Connect with us

חדשות ואקטואליה

אנרכיה ברחובות לוס אנג'לס, יומן אישי

Published

on

בסוף השבוע האחרון הרגשנו בלוס אנג'לס מה פירוש ״הפגנות שלוות": העיר החלה לבעור, והפורעים השתוללו ללא מפריע * הם למדו את הלקח מהמהומות לפני 28 שנים: כבר אז הם יצאו בהצהרה שבפעם הבאה ההרס והחורבן לא יהיה בשכונות שלהם כי אם באזורים יותר אמידים * אמרו ועשו 

זה התחיל באלפים שהגיעו להפגנה שקטה בפרק פאן-פאסיפיק הסמוך לגרוב, בו נמצא מוזיאון השואה, עם ששת העמודים לפניו והרחבה המיוחדת לזכר למעלה ממיליון הילדים מתוך ששת המיליונים מאתנו שנרצחו בשואה. מסתבר שבשבת בצהרים, ההפגנה החלה בצורה מכובדת, כשאנשים באו להביע את כאבם על ״אחיהם״ השחור שנרצח ע״י שוטר במיניסוטה.השוטר, לאחר שאזק את ג׳ורג׳ פלויד כשידיו מאחורי גבו והוא שוכב על הכביש לצד מכונית המשטרה, התיישב עליו כשהברך שלו לוחצת על צווארו. לאחר שש דקות, האזוק הפסיק להתנגד ולהגיד שהוא נחנק מחוסר אוויר. במשך כמעט שלוש הדקות הבאות, הוא פשוט נדם לחלוטין. החנק נגרם מתשלובת של הלחץ, חומרים שאולי היו בגופו (סמים או אלכוהול, דו״ח הניתוח שלאחר המוות לא פירט, שכן התוצאות אולי לא היו ידועות עדיין) ומצבו הרפואי הירוד.

בין אלו שיצאו להפגין גם ראש העיר הסמוכה, ווסט הוליווד. ראש העיר לינדסי הורוות' היא קתולית תומכת נלהבת בישראל, שיצא לי בעבר לעבוד צמוד איתה נגד שונאי ישראל והמערב. מהדיווח שלה, אין ספק שההפגנה החלה בתמימות רבה ובכוונה טובה. זו זכות אמריקאית בסיסית. אלא שמנקודה זו בצהריים, הכל התדרדר במהירות. נזכור, המטרה הרשמית המוצהרת היתה ״חיי שחורים שווים״.

הפארק נמצא בין שני רחובות ראשיים מקבילים הזורמים ממזרח (דאון טאון) למערב (האוקינוס). הרחוב מדרום הוא הרחוב השלישי, והרחוב מצפון הוא בוורלי בולוורד, והוא תחום ממערב ע״י שדרות פיירפקס, פעם לב השכונה היהודית. ממערב לפארק יש בחצי הדרומי ״שוק האיכרים״ של לוס אנג׳לס ואזור קניות בשם ״הגרוב״ ובחצי הצפוני אולפני סי.בי.אס. בכל האזור לא נשאר דבר אחר בו הם לא פגעו. 

אתחיל מדרום לצפון: חנות Whole Foods שם אלפי אנשים קונים ואוכלים מדי יום – בשידור חי הפורעים בעטו בדלתות הכניסה עד שהצליחו לפרוץ אותן, ואז הם רצו פנימה במהירות כה רבה כמו המון מורעב שמתנפל על טרף.  אך בה במהירות הם גם יצאו. ממול חנות הכלבו נורדסטרום – חנות ברמה גבוהה אליה פרצו הפורעים ובזזו כל הבא ליד. לידה קיוסק שהם העלו באש. כך גם בית כנסת ענק (בשדרות בוורלי הרבה מאד בתי כנסת, והיום היה יום שבת). בבית כנסת אחר הם ריססו כתובות נאצה. טוב שכל בתי הכנסת והקהילות היהודית קשורים בקו שקט לשעת חירום, וטוב שעדיין חל איסור פעילות בשל הוירוס. אלוהים לצדנו.  

