זמרת".

איך אמא שלך מרגישה היום כשהיא רואה אותך עולה על הבמה, שרה ומצליחה?

״היא מאושרת. הזמנתי את ההורים שלי לכוכב הבא, לקראת האורוויזיון עשינו את השיר 'חלומות של אחרים' של עידן רייכל ואמא ניגשה אלי אחרי התוכנית ואמרה לי: 'אם הייתי יודעת שאלו יהיו החיים שלך לא הייתי בוכה כל כך הרבה'. זה מרגש מאוד".

משפחתה של סמטה, משבט המנשה ממאניפור שבהודו, עלתה לישראל לפני כ-11 שנים. קודם לעלייתה של המשפחה ארצה, סמטה למדה בבית כי חבריה לכיתה חששו שעיוורון הוא דבר מדבק. "הייתי מאוד בודדה. הרגשתי שאף אחד לא רוצה אותי. חברים לא רצו לשחק אתי. היה לי עצוב מאוד אבל המוזיקה הצילה אותי".

הסיפור שלך בטח מעורר השראה בקרב הרבה ילדים עם לקויות והוריהם

״הסיפור שלי מראה שאסור לאבד תקווה. הרבה אנשים ניגשים אלי ואומרים לי תודה על העבודה שאני עושה, אנשים פונים אלינו ומספרים שאנו מחזקים אותם וכמה שאנו מדהימים. בתקופה האחרונה יש לי קשר עם הורים שיש להם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. לפעמים הם קמים בבוקר ושולחים לי הודעות, לפעמים הילדים בעצמם שולחים אלי הודעות וזה מאוד מרגש, הפכתי להיות חברה שלהם. אנשים מבקשים סרטונים ואני עושה את זה בשמחה. בשנה האחרונה, הראנו שגם אנשים כמונו יכולים לחלום ולהגיע למקומות רחוקים וגם אם יש לך מגבלה זה לא אומר שאתה לא יכול ללכת רחוק, זה נותן כח להרבה אנשים".

הפכתם ממש להיות סלבס בישראל.

״משהו כזה" צוחקת דינה, "כל הזמן עוצרים אותי לסלפי ואני עושה את זה בכיף. אני עושה כל מה שאני רוצה, הולכת לקניון, יוצאת לבלות עם חברים, עושה קרחנה".

בן שושן: "דינה כבר לא יכולה לאכול בחוץ, כולם פצים עליה. גם על ענאל וכל חברי הלהקה".

שי, אתה רואה את השינוי שחל בחברי הלהקה?

בן שושן: "מה שאני אוהב אצלהם הוא שלמרות כל התהילה וההופעות והמעריצים, הם נשארו אותו דבר, הכי מחבקים ואוהבים והם ממשיכים להתרגש בכל הופעה כאילו זו ההופעה הראשונה ולא מאמינים שזה קורה להם. עברה כבר שנה מאז התחלנו להופיע ואני מאחל להם שתמיד ישארו כך".

בזכות הלהקה היחס השתנה לאלו עם ליקויים שונים?

בן שושן: "כשדינה הולכת ברחוב, או כל אחד מהלהקה, אומרים להם שהם מקור להשראה. הורים לילדים עם מוגבלות מספרים שנתנו להם את התקווה ושהם יותר יוצאים עם ילדיהם החוצה וגאים בהם. קיבלנו מכתב לאמא לילד עם תסמונת דאון שכתבה: 'תקשיבו, עד היום לא שיחקו אתו בחוץ ועכשיו הילד שלי הפך לכוכב בשכונה, כולם מדברים איתו. החשיפה של הלהקה גרמה לאנשים להכיר ילדים עם תסמונת דאון כי עד אז, אנשים התרחקו מהם כי לא ידעו איך יגיבו. הלהקה גרמה לאנשים להבין שהם כמו כל בן אדם, שלא צריך לפחד מהם ויש לקבל אותם כשווים בין שווים. אני חושב שזה השינוי הכי הגדול שעשינו שנתנו תקווה להרבה אנשים. ולא רק לאנשים עם מוגבלויות כי הרי לכל אחד מאתנו יש איזושהי מוגבלות, איזה קושי שהוא צריך להתמודד אתו. אם הם יכולים, אז גם אתם יכולים".

המשך לקרוא

Featured

מכשפת: הקאמבק של אנג'לינה ג'ולי

Published

on

אחרי הפרידה הקשה מבראד פיט והקריירה המגמגמת כבמאית, אנג'לינה ג'ולי חוזרת לשחק בגיל 44, הגרושה הלוהטת בעולם מככבת בסרט ההמשך של "מליפיסנט" שייצא השבוע, לפני שתהפוך לגיבורת-על בסרט של מארוול • נערה בהפרעה? תתפלאו, היא לא פוסלת אפילו ריצה לנשיאות

אנג'לינה ג'ולי קצת נעלמה לנו בעשור האחרון. התכנסה בתוך עצמה ומשפחתה כדי להיות אמא במשרה מלאה ולגדל – לבדה – שישה ילדים לתפארת. אבל אם מורידים את ההסעות לחוגים, השיעורים הפרטיים והפעילויות עם הילדים, ג'ולי היתה ונשארה נערה בהפרעה. או שאוהבים אותה או ששונאים אותה. קשה להישאר אדישים אליה.

וכשהיא מחופשת למליפיסנט, המכשפה המפחידה מאגדת הילדים "היפהפייה הנרדמת", שאותה גילמה ג'ולי לראשונה בסרט ב־2014, בכלל לא קל לעכל אותה. גם לא לילדיה.

״בזמן צילומי הסרט ההוא מתחתי את הילדים שלי וממש הבהלתי אחד מהם, לא אגיד מי", סיפרה ל"יו.אס וויקלי". "חשבתי שאם אלבש את התחפושת והם יראו אותי בדמות, זה יהיה מצחיק. אבל זה התקבל בצורה ממש רעה בבית והשפיע לא טוב על הילדים. הייתי צריכה לקלף את כל שכבות האיפור מול הילדים ולהגיד להם זה בסדר, זה בסדר, הכל בסדר'. רק אז הם התרגלו לזה. אחד מהם, חשבתי שהוא צחק, אבל הוא לא – הוא באמת לא אהב את זה. כשאנחנו קטנים, אנחנו לא באמת מבינים את המשמעות של אמא עבור ילד. לכן אני חושבת שמליפיסנט מפחידה כל כך: כי היא כמעט כמו אמא. ופתאום המשמעות של אמא משתנה לחלוטין כשהיא הופכת למשהו שנראה כמו שד.

״לפני צאת הסרט הראשון, מליפיסנט לא היתה מוכרת בשום צורה שהיא כמרשעת. לכן, כשמישהו היה מביא ילד לסט והייתי אומרת לו שלום, לא חשבתי על זה שאני עלולה להפחיד אותו. הרי אני אוהבת ילדים. לא פעם הייתי מתחילה לדבר עם ילדים כשאני מחופשת לדמות, והם היו קופאים קצת. מישהו מהם אפילו אמר פעם אחת:
תוכלו להגיד למכשפה להפסיק לדבר איתי?'

״אבל עכשיו, אחרי הסרט הראשון, ילדים אוהבים אותי. הם ממש בסדר איתי".

בין מכשפה לגיבורת על

בגיל 44, ג'ולי היא גרושה טרייה, שמנסה להרים מחדש את הקריירה הקצת צולעת שלה בשנים האחרונות. הגירושים מבראד פיט והילדים שהתבגרו הוציאו לעולם אנג'לינה חדשה, כפי שעולה מצילומי הפפראצי שעוקבים אחריה לכל סמטה ומשלל הראיונות שהעניקה לקראת עליית סרט ההמשך "מליפיסנט: אדונית הרשע". היא מסתובבת עם הילדים בלונה פארקים ברחבי העולם, עולה על רכבות הרים ועושה שופינג בקניונים, מדלגת מלונדון לקמבודיה, מטוקיו ללוס אנג'לס, וצועדת על שטיחים אדומים לצד ילדיה, שמלווים אותה כמעט לכל אירוע.

הפרויקט הגדול הבא בהשתתפותה הוא תפקיד מוביל בסרט המדובר של מארוול "הנצחיים", שמתוכנן לצאת בעוד שנה. לצידה ישחקו גם סלמה הייק וכוכבי "משחקי הכס" קיט הרינגטון (ג'ון סנואו) וריצ'רד מאדן (רוב סטארק). מדובר ביקום קולנועי חדש של מארוול, המבוסס על קומיקס ועל סיפור של מאבקים בין גזעים מהונדסים גנטית. במארוול בונים על הסרט כשואב ההכנסות החדש שלהם, שיירש את "הנוקמים". ג'ולי תשחק שם את ת'נה – גיבורת על עם כוחות עוצמתיים. לשחק גיבורת על עזר לי להרגיש מועצמת. כשאת מקבלת את החליפה, את מרגישה באמת גיבורת על, את נכנסת לדמות. ואז את רואה את הילדים שלך, ואת האופן שבו הם מסתכלים עלייך, ואת שואלת את עצמך, 'מה את עושה?'

״הבן שלי נוקס מתאמן בכלי לחימה, ובתי ויוויאן לומדת בחוג קראטה, אז מצאתי את עצמי מדלגת בין השיעורים שלהם ומצטרפת. אני האמא הזאת שממשיכה לנסות. זאת אומרת, שבאה כל הזמן לחוגים של הילדים שלה. זה מאוד כיף. ואנחנו גם הולכים יחד לחדר כושר".

ילדים זה שמחה

שלושה מילדיה של ג'ולי מאומצים – מדוקס (18 פאקס (16) וזהרה (14), ושלושה ביולוגיים – שיילו (13 והתאומים ויוויאן ונוקס (11). "כשהילדים שלך קטנים, את חשה הרבה יותר 'אימהית'", סיפרה למגזין "הלו!".

אבל כשהם הופכים לנערים בגיל ההתבגרות, את פתאום מתחילה להיזכר בעצמך כנערה. אני רואה אותם יוצאים לכל מיני מועדוני פאנק ותוהה, למה אני כבר לא הולכת למקומות כאלה? עכשיו אני בתקופה משעשעת מאוד בחיי ומתחילה לגלות את עצמי
מחדש".

את מדוקס איתרה ג'ולי בבית יתומים בקמבודיה כשהיה בן 3, בערך שנה לפני גירושיה מבילי בוב ת'ורנטון. בחודש שעבר ארז הנער את חפציו וטס ללימודי ביוכימיה באוניברסיטת יונסיי שבסיאול. אמו ליוותה אותו לבית הספר ביום הראשון, ועדי הראייה שלפו טלפונים כדי לתעד אותה דומעת מאחורי משקפי שמש גדולים, שהסתירו את עיניה ברגעי הפרידה. "אני בכיתי, ומדוקס היה חמוד מאוד", סיפרה ל"Entertainment Tonight". "הוא חיבק אותי חיבוק ארוך. זה השלב שבו הם מתחילים לדאוג לי ומוודאים כל הזמן שאני בסדר. הוא דווקא לקח את הכל בקלות, זאת ני שלא הפסיקה לבכות. אני כל כך גאה בו ונרגשת.

״אני חשה כאילו העולם שלי מתרחב, עם התרחבות העולמות של ילדיי. אני לומדת מהם כל כך הרבה, ואני מתה על השלב הזה בהורות. וזה עומד להיות שונה ומיוחד עם כל אחד מהילדים.

״מדוקס באמת היה כבר מוכן לעוף מהקן. זה היה קשה, אבל גם מרגש מאוד. הוא חכם כל כך, ואני גאה בו. אני מתלהבת מהבחירות ומההחלטות שלו. הבית שלנו בקמבודיה מרוחק בסך הכל שש שעות טיסה מבית הספר שלו. זאת אוניברסיטה מצוינת, ואני נדהמת מכך שיש לי ילד כזה חכם ונהדר".

את זהרה אימצה ג'ולי באתיופיה כשהיתה בת חצי שנה, לאחר שננטשה על ידי אמה. כשהילדים שלך מגיעים לגיל מסוים את רוצה להיות בטוחה שהם מוגנים ומבינים את המשמעות של ערכים מסוימים", הסבירה ג'ולי בראיון לערוץ Extra. "ואז מגיעים לשלב שבו את מרגישה שעשית למענם מספיק והם יהיו טובים. מכאן את רק רוצה שהם ישמחו, והרצון הזה החיה אצלי חלק רדום שהוא כיפי, חי ושטותי".

כל אחד מהילדים מושך אותה לכיוונים אחרים. "נכון לעכשיו, אף אחד מהם לא שואף לכיוון של קריירת משחק", היא אומרת. פאקס, למשל, שאומץ כתינוק מווייטנאם, מחובר מאוד למוזיקה והחל להתנסות בעבודות תקליטנות. ועדיין, אין להם בעיה לצוץ מדי פעם בתפקידי אורח קטנים בסרטים של הוריהם. נוקס דיבב דמות בסרט "קונג פו פנדה 3", ואילו ויוויאן גילמה את הגרסה הצעירה של הדמות הראשית אורורה ב"מליפיסנט" הראשון. "היא עדיין מתקשה להאמין שהפכתי אותה שם לנסיכה ורודה", צוחקת האם. "אני חושבת שייקח לה זמן להתגבר על זה".

שיילו, הבת הביולוגית של פיט וג'ולי, קיבלה כבר בגיל חודשיים בובת שעווה במוזיאון "מאדאם טוסו" בניו יורק והיתה לאדם הצעיר בהיסטוריה שזוכה לכבוד הזה. עוד כשהיתה בת 4 סיפרו הוריה בראיונות שהיא דורשת שיתייחסו אליה כאל בן. מאז היא נראית תמיד בשיער קצר, לבושה בבגדים גבריים רחבים. לאחרונה הגדירה את המגדר שלה כ"בלתי ברור", והיא נחשבת לסמל בקהילת הלהט"ב.

כל ששת הילדים קיבלו חינוך ביתי. על פי הדיווחים, ג'ולי אחראית לרוב השכלתם ומלמדת אותם בעצמה חלק מהשיעורים. מגזין "פיפל" טען כי הילדים לומדים מקצועות בסיסיים כגון קריאה, מתמטיקה ומדעים, ובמקביל לומדים גם שפות ומשתתפים בחוגי ספורט דוגמת כדורגל, שיעורי הגנה עצמית וסקטבורד.

בחודש ינואר שעבר הציבו ג'ולי ושלושת הילדים הצעירים שולחן במרכזו של פארק כלבים ליד ביתם בלוס אנג'לס, ובמקום כוסות לימונדה צוננת, מכרו לשכנים ממתקים טבעיים לכלבים, ארוזים בשקיות נייר חומות. כשנשאלה על הערכים שהיא מעבירה לילדיה, אמרה ג'ולי למגזין "הלו!": "טוּב לב לאחרים ולעצמם. חשוב מאוד להיות צנוע, להכיר את חירותך ואת מה שהתברכת בו, ותמיד לעזור לאחר. אני אומרת להם: תמיד תזכרו את מקומכם. כולנו בני אדם, וכולנו שבריר קטן מתוך עולם גדול בהרבה.

״אני מנסה לתת להם דוגמה אישית ולהיות נחמדה ואדיבה, כמו שאמא שלי היתה – אוהבת וסובלנית. כשצריך להיאבק למענם, אני מייד שם. אנחנו חייבים להכין את הדור הבא לחיים כאן, משום שכל כך הרבה קורה בעולם. אני עובדת עם ה־BBC על פרויקט חינוכי בשם 'העולם שלנו' (בהפקתה), שעלה למסכים לאחרונה. זה סוג של מהדורת חדשות דוקומנטרית לילדים. מחובתנו להעביר לילדינו את המידע הנכון ולספק להם את כל התמיכה".

דם, יזע ובגידות

אנג'לינה נולדה בלוס אנג'לס לשחקן ג'ון וויט ולשחקנית/דוגמנית מרצ'לין ברטרנד. הוריה נפרדו כשהיתה בת שנה, ואמה זנחה את המשך הקריירה שלה כדי להתרכז בגידול ג'ולי ואחיה. כבר כילדה היא הופיעה לצד אביה בסרט לצאת מצרות" (1982). בגיל 14 החלה לדגמן ושיחקה בקליפים ובסרטי סטודנטים שהפיק אחיה. בגיל 20 השתתפה בסרט "מרדף ממוחשב", שבו פגשה את בעלה הראשון, השחקן ג'וני לי מילר. הם התחתנו ב־1996 והתגרשו כעבור שלוש שנים.

את הפריצה הגדולה עשתה ב־1998, כשגילמה את הדוגמנית ג'יה קרנג'י בסרט "ג'יה". כעבור שנה כבר זכתה באוסקר על תפקיד המשנה בסרט "נערה בהפרעה". את בעלה השני, בילי בוב ת'ורנטון, הכירה כששיחקה לצידו בסרט "מגדל פיקוח". הם נישאו בשנת 2000 בלאס וגאס והקשר ביניהם תרם לחיזוק התדמית המופרעת שלה, שכן הם הסתובבו עם מבחנות דם של בני זוגם על שרשרת סביב צווארם.

התפקיד של לארה קרופט ב"טומב ריידר" בתחילת המילניום הפך את ג'ולי לשחקנית בעלת השכר הכי גבוה בהוליווד (12 מיליון על סרט ההמשך) וחיזק את הדימוי הסקסי המחוספס שבנתה לעצמה. גם בבראד פיט היא התאהבה תוך כדי צילומי סרט, "מר וגברת סמית'" ב־2005 (בהפקת ארנון מילצ'ן). השניים הוכתרו לסופר־קאפל של תעשיית הבידור העולמית, והיתה הסכמה כוללת שמדובר בגבר ובאישה הסקסיים בתבל. מאז 2011 ביימה ג'ולי ארבעה סרטים – "בארץ של דם ודבש", לא נשבר", "ליד הים" ו"בהתחלה הם הרגו את אבא". אף אחד מהם לא רשם הצלחה. שווייה נאמד כיום ב־100 מיליון דולר, ועל פי ההערכות, גובה ההכנסות השנתי שלה מגיע עד כמעט 30 מיליון דולר.

במאמר שכתבה ל"ניו יורק טיימס" לפני שש שנים חשפה ג'ולי כי עברה בחשאי כריתת שדיים מונעת, לאחר שהתברר לה כי היא נושאת את הגן שמגדיל את הסיכון לחלות בסרטן. אמה מתה בגיל 56 מסרטן השחלות וג'ולי כתבה "הסיכויים שלי לחלות בסרטן השד צנחו מ־87 אחוז ל־5 אחוזים. אני יכולה להגיד לילדים שלי שהם לא צריכים עוד לחשוש לאבד אותי בגלל זה". כעבור שנתיים, ב־2015, אובחן אצלה גידול ממאיר בשחלות וג'ולי עברה בהצלחה ניתוח לכריתת השחלות והחצוצרות, שקטע את התפשטות המחלה.

שנאה, אהבה, שנאה

את ג'ולי וילדיה לא תמצאו בפייסבוק, וגם לא באינסטגרם. לדבריה היא מקפידה להזהיר את הילדים מפני הסכנות שאורבות ברשת. למרות זאת היא עדיין נחשבת לאחת מהמשפיעים הגדולים בתעשיית הבידור, לאייקון תרבותי ולמודל לחיקוי. מצד שני – לא כולם מחבבים אותה. יש אפילו רכילאים וצהובונים, בהם "Globe", שהכתירו אותה לאחת הנשים השנואות בהוליווד.

״אף אחד לא אהב את הדרך שבה היא ניסתה להרחיק את הילדים מבראד, או את העובדה שכינתה אותו 'אבא פגום'", אמר מקור בתעשייה ל"Globe". בראד הלווה לה 8 מיליון דולר כדי לקנות בית מפואר בקליפורניה, וגם שילם לה יותר מ־1.3 מיליון כדי לכלכל את הילדים. הוא לא מושלם, אבל יצא טוב מכל סיפור הפרידה, במיוחד אחרי שהודה במגרעותיו וגם נגמל מהאלכוהול".

בין שונאיה הידועים אפשר למצוא את ג'ניפר אניסטון, שלה היה נשוי פיט כשג'ולי והוא הפכו לזוג; את מנחת הלייט־נייט צ'לסי הנדלר, חברתה של אניסטון, שכינתה את ג'ולי "שטן" ו"הורסת משפחות"; ואת אמל קלוני המסוכסכת עם ג'ולי, אף שבעלה ג'ורג' הוא אחד מחבריו הקרובים ביותר של בראד פיט. זו הסיבה שג'ולי העדיפה להבריז מהחתונה של הזוג קלוני.

ג'ולי ופיט עשו שני סרטים משותפים. בראשון הם התאהבו, בשני, "ליד הים" משנת 2015, הכל התפוצץ. זה היה סרט שג'ולי ביימה, ובו גילמו השניים בני זוג בנישואים נטולי אהבה. בדיעבד, זה היה הרמז הראשון להתמוטטות מערכת היחסים שלהם. "אכן, היו כמה ימים במהלך הצילומים שבהם חשבנו שעבודה צמודה היא לא הרעיון הכי מוצלח שהיה לנו", הודתה ג'ולי בראיון ל"טלגרף". בסביבתה של ג'ולי טוענים כי השחקנית חשה שהופעל עליה לחץ מצד פיט להתחתן, בשנת 2014. החתונה, בטקס אינטימי עם ששת ילדיהם בטירה בדרום צרפת, לא עזרה לחיזוק הקשר. שנתיים לאחר מכן, ובתום 12 שנות זוגיות, היא הגישה לבית המשפט בקשה לגירושים, הגדירה את הסיבה לפרידה כ"הבדלים בלתי ניתנים לגישור", ודרשה משמורת מלאה על כל הילדים. בשיאו של העימות נטען כי פיט התנהג באלימות כלפי מדוקס, אז בן 15, במהלך טיסה במטוס פרטי. ה־FBI חקר את ההאשמות וזיכה את השחקן מכל חשד. בנובמבר שעבר פורסם כי השניים סיכמו על תנאי המשמורת, מה שביטל את הצורך במשפט מתוקשר.

השנה חשף פיט כי נגמל משתיית אלכוהול, ואף הצטרף לקבוצה של אלכוהוליסטים אנונימיים. "הבנתי שברחתי מרגשות קשים וכואבים, כאלה שלא ידעתי איך להתמודד איתם. התעסקתי כל הזמן במה ששימש עבורי כבריחה סמים, אלכוהול, נטפליקס, חטיפים. הכל", אמר ל"ניו יורק טיימס". בראיון ל־E! News אמרה ג'ולי: "אולי הצלחתי להסתיר את זה היטב מהציבור, אבל היו רגעים בחיי שבהם הרגשתי כבולה. לא הרגשתי ביטחון או חופש, לא חשתי מוגנת מפגיעה. הרגשתי מוקטנת, שדחקו אותי לפינה. לקח לי הרבה זמן למצוא את זה מחדש, והיום אני במקום הרבה יותר טוב מזה שהייתי בו בארבע השנים האחרונות".

הפוליטיקה החדשה

היא שירתה במשך עשור כשגרירה של רצון טוב מטעם האו"ם ופועלת לשיפור מצבם של הפליטים ברחבי העולם. בשנת 2012 קודמה לתפקיד יועצת מיוחדת של אנטוניו גוטרש, אז ראש נציבות האו"ם לפליטים, והיום מזכ"ל האו"ם. היא מקדמת גם נושאים כמו מעמד הנשים וזכויות אדם. ואף קיבלה אות כבוד מידיה של המלכה אליזבת' על פעילותה להגברת המודעות לאלימות מינית. היא גם היתה הראשונה שזכתה בפרס "אזרח העולם" מטעם האו"ם וב"פרס החירות" של ועדת ההצלה הבינלאומית. חלק מזמנה היא מבלה בקמבודיה, שם הקימה את "קרן מדוקס ג'ולי־פיט", ארגון ללא מטרות רווח שלו עשרה בתי ספר ושתי מרפאות.

בשנים האחרונות רמזה כמה פעמים על כוונה עתידית להשתלב בפוליטיקה, ואולי גם לרוץ לנשיאות. כשנשאלה על כך לפני חצי שנה בראיון ל"פיפל", אמרה: "never say never. כרגע אני מצפה מאחרים לקחת על עצמם את ההנהגה, ומשתדלת לדבר ולפעול למען הנושאים שאני מאמינה בהם. "על ממשלות לתקן חוקים שמתייחסים לנשים כאל אזרחיות סוג ב'. אני מציעה לייסד גוף בינלאומי קבוע שיחקור פשעי מלחמה, כולל אונס המוני ותקיפות מיניות על רקע גזעני".

בראיון ל־BBC הוסיפה: "אם היית שואל אותי לפני 20 שנה על שאיפות פוליטיות, הייתי צוחקת. היום אני ממש לא יודעת. תמיד אמרתי שאלך לאן שיצטרכו אותי. אני לא יודעת אם אני מתאימה לפוליטיקה, אבל לפחות לא נותרו לי שלדים בארון. הכל כבר פורסם ונמצא בחוץ. אני יכולה לספוג הרבה, זה בסדר. אני יושבת היום במקום מעניין מאוד מבחינת היכולת שלי לעשות המון בלי שום תואר רשמי. לעת עתה, אני מתכוונת להישאר בעמדה הזאת".

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות