Connect with us

תרבות

"אם ערפאת מצלצל תגידו שאני לא בבית"

Published

on

הגירסה הקולנועית למחזה המצליח "אוסלו" שעלתה השבוע ב-+HBO נטולת קצב ומתח דרמטי ונראית כמו אוסף של סצנות שהודבקו ברוק * לפחות ניתן להתנחם במשחק המשובח של דב'לה גליקמן, איציק כהן, סלים דאו וששון גבאי

שלג יורד בעזה. שחקנית אנגליה פוסעת בסלואו מושן ומביטה סביבה. התמונות הראשונות של הסרט "אוסלו" מבהירות שיש כאן בעיה רצינית בקונספט. לא רק הקונספט של הסכסוך הישראלי-פלסטיני – שהכשיל אינספור במאים בעבר – אלא בעיקר הקונספט של איך מעבדים מחזה בימתי לטקסט קולנועי….

המחזה האמריקאי מ-2016 מתאר את המגעים החשאיים בין נציגים ישראלים ופלסטינים שנערכו בנורווגיה והביאו לחתימה על הסכמי אוסלו בבית הלבן ב-1995. הוא נכתב מתוך ידיעה שההסכמים לא הביאו לשלום המיוחל, ולמרות זאת מוצג כסוג של מודל לאפשרות מעוררת תקווה. הדרמה מתמקדת דווקא בדמויותיהם של בני הזוג הנורווגים שיזמו את מפגש הניצים בטירה מבודדת, הרחק מהטריטוריה שבלב הסכסוך. אספקה של אלכוהול וקינוחים נועדה לעזור להם לבלוע כעסים ישנים וויתורים כואבים ולעודד אותם להידבר. ברטלט שר, מהשמות הבולטים בתיאטרון של המאה הנוכחית, ביים את המחזה בניו יורק ובלונדון, וההפקה גרפה המוני פרסים וביקורות מהללות (גם ההפקה הישראלית שהועלתה בבית לסין זכתה בשבחי הביקורת). אותו ברטלט שר עורך כאן את בכורתו כבמאי קולנוע (ביתי) עם אותו טקסט, ועושה את כל הטעויות האפשריות.

רות ווילסון ואנדרו סקוט ב"אוסלו" (צילום: HBO)

על הבמה ההצגה נמשכה שעתיים ו-45 דקות (פלוס שתי הפסקות) היתה קצבית ומרתקת. בעבדו את הטקסט למסך, המחזאי ג'יי.טי. רוג'רס התבקש לקצץ אותו לפחות משעתיים (כולל הפלשבקים חסרי המילים לעזה המושלגת) וכתוצאה מכך הסרט נטול קצב ומתח דרמטי ונראה כמו אוסף של סצנות שהודבקו ברוק. יש להניח שסטיבן ספילברג, שחתום כאחד המפיקים, היה עושה עבודה טובה יותר. ספילברג תרם להפקה את הצלם שלו יאנוש קמינסקי ("רשימת שינדלר", "להציל את טוראי ריאן") ששופך על חלק מהסצנות אור זהוב חסר פשר.

סצינה מ"אוסלו". ההסכמים לא הביאו לשלום המיוחל

ווילסון ("לות'ר") וסקוט (מוריארטי ב"שרלוק", הכומר ב"פליבג") הם שחקנים אנגלים מוכשרים ביותר, ויש להם רגעים טובים כמתווכים שמסרבים להיות מתווכים עד שאין ברירה. את דמויות הישראלים והפלסטינים מגלמים כמה ממיטב שחקני ישראל. סלים דאו מצוין כתמיד בתפקיד שר האוצר של אש"ף, שהשאלה אם הוא אכן מדבר בשם יאסר ערפאת הבלתי נראה מייצרת עוד כמה רגעים טובים. בצד הישראלי יש הרבה יותר נציגים ליד שולחן הדיונים בנורווגיה ובמשרדים בישראל – מה שמטה מעט את הדרמה לצד שלנו. דב גליקמן הוא הפרופסור החביב לכלכלה מאוניברסיטת חיפה, שמתחיל בגישושים הראשוניים לפני שמצטרפים האנשים שיש להם גושפנקה לדרוש דרישות ולהסכים לוויתורים. איציק כהן הוא סגן שר החוץ (קוראים לו בסרט יוסי ביילין, אבל הוא אינו מגלם את יוסי ביילין אלא דמות הרבה יותר סמכותית שכמו יצאה מ"פאודה") וששון גבאי מבליח לכמה דקות בתפקיד שמעון פרס. הבעיה היא שבאמצע נתקע ג'ף ווילבוש בתפקיד מנכ"ל משרד החוץ אורי סביר. ווילבוש, יליד מאה שערים שהפך לשחקן בגרמניה והופיע לצד שירה האס ב"המורדת" בנטפליקס, מגיש הופעה חסרת ניואנסים שנדמית כמעט כפרודיה על דמות הגברבר הצבר. לא רק שהוא אנמי ולא אמין, הוא מרסק את הדינמיקה סביבו, ורגעי ההרמוניה בין הניצים – על רקע חיבורים אישיים – מתפוגגים בלי להשאיר חותם רגשי.   

כטקסט דרמטי הסרט הזה עובד רק לפרקים. כשיחזור של המהלכים הפוליטיים שיכלו לשנות את ההיסטוריה, הסרט התיעודי "יומני אוסלו" מספק תמונה מעניינת יותר. אבל אם חשקה נפשכם לראות שלג בעזה, נדמה שזה המקום היחידי שבו תוכלו לחזות בדבר כזה.

לחץ להגיב

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

Featured

תומר פרץ מציג: ברוכים הבאים לאמריקה

התערוכה השנויה במחלוקת באה להראות את הקונטרסט בחברה המערבית, המצביעה על הכישלון של המערכת, מנקודת מבטו של האומן הישראלי-אנג'לוסי 

"וולקאם טו אמריקה" היא תערוכת אנדרגראונד המורכבת ממיצגים נייחים, מיצגים חיים וציורים על ידי האומן תומר פרץ.

מדובר התערוכה השנויה במחלוקת באה להראות את הקונטרסט בחברה המערבית, המצב יעה על הכישלון של המערכת, מנקודת מבטו של האומן. 12,000 סקוור פיט של שגעון מוחלט שמשחק בין נוחות לאי נוחות, בין עושר ועוני, אמיתי ומזויף, יפה ומכוער , עצוב ושמח. 

התערוכה היא בעצם התנסות בקהל ומשחקת בכל החושים של הצופים. 

התערוכה נפתחה ב- ביוני, והוצגה ב-12 ביוני , וב-19 ליוני. רק אחרי ה 19 יהיה אפשר לדעת אם זה ממשיך. 

המלצה למבקרים: ב-19 ליוני, שימו לב לציורים, תקראו את המשפטים שמסבירים מה קורה מסביב, קחו את הזמן למעלהושימו לב לכל הרמזים. 

בין התגובות לתערוכה:  ״גאון הדור״, ״אגרוף בבטן״ , ״האומן משוגע״,, ״לא ציפינו״ , ״מטורף״, ״בכינו כשהגענו למעלה״, ״הילדה בכלוב זיעזעה אותנו״, ״אמיץ״, ״סוף סוף האמת יוצאת״, ״אמן עם ביצים״, ״דמעות״, ״מאיפה זה בא״, ״זה אמיתי?״,  ״אימאלה״, ״כל העולם צריך 

לראות את זה״, ״התערוכה הכי מטורפת שראינו״!

https://welcometoamerica.la/

המשך לקרוא

הפייסבוק שלנו

הירשם לניוזלטר שלנו

כתבות שבועיות