הלהיט: בתי כנסת וחנויות נעליים

הפורעים צעירים משולהבים שלא יודעים דבר ושחושבים שהכל מגיע ומותר להם. חנויות נוספות נבזזו, לאחר שחלונותיהן נופצו. מכוניות משטרה הועלו באש, לאחר מכן רוססו והפורעים התיישבו או נעמדו או רקדו עליהן. הדבר הזכיר לאבי את ההתפרעויות בטהרן עת המהפכה של חומייני בסוף שנת 1978.  

צפונית משם בשדרות פיירפקס, בלב השכונה היהודית של פעם, כבר לא נשארו כמעט סממנים יהודים. יש את בית הכנסת באבא סאלי בפינה אחת, את חנות חב״ד בפינה ממול ואת הדלי היהודי קנטרס בפינה השלישית ולאורך קיר הבנין כולו ציור קיר של ההיסטוריה היהודית של העיר לוס אנג׳לס מאז הקמתה בשנת 1850. למעט צומת זה, את כל השאר החליפו חנויות של חולצות ונעליים בהון תועפות שחברה צעירים מוכנים לוותר על שנת היופי שלהם ולחכות משך שעות בתור, טרם הפתיחה, בכדי להשיל סכומים שודאי נאלצו לבקש מהוריהם ֿֿ. הפעם  הכל מותר והכל חופשי והכל  מגיע להם. מה עושים? שוברים, נכנסים ולוקחים, והכל בשידור חי.  

אם מישהו חשב לשניה שלדור זה באמת אכפת היה מאדם שנפטר בשל התנהלות לא ראויה במדינה הרחוקה מכאן, הרי שהתנהגותם הוכיחה שלא כך הדבר. לאו חברה צעירים, וכל שהם רצו הוא להתפרק, להתפרע, לעשות ככל העולה על רוחם – לרסס, להצית, לבעוט, להשחית, להרוס, לגנוב, ללכת מכות ואף לגרום חבלות בגוף. המזל היה שמישהו ירה אך לא פגע באף אחד מהמפגינים או מהשוטרים.  

בלוק שלם בשדרות פיירפקס שייך לבעלים של ״סמי מכולת".  סמי כבר אינו בחיים כמה עשרות שנים, אך אשתו והבן שהחנות בניהולו שם מדי יום. כמה טוב שהיה יום שבת, והם ועובדיהם לא היו שם. את החנות שדדו (משום מה את הבמבה השאירו – היא עולה ברשת טריידר ג׳ו'ס 99 סנט לחבילה גדולה – יותר זול מאשר בארץ). ליהודים שלום.

המתפרעים צעירים, לבנים ובעיקר שחורים, ובכל מקום הם שוברים את הדלתות וחלונות הראווה, פורצים כמו נחיל פנימה, גונבים ורצים החוצה. המון משתולל, כמו ארבה, ואז ממשיך הלאה, לשדה הבא. הם מצלמים הכל, הפכו ל״כתבים״ מהשטח, יותר בכדי להתגאות במעשה ידיהם ולנסות אח״כ לתבוע (תמיד מענין כשהפושע מכריז שהוא הקורבן).

מבצע מותגים ברודאו דרייב

מה שקרה אולי התחיל בפאן פאסיפיק פרק, אך הוא התפצל לראשים שונים. כמה אלפי אנשים צעדו לכיוון בוורלי הילס. בשעה 3:03 התקשרתי למספר הלא-חרום של המשטרה, ונעניתי מיד ״אנחנו מודעים לכך". אלפי צועדים מרחק כמה רחובות ממרכז העיר. המשטרה היתה ערוכה חלקית וניסתה לתעל את הצועדים כך שלא יזלגו לרחובות מסביב במרכז העסקים של בוורלי הילס. אך מה קרה ברחוב רודיאו, רחוב החנויות הידוע ביותר בעולם? פינת שדרות ווילשייר, הפורעים ניסו להיכנס למלון ״בוורלי ווילשייר״. כולנו מכירים את המלון, שכן ג׳וליה רוברטס יצאה משם פעם לקניות, פעם בתור אשת המקצוע העתיק בעולם ופעם בתור ״אישה יפה". הפורעים נכנסו אך נאלצו לסגת כלעומת שבאו. אך הם חזרו לשלושת הבלוקים הבאים של רודיאו, ושם הם החלו לנסות לחדור לחנויות. שמות המותגים הידועים ביותר בעולם מתנוססים בגאווה ברחוב רודיאו, כששכר הדירה לבדו יכול להיות מעל מאה אלף דולר לחודש לחנות. משום מה הפורעים לא הצליחו לחדור לחנות ג׳וצי, והיו צריכים להסתפק בחנות סמוכה. המשטרה עמדה עשרות מטרים מהם ולא עשתה דבר. תוך שניות מועטות הביזה הושלמה, והכל בשידור חי לכולם. לא חשבתי לעצמי שאי פעם נגיע לכך בבוורלי הילס.

בינתיים הכריז ראש העיר לוס אנג׳לס על עוצר החל מהשעה שמונה בערב. ערים אחרות כמו ווסט הוליווד וסנטה מוניקה החרו החזיקו אחרי העיר לוס אנג׳לס. אך המתפרעים בשלהם. שורפים, זורקים בקבוקי מים ומה שנראה כמו בקבוקי מולוטוב, זיקוקים או נפצים, וכו׳. העוצר נכנס, ראשי הערים מתראיינים בשידורים חיים, ואנחנו בתדהמה: הנתק מוחלט. ראש העיר בוורלי הילס מדבר על מה שהעיר עושה, ואנו רואים את השוטרים עומדים כמו גלמים ולא עושים דבר (בדיוק כפי שנהגו קודם לכן עת הפשיטה על רודיאו דרייב).  מאות פורעים מולם, מחכים לצעד הבא.

השוטרים של בוורלי הילס מפחדים

בשנת 1992 בעת פרעות רודני קינג, מפקד המשטרה של בוורלי הילס וראש העיר יצאו בהצהרה: אל תעזו להכנס לעירנו, כי תצטערו על כך מאד. כשאכן מישהו ניסה להכנס בצורה חוצפנית, מתריסנית ומסכנת עד מאד, המשטרה רדפה אחריו מהלך מיילים רבים עד שהוא הוכנע. לא כך היום. העוצר נכנס לתוקף, וכל המפגינים עדיין שם, מצלמים, זורקים, נהנים ומסכנים את בעלי הבתים הסמוכים. נזכור שמרכז העסקים גובל בחלק הטוב של בוורלי הילס, אזור בו כל בית עולה כעשרה מיליוני דולרים. בדיוק בפינה בית של ישראלי עשיר, פילנטרופ ידוע שלושה בתים ממנו בית של רופא שיניים יהודי דתי. וממול כנסיה מפוארת.  

בניגוד גמור ל-1992, עכשיו ברור שמותר ואפשר וניתן לעשות הכל, והמשטרה לא מהווה איום של ממש. מסתבר שהיום אפילו השוטרים של בוורלי הילס מפחדים, או אולי זה ראש העיר וחברי המועצה שחושבים שיד רכה אכן תעזור. בינתיים אנחנו ב״עוצר״ לכאורה. מכוניות ממשיכות לנסוע. אך מדי פעם אנחנו שומעים סירנות של מכוניות משטרה או כיבוי אש, כמו גם את ההליקופטרים ממעל.

עוד יגיעו ימים ונבכה מחובקים זה בזה. עוד נבטיח שאסור שדבר כזה ישנה, ושצריך לבנות גשרים ושעוד יגיעו ימים טובים. הנה, רק לפני שנתיים ״חגגנו״ 25 שנים של אחדות (לא קיימת), ושחורים הגיעו כאורחי כבוד לעיר בוורלי הילס ולכנסיה קוריאנית במרכז הקהילה הקוריאנית. שרנו, התחבקנו, האזנו לנאומים, אך לא השכלנו להפנים את הלקח החשוב ביותר: הפורעים באו להתפרע. הם כועסים. לכן  מותר להם לעשות כל שבא למוחם, כולל בדיוק את הדברים עליהם הם מוחים. הדרך היחידה להתמודד עם מצב כזה, של חוסר חוק והתפרעות שמסכנת חיים ורכוש היא אחת: ביד חזקה.

ראש העיר לוס אנג׳לס ביקש את עזרת המושל, וזה שלח חמש מאות אנשי המשמר הלאומי. כל שצריך הוא רצון להחזיר את השלום על כנו. אנחנו באמצע מלחמה נגד וירוס, מגפה שלא התנסנו בדומה לה מאז 1918. התפרעות הצעירים חייבת להפסק, וזה יקרה ברגע שהם ירגישו את העלות שבמעשיהם. כרגע הם מתנהגים כאדם מסומם, ובכדי שהם לא יזיקו לעצמם ולאחרים, חייבים להכניע אותם עד שיתפקחו. אנחנו כרגע בתסריט אימים – וחייבים להמתמקד במלחמה האמיתית – זו מול הוירוס, ולא ההשתוללות חסרת הרסן של הפורעים הצעירים.

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

חדשות ואקטואליה

הסכנה של "הברית החדשה"

Published

on

למנהיגת BLM בלוס אנג'לס ובתה ת'אנדיווה עבדאללה, שעומדת בראש תנועת הנוער של  Black Lives Matter בעיר, יש רקורד רווי אמירות אנטישמיות •  התמיכה של הקהילה היהודית המקומית במחאה עלולה להיות גול עצמי

בחג השבועות האחרון חוללו כמה מחברי תנועת Black Lives Matter) BLM) מיני פוגרום בפיירפקס, רובע בלוס אנג'לס שהיה מאוכלס בעבר ביהודים רבים. כתובות נאצה רוססו על חמישה בתי כנסת אורתודוקסיים ושלושה בתי ספר יהודיים ומרבית העסקים בבעלות יהודית נבזזו. חברת הקהילה, אליסון טיילור, סיפרה ששמעה את ההמון משמיע קריאות לפעולה נגד המשטרה והיהודים ולפגיעה בהם, וכך גם אריה רוזנפלד, יהודי אורתודוקסי שניסה לשמור על חנותו בערב שבת. העיתונאי דניאל גרינפילד חשף השבוע כי הקריאות האנטישמיות של מחוללי המאורע לא באו במקרה. להפך. המפגינים רצו לפגוע דווקא ביהודים. תנועת BLM בלוס אנג'לס, לפי הדיווח של גרינפילד, מקיימת קשרים קרובים עם "אומת האסלאם" האנטישמית בראשות לואיס פראקאן שמהלל את היטלר ומכנה יהודים "טרמיטים".

לאורך השנים האחרונות צברו מלינה עבדאללה, ראש התנועה בלוס אנג'לס, ובתה ת'אנדיווה עבדאללה, שעומדת בראש תנועת הנוער של BLM בלוס אנג'לס, רקורד רווי אמירות אנטישמיות והמאדירות את פראקאן באופן קבוע. אמנת BLM תומכת בקמפיין החרם ומאשימה את ישראל במשטר "אפרטהייד" ובביצוע "רצח עם" נגד הפלשתינים. ניכר שהמתקפה נגד היהודים בלוס אנג'לס בחודש שעבר היתה מכוונת ולא מקרית. 

יש שני היבטים של האירועים בלוס אנג'לס שמדגישים את הבעייתיות ההולכת וגדלה ביחסי הקהילה היהודית בארה"ב עם השמאל האמריקאי. הראשון הוא היעדר עניין תקשורתי באירוע החמור. האירוע כמעט שלא הוזכר, בוודאי לא כאירוע אנטישמי, זאת משום שהתקשורת האמריקאית ברובה מקבלת על עצמה את המגבלות על חופש הביטוי שמכתיב השמאל. השמאל כיום נשלט בידי שוחרי פוליטיקת הזהויות בראשות אנשי BLM. כפי שחלק מהזרמים ב־BLM הם אנטישמיים, כך גם פוליטיקת הזהויות באמריקה כיום. היהודים – במיוחד ישראלים, יהודים ציונים, ויהודים שמתלבשים כיהודים – נחשבים פחותים. ועל כן, לא במפתיע, כתובת גרפיטי באחד מבתי הכנסת שהושחתו בשבועות היתה נגד היהודים וישראל באותה נשימה.

כאות לכניעת התקשורת להמון הזועם של פוליטיקת הזהויות של השמאל, פיטר ה"ניו יורק טיימס" את עורך הדעות שלו. בשבוע שעבר הודיע העיתון כי עיתונאית פרוגרסיבית למהדרין בשם שארלוט גרינסיט, תחליף את קודמה. בחודש שעבר חיברה גרינסיט בין המשטרה האמריקאית לבין ישראל וצייצה: "כוחות ביטחון ישראליים מאמנים שוטרים על אף היסטוריה של הפרות זכויות אדם שלהם".

ועם הפוליטיקה הנכונה באות השנאות הנכונות, ובראשן שנאת ישראל. ההיבט השני שחשוב לציין ביחס לאותו פוגרום הוא ההתייחסות המינורית שלה זכה מהקהילה היהודית.בעוד היהודים החרדים – שהותקפו – בירכו את השוטרים שעצרו את המהומות וגינו את התוקפים, הקהילה האורתודוקסית המודרנית סירבה לגנות את התוקפים, אפילו שמצאו לנכון להוציא את כל ספרי התורה מבתי הכנסת שלהם כדי לשמור אותם. במקום זאת, הם אמרו שיש לגנות את הגזענות ולעמוד לצד השחורים.

יש למעשה שלושה הסברים לאי־התנגדות היהודים לעוינות הגואה של השמאל האמריקני: או שהם מפחדים לדבר, או שהם לא מכירים בבעיה, או שהם חלק מהבעיה. לא מעט בעלי עסקים יהודים שנבזזו על ידי אנשי BLM הביעו הבנה ואמפתיה כלפי התוקפים. ללא ספק, רבים מהם פשוט מפחדים להגיד דבר רע על הפורעים. במקרים רבים בעלי עסקים שהתקשרו למשטרה או התנגדו בדרכים אחרות הותקפו פיזית והושמצו בתקשורת החברתית כנקמה על כך. 

העיוורון לסכנה הוא פועל יוצא מהסתרת האנטישמיות המובנית של חלק מאנשי BLM בפרט ושל פוליטיקת הזהויות בכלל מהציבור. יהודים אמריקאים ברובם מגדירים את עצמם כדמוקרטים ליברלים. הם לא צופים ב"פוקס ניוז", הם קוראים את ה"ניו יורק טיימס". זאת ועוד, המוסדות היהודיים הגדולים, לרבות התנועה הרפורמית, תומכים בפומבי ב־BLM. וזה מוביל אותנו להסבר השלישי. השבוע קבוצה של ארגונים יהודים קיצוניים פרסמו מכתב לקהילה ובו דרשו מיהודי ארה"ב בכלל והארגונים היהודיים בפרט להתחייב ל"ברית חדשה" המבוססת על שבעה עקרונות חדשים. הראשון – "לתמוך באופן גלוי ב־Black Lives Matter, ללא סייג או תנאי". לא רק שאין התמודדות עם האנטישמיות המובנית של חלק מהזרמים ב־BLM, יש כיום ציווי של יהודים רדיקלים לשאר הקהילה להפוך את התמיכה בהם ליסוד הראשון של הזהות היהודית האמריקאית. גם ארגון הסטודנטים היהודי "הלל" וגם הפדרציה היהודית בסן פרנסיסקו פרסמו מכתבי תמיכה ביוזמה. אחרים, כמו התנועה הרפורמית, מצווים על אנשיהם לתמוך ב־BLM ולטהר את קהילותיהם מ"גזענות מובנית".

במאמר מערכת קראו העורכים של ה"וול־סטריט ג'ורנל" לאנשי שמאל להתעורר ולמרוד נגד משטרת המחשבות של פוליטיקת הזהויות. למרבה הצער, הקורבנות הבולטים של אותה משטרת מחשבות – היהודים – יהיו האחרונים לשמוע או להשמיע את קריאת המרד.

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